• mamatobe81

sketen möhippa...

en av mina bästa kompisar ska gifta sig i slutet av juli.
    hennes lillasyster ska vara tärna och därmed verkar det bestämt att hon ska ordna möhippan med stort M...
    jag och en annan kompis, vi har känt henne längst av alla hennes kompisar hade/har oxå planer på en möhippa och vår käre vän har verkligen sagt till oss att hon INTE vill bli utspökad o utskämd varpå vi har tänkt oss följande:

spela in en låt till hennes man i en studio att spela på bröllopet
    gå på spa/relax med champagne el nåt
    och slutligen gå ut å äta, helst på en libanesisk restaurang där man får ett eget bås med karaokemaskin

fick nyligen en inbjudan till möhippan hennes syster planerat:
    hon blir väckt kl 7 och satt på ett tåg till en annan stad där möhippan ska äga rum, med karta ska hon lokalisera oss kopisar som står utplacerade i stan med pisamma saker hon ska ta på sig...tex en rosa tyllkjol. efter detta ska vi grilla korv i stadsparken om det inte regnar för då går vi till max....
    sen blir det afrikanskdans i 1 1/2 timme. efter det åker vi till ica och handlar saker att grilla, vi grllar hemma hos hennes föräldrar sen går vi ut på krogen.

nu är alltså problemet....ska jag gå, ska jag va med å förnedra henne eller ska vi köra på våran "lite finare" möhippa som jag vet kommer uppskattas mer än den hennes syrra fixat. vi vet inte riktigt vad vi ska säga till hennes syrra, vi vet att hon inte vill ha en sån möhippa alls! hon kommer bli skit arg om vi kritiserar henne, hon har ju ansträngt sig så mycket å planerat å så kommer va hennes svar...vi gjorde ett litet försök med att föreslå att vi skulle slå ihop våra möhippor...ingen kommer ju komma på den VI ordnar senare i sommar...

pust, jag behöver verkligen råd!! möhippan e nästa lördag....

• Svar på tråden sketen möhippa...
  • Familytime

Hej! Vill bara ge en bild av min möhippa...
    Jag hade bett mina vänner om att inte ha med pinsamheter och alkohol, eftersom jag slutat med alkohol nästan helt och hållet sen jag fick barn. Det var ju OM de skulle fixa en möhippa, vill säga...

Det var en massa omständigheter som försvårade det hela, så helst ville jag inte ha nån alls.

Men de kom en kväll och kidnappade mig, alla utom en... Det var min allra bästa vän. Hon hade skickat ett kort med där hon förklarade att hon visste att jag inte ville ha en supar-möhippa och att hon därför inte ställde sig bakom den. Jag blev så stolt och jätteglad över att hon lyssnat på mina behov. Möhippan blev katastrof och jag smög hem redan vid tio! Jag sa att jag skulle på toaletten, men gick hem. Jag blev väldigt besviken på mina andra vänner som lyssnade mer på sina egna behov än mina.

Min bästa kompis ordnade en egen möhippa för mig! Hon bjöd mig på middag, sen åkte vi hem till henne där hon förberett med alkoholfri cider, efterrätt och ansiktsmasker mm. Lite hemmaspa! Det var ljuvligt! Vi hade en videokamera också som vi spelade in allt på. Nu höll ju inte äktenskapet dessvärre, men jag kommer alltid minnas att hon ansträngde sig för att lyssna på mig.

• Duckan74

Jag tycker ni ska gå, absolut för det är ju lite oskrivet att tärnan styr upp hippan, ibland i samråd med övriga. Dock ska ni absolut prata med systern ang utspökandet och tramset. Jag önskar att någon hade stått emot mina tjejkompisar (som jag trodde kände mig bättre än så) som tvingade på mig kläder som ett 80-talsluder inför utgången på kvällen. Mina två tärnor (kusin och kompis) sa att det inte gick att hejda dem. Jag var riktigt arg och sa det till dem vilket gav en trist stämning för en stund. Nu hade jag kul trots det, men jag beövde några drinkar för att glömma hur jag såg ut.

• mamatobe81

blev visst många inlägg här.....jättekul

kanske det bästa ändå är att ta tjuren vid hornen å säga till syrran att henes syster faktiskt inte vill bli utskämd...undrar om jag kan skicka ett mejl, inbjudan kom via mejl ju...hm fast det känns lite konstigt

näe usch jag vet inte...men om jag inte skulle gå så är det inte för att "make a statement" utan mest för att inte göra denna hippa så stor o betydelsefull som den blir när ALLA är samlade

• mrskensington

"alla ni som tycker att TS inte ska gå på möhippan: Är ni gifta? Har ni varit på många möhippor?"

Jag är gift men har inte varit på många möhippor.Ska dock på en i mina ögon rolig och icke-pinsam möhippa för en kompis i dag :)

• Jalapeno

härligt mskensington! underbar dag för möhippa. Ha det så kul!

TS: det är ett engagerande ämne för det är en viktig dag för bruden. Intressant att höra vad familytime skrev.  Tur att vi alla är olika! Du kan iallfall påverka mer om du är med än om du inte är med...Jag tror att det är smart att vara konkret mot syrran, framförallt om den blivande bruden sagt klart och tydligt till dej att hon inte under några som helst omständigheter vill bli utskämd på stan. De möhippor jag ahr varit med att planera har det alltid tagits hänsyn till brudens uttalade önskemål och sånt som höjdrädlsa, ormfobi, blyghet osv osv

• emson

Vad synd att inte syrran kunde låta alla vara med och planera möhippan, även om hon tog tag i det hela. Jag skulle helt klart gått på möhippan, kan ni inte bjuda ut henne på middag ändå ni andra efteråt lite längre fram utan möhippestuk?

• mrskensington

Tack ,Tyras föräldrar!

• salsajenny

Inför min möhippa vet jag att det blev ett VÄLDANS hallå när en del (inte mina kompisar, utan andra gäster på bröllopet) ansåg att man alltid har gjort på ett visst sätt (struntat i brudens önskemål och kört på som man själv velat), och då skulle man göra så oavsett vad som hände och sas och bestämdes. Det gick så långt att mina tärnor ringde och rådgjorde med mig om några för mig väldigt viktiga saker, och detta var TOTAL katastrof enligt denna personen, eftersom en möhippa inte skall gå till på det viset.
    De personer som hade så starka åsikter, kom inte på möhippan, men jag kunde inte bry mig mindre. de var ju inte MINA vänner! Jag hade som sagt en oförglömlig möhippa, med alla de jag tyckte mest om, och som respekterade mig och mina önskemål!

• dexterswife

Varför är alla så fixerade av att det bara får vara en enda möhippa?
    Mamatobe81: Jag tycker absolut att ni ska göra er egen, tror att er kompis kommer tycka att det är jättebra.

För mig anordnades det en möhippa trots att jag väldigt vänligt med bestämt sagt till alla mina bekanta att jag inte ville vara med om någon och jag tyckte det var jättejobbigt.

• mamatobe81

stitch- taskigt att ordna en om man sagt att man inte vill, kunde ju lagt pengar till en liten weekendresa el nåt istället då tycker man.
    min kompis vill till jamaica men jag vill inte behöva sälja min lägenhet...kanske en jamaicansk restaurang (måste ju finnas i sthlm nånstans)

Svar på tråden sketen möhippa...