• mamatobe81

sketen möhippa...

en av mina bästa kompisar ska gifta sig i slutet av juli.
    hennes lillasyster ska vara tärna och därmed verkar det bestämt att hon ska ordna möhippan med stort M...
    jag och en annan kompis, vi har känt henne längst av alla hennes kompisar hade/har oxå planer på en möhippa och vår käre vän har verkligen sagt till oss att hon INTE vill bli utspökad o utskämd varpå vi har tänkt oss följande:

spela in en låt till hennes man i en studio att spela på bröllopet
    gå på spa/relax med champagne el nåt
    och slutligen gå ut å äta, helst på en libanesisk restaurang där man får ett eget bås med karaokemaskin

fick nyligen en inbjudan till möhippan hennes syster planerat:
    hon blir väckt kl 7 och satt på ett tåg till en annan stad där möhippan ska äga rum, med karta ska hon lokalisera oss kopisar som står utplacerade i stan med pisamma saker hon ska ta på sig...tex en rosa tyllkjol. efter detta ska vi grilla korv i stadsparken om det inte regnar för då går vi till max....
    sen blir det afrikanskdans i 1 1/2 timme. efter det åker vi till ica och handlar saker att grilla, vi grllar hemma hos hennes föräldrar sen går vi ut på krogen.

nu är alltså problemet....ska jag gå, ska jag va med å förnedra henne eller ska vi köra på våran "lite finare" möhippa som jag vet kommer uppskattas mer än den hennes syrra fixat. vi vet inte riktigt vad vi ska säga till hennes syrra, vi vet att hon inte vill ha en sån möhippa alls! hon kommer bli skit arg om vi kritiserar henne, hon har ju ansträngt sig så mycket å planerat å så kommer va hennes svar...vi gjorde ett litet försök med att föreslå att vi skulle slå ihop våra möhippor...ingen kommer ju komma på den VI ordnar senare i sommar...

pust, jag behöver verkligen råd!! möhippan e nästa lördag....

• Svar på tråden sketen möhippa...
  • Kanelflicka

Felicia6,
    nej, det skulle jag inte. jag skulle verkligen ta illa upp om folk valde att göra "statement" genom att inte komma. Riktiga vänner kan komma över sina ambitioner och sina freställningar om hur det skulle vara och satsa på att ha en trevlig dag istället för att anstränga sig för att göra systerns möhippa mindre viktigt

• Felicia6

Kanelflicka, ja så tänker jag med OM det är nåt som DOM kanske inte gillar.
    Men är det något jag skulle må ruskigt dåligt över att göra och så tvingas jag göra det, då skulle jag bli jävligt besviken på alla och faktiskt oxå kunna säga upp bekantskapen med dom.

Och då vill jag verkligen att mina VERKLIGA vänner stått upp för mig och stöttat mig, i stället för att hålla käften och gå med på nåt som skulle göra mig väldigt illa

• Pingumamman

Jag hade velat att mina vänner var där på den sketna möhippan Eftersom ni är kompisar _vet hon att ni skulle ordnat den annorlunda än vad hennes syrra gör!

• mamatobe81

det e dessutom jag och kompis å en till tjej som enligt syrrans välplanerade schema ska ge henne den rosa tyllkjolen....gaaaahhhh!!!!!!! vill inte vill inte vill inte
    vet inte om jag ska skratta eller gråta

• Kanelflicka

Det är ju olika för olika personer men jag antar at det är ganska normalt att anta att systern vet hur mycket hennes syster tål. Syrran känner mig bättre än mina kompisar...så är det bara.

• mrskensington

"fast det är ju beroende på bruden tycker jag
    Singstar o karaoke älskar jag så det hade inte varit nåt pinsamt moment öht "

Ja, det har du ju rätt i, det beror mycket på personlighet :)

"ni som fick en sketen möhippa, hur hade du reagerat om någon el några av dina vänner inte kommit på just den möhippan för att de inte ville vara med å förnedra dig?? helt ärligt! och istället ordnat en möhippa, dock lite mindre, som du ville ha??"

Jag personligen hade nog sett det som något positivt. Dessutom hade jag meddelat de "kompisar" som ordnat den pinsamma möhippan att de inte längre var välkomna på bröllopet. Enligt min åsikt så ordnar man en pinsam möhippa för att ha roligt på brudens bekostnad, för sin egen skull. En möhippa ska vara för brudens skull, annars kan man låta bli.

Just att det är brudens syster som ordnar hippan gör onekligen det hela svårare, men samtidigt borde systern förstå bättre och vilja sin syster väl.

• Jalapeno

ibland får man gapa och svälja. Syrran är närmre än väninnor. Du blir ett bra stöd för bruden och kan kanske mildra de värsta pinsamheterna. Det kan kanske bli en kul nostalgitripp för bruden om det är hennes barndomsstad ni ska till?

Det jag tycker är underligt är att systern fixade allt själv. Alla möhippor jag ahr varit inblandad i planerades gemensamt, ibland med omröstningar. Vissa saker gillas inte av alla.

Jag blev faktiskt lite besviken på i synnhet en väninna som inte var med på min möhippa. Hon sa senare att det var för att den blev för dyr. En annan väninna som verkligen itne har några pengar var bara med på middagen på kvällen som vi lagade tillsammans hemma hos en tjej. Tjejen jag belv besviken på kunde alltså inte säga till resten av mina väninnor att hon bara ville vara med på kvällen av ekonomiska skäl, hon skippade istället allt.

Det kan vara så att din väninna, TS, reagerar på liknande sätt om ni inte är med på någon del av hennes möhippa bara för att ni tycker att vissa inslag är pinsamma. I synnerhet när det är under de pinsamma inslagen hon kanske behöver er som stöd.

• RebelRose

jag ska också gifta mig i juli och jag blir verkligen skitarg om jag får nån förbedringshippa

(Jag ska åka till min hemstad nästa  helg och få en "mösexa"=mina gamla polare,killar som tjejer,grillfest +utgång på vårt gamla stammhak*nostalgi*)

Gör ni som ni tänkt,för brudens skull,skit i hennes syrra.

• mrskensington

"Ibland får man gapa och svälja."

Det beror väl helt på situationen, tycker jag. Jag hade känt mig oerhört kränkt och förnedrad av systerns möhippa som målas upp i ts, vissa tycker säkert att jag är ovanligt känslig men för mig handlar det om integritet.

• SysterHedvig

mrskensington - men systern verkar mycket ovillig att ändra på sina planer, tolkar jag det som, så då är frågan om ts ska komma på den möhippan för att stötta bruden eller stanna hemma i protest mot den hippa som planeras

Svar på tråden sketen möhippa...