• mamatobe81

sketen möhippa...

en av mina bästa kompisar ska gifta sig i slutet av juli.
    hennes lillasyster ska vara tärna och därmed verkar det bestämt att hon ska ordna möhippan med stort M...
    jag och en annan kompis, vi har känt henne längst av alla hennes kompisar hade/har oxå planer på en möhippa och vår käre vän har verkligen sagt till oss att hon INTE vill bli utspökad o utskämd varpå vi har tänkt oss följande:

spela in en låt till hennes man i en studio att spela på bröllopet
    gå på spa/relax med champagne el nåt
    och slutligen gå ut å äta, helst på en libanesisk restaurang där man får ett eget bås med karaokemaskin

fick nyligen en inbjudan till möhippan hennes syster planerat:
    hon blir väckt kl 7 och satt på ett tåg till en annan stad där möhippan ska äga rum, med karta ska hon lokalisera oss kopisar som står utplacerade i stan med pisamma saker hon ska ta på sig...tex en rosa tyllkjol. efter detta ska vi grilla korv i stadsparken om det inte regnar för då går vi till max....
    sen blir det afrikanskdans i 1 1/2 timme. efter det åker vi till ica och handlar saker att grilla, vi grllar hemma hos hennes föräldrar sen går vi ut på krogen.

nu är alltså problemet....ska jag gå, ska jag va med å förnedra henne eller ska vi köra på våran "lite finare" möhippa som jag vet kommer uppskattas mer än den hennes syrra fixat. vi vet inte riktigt vad vi ska säga till hennes syrra, vi vet att hon inte vill ha en sån möhippa alls! hon kommer bli skit arg om vi kritiserar henne, hon har ju ansträngt sig så mycket å planerat å så kommer va hennes svar...vi gjorde ett litet försök med att föreslå att vi skulle slå ihop våra möhippor...ingen kommer ju komma på den VI ordnar senare i sommar...

pust, jag behöver verkligen råd!! möhippan e nästa lördag....

• Svar på tråden sketen möhippa...
  • Cuthalion

Det viktigaste är ju att den blivande bruden får en dag som HON kommer uppskatta.

Jag skulle förmodligen ha pratat direkt med blivande bruden om att jag av inte vill deltaga i just denna möhippa av olika skäl. Om hon vill att jag skall avslöja varför så fine, annars så skulle jag försöka att inte spoliera överraskningen utan ta förklaringen efteråt. Självklart efter att ha försökt prata vett i den ansvariga för möhippan.

Hade jag själv varit den blivande bruden hade jag stängt dörren i ansiktet på de s.k. vännerna om de försökt utsätta mig för sådant jag absolut inte vill vara med om.

• mamatobe81

jo man tycker ju att hon både borde vilja och fatta vad hennes syster vill eller inte vill ha!

sen skiter jag i vem som ordnar den...slipper gärna fixa å så, men det känns viktigt att det blir som HON vill ha det

det lutar åt ett återbud till möhippan som systern ordnat...
    allvarligt hur kan man tycka max e en bra ide? kosta ju lika mycket att äta lunch på ett finare ställe...
    en kompromiss med syrran hade funkat för oss men icke

• mamatobe81

det känns ju väldigt jobbigt att det e hennes syster, om det vart en kompis hade jag kanske sagt till direkt

• Sanda

min möhippa:

HÄmtades, åkte till en massör, fick massage och fick färgat ögonfransar och bryn.
    Sen lunch på ett lunchställe, sen sminkkurs på make up store och sen hem till min svägerska där vi umgick och åt go mat. Trevligt men lite väl lugnt kanske, men nu hade jag min 3 månaders bäbis med mig och jag ammade så mer än så kunde det ju inte bli, ska ta igen det sen när jag slutat amma =)

• tinis77

Jag fick en sån möhippa jag absolut inte ville ha, fula pinasamma kläder och gör pinsamma grejer.. Hade sagt innan att jag inte ville va med om nåt sånt men mina vänner lyssnade visst inte på det... Jag följde med ändå när de hämtade mig, men fy va lessen ja va.....Hade velat åka ut på en mysig picknick eller så, men som blivande brud har man visst ingen talan, man ska va glad för att få en möhippa.. Hmm

• Kanelflicka

jag tycker inte alls att det är en bra ide att ta upp detta med bruden...hon verkligen behöver ingen konflikt just nu...det ska faktiskt handla om henne, så hon ska slippa veta alla problem och svårigheter som möhippaplanerare hade. Annars finns det risk att hon upplever att hennes möhippa var en belastning för andra ...

• mrskensington

Jag gifte mig hemligt för att slippa möhippa, och tänkte trots det ut en flyktplan ett par månader i förväg ifall det skulle ha läckt ut :)

Om jag varit i ts situation så hade jag nog antingen skvallrat för den blivande bruden så att hon fått en chans att slippa, eller varit med på möhippan och frågat om hon ville därifrån (med riktiga kläder till henne i en väska).

Måste man ha ett "pinsamt moment" så räcker karaoke eller Singstar mycket väl.

• SysterHedvig

Nej ta inte upp det med bruden - precis som Kanelflickan skriver är det ju hennes dag, då hon ska bli bortskämd och omhändertagen. Hon ska inte behöva lösa konflikter mellan sin syster och sina vänner.

Jag hade gått på möhippan TS, som systern anordnar. Kanske inte hela om du känner dig besvärad på grund av din graviditet, men en del av den för att stötta bruden.

• Felicia6
    mrskensington skrev 2007-05-18 22:31:49 följande:
    Måste man ha ett "pinsamt moment" så räcker karaoke eller Singstar mycket väl.
    fast det är ju beroende på bruden tycker jag
    Singstar o karaoke älskar jag så det hade inte varit nåt pinsamt moment öht
  • Kanelflicka

om ni är oroliga ifall bruden ska känna sig utspökad med den där kjolen, ta liknande kläder med er, så att ni alla ser ut likadant

Svar på tråden sketen möhippa...