• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • nettie72

Hej! Har precis beställt en P&T Sport m syskonsits. Har 2 små killar, 20 månader och snart 5 månader. Om jag förstår rätt sätter jag syskonsitsen uppe på vagnen och där åker min "store" kille. Den lille får åka i själva vagnen som är nerfälld. Kan man bara ha den i rent liggläge eller kan han halvligga? Kämpar med att få honom att gilla att åka vagn och det har inte gått så bra hitills... Nu gillar han inte att ligga längre men orkar inte sitta någon längre stund. Några tips?

Vad duktiga ni verkar vara som syr dynor och fixar!!

• född 75

Hej Netti 75: jag har för mig att Hilma kunde ligga helt nere men hon var så förskyld så jag drog upp dragkedjorna som finns på sidorna så att hon låg upprätt.Känndes bättre.Har testat mitt nya regnskydd i dag ett dubbelt.Det fungerade mycket bra.
    Jag blev genomblöt efter en timme i regn men barnen var torra och fina.

• född 75

Det där med ficka i sufletten har jag missat måste kolla nu!:)

• daniela1

heej alla! tänkte höra om själva eller om ni hört om någon som haft problem med hjulen,eller  "pinnen" som man klickar i hjulet med rättare sagt, (på sp) blir tokig nu är det andra gången något händer, först va den trasig så att inte piggarna låste sig i själva vagnen, och då skicka peppermint en ny "pinne",men nu är det något fel igen! den fäster inte!(vet inte varför denna gång)-livsfarligt ju!,hjulet sitter ju löst!  ska mejla dom nu men tänkte höra med er först om ni vet om detta är vanligt?

• Johi 77
    fenurila skrev 2007-06-26 18:43:26 följande:
    SOL?????????  Här har det öst ner oavbrutet hela dagen
    Säger detsamma, här har det varit lika uselt väder som på midsommarafton. Idag borde jag ha sytt dynor men jag lyckas alltid komma på något annat att göra. Som att tvätta och stryka pyttekläder i storlek 50-56. Snart, snart har jag två barn i min P&T!
  • nettie72

Tack för svaret Född75. Hoppas att jag kan få Noel att gilla vår nya vagn - vi har en BT syskonjogger och det fungerar inte så bra. Är dessutom såååå trött på att den är så bred och väldigt klumpig att få in i bilen. Får ju inte plats med något annat! Nu åker den ut och ny vagn är beställd, så spännande

Är det någon som har P&T's dyna? Den som Babyland säljer för 199 som är sval på ena sidan och varm på andra. Är den bra?

• aktuelle

vi får inte hem den förrän i november, men vi kan vänta, andra barnet tittar nog inte ut förrän i december någon gång (lite osäkert när) :) men den som väntar på ngt gott... ;)

Kryckan skrev 2007-06-26 07:53:07 följande:
    Fasen vad sjysst!! När får du hem åket då?Är lite nyfiken på de där fällarna jag.. fast jag tänker till hösten alltså. Vet att fällar ska vara svala då det är varmt och varma då det är kallt. Men tycker ändå att dottern satt och svettades mer med fällen än utan den förra sommaren (visserligen lite långhårigare fäll men ändå).
  • aktuelle

lite skoj kommer det se ut om vi går ut och går alla tre systrarna. jag och mina två äldre systrar har alla p&t ;) vi kommer ha en svart, ena en orange och tredje en svart :P

• stinamaria

rackar2:
    Jag har haft en p&t och använt den till endast ett barn och har nu en UJ så jag ska försöka svara dig.

+ phil&teds:
    Lättkörd (men något svårare än UJ)
    Stabil
    ingen risk att den tippar om man hänger en tung skötväska på den
    bumperbar ingår

- phil&teds:
    Ingen tittlucka i sufletten
    Tung att vippa när man tex ska upp för en trottoarkant
    Regnskyddet blir väldigt stort ihopvikt och det är svårt att komma åt barnet när det sitter på
    Fotstöd i tyg
    Man måste köpa till regnskydd (fast jag tror inte detta gäller överallt men det var så när jag köpte min)
    Sufletten skyddar dåligt mot sol
    Svår att fälla upp ryggstödet när barnet sitter i
    Väldigt dålig kvalité på klädseln, jag har fått byta ut hela klädseln pga fotstöd som fransar sig, hål i plasten på sufletten och sömmar som spricker (men det är långt ifrån alla som har dessa problem).

+ UJ
    Extremt lättkörd
    Lätt att vippa när man tex ska upp för en trottoarkant
    Lätt att komma åt barnet när regnskyddet sitter på då det finns en lucka man kan fälla upp
    Fack på varukorgen
    Fickor på sufletten
    Tittlucka
    Lätt att fälla upp ryggstödet när barnet sitter i
    Fotstöd i metall
    Regnskydd ingår

- UJ
    Sufletten skyddar dåligt mot sol
    Man måste köpa till bumperbar
    Känns som om den skulle kunna tippa om man hänger en tung skötväska på men jag är inte säker på att den skulle det då jag inte använder skötväska

Det var detta jag kom på nu.
    Jag hade min p&t i tre månader innan jag köpte en UJ istället. Hade jag inte haft så mycket problem med trasig klädsel så hade jag förmodligen inte sålt den för jag var nöjd förutom det. Även om jag nu efteråt insett att jag gillar UJ mycket bättre
    För mig passar UJ mycket bättre som singelvagn men hade jag haft två barn så hade jag nog velat ha p&t ändå.
    Vad jag vet så är det ingen som haft så mycket problem med trasig klädsel som jag hade så det verkar inte vara så vanligt att det händer så mycket och även om jag upplever UJ som mycket bättre så är det inte säkert att du tycker likadant

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6