• mamatobe81

sketen möhippa...

en av mina bästa kompisar ska gifta sig i slutet av juli.
    hennes lillasyster ska vara tärna och därmed verkar det bestämt att hon ska ordna möhippan med stort M...
    jag och en annan kompis, vi har känt henne längst av alla hennes kompisar hade/har oxå planer på en möhippa och vår käre vän har verkligen sagt till oss att hon INTE vill bli utspökad o utskämd varpå vi har tänkt oss följande:

spela in en låt till hennes man i en studio att spela på bröllopet
    gå på spa/relax med champagne el nåt
    och slutligen gå ut å äta, helst på en libanesisk restaurang där man får ett eget bås med karaokemaskin

fick nyligen en inbjudan till möhippan hennes syster planerat:
    hon blir väckt kl 7 och satt på ett tåg till en annan stad där möhippan ska äga rum, med karta ska hon lokalisera oss kopisar som står utplacerade i stan med pisamma saker hon ska ta på sig...tex en rosa tyllkjol. efter detta ska vi grilla korv i stadsparken om det inte regnar för då går vi till max....
    sen blir det afrikanskdans i 1 1/2 timme. efter det åker vi till ica och handlar saker att grilla, vi grllar hemma hos hennes föräldrar sen går vi ut på krogen.

nu är alltså problemet....ska jag gå, ska jag va med å förnedra henne eller ska vi köra på våran "lite finare" möhippa som jag vet kommer uppskattas mer än den hennes syrra fixat. vi vet inte riktigt vad vi ska säga till hennes syrra, vi vet att hon inte vill ha en sån möhippa alls! hon kommer bli skit arg om vi kritiserar henne, hon har ju ansträngt sig så mycket å planerat å så kommer va hennes svar...vi gjorde ett litet försök med att föreslå att vi skulle slå ihop våra möhippor...ingen kommer ju komma på den VI ordnar senare i sommar...

pust, jag behöver verkligen råd!! möhippan e nästa lördag....

• Svar på tråden sketen möhippa...
  • Jalapeno

senast idag pratade vi om en kompis väninnor som hoppade av hennes möhippa med förevändning att de skulle ta ut henne på en middag istället. Det rörde sig om en vuxen, oerhört demokratisk möhippa där det mest pinsamma inslaget var en cd-inspelning. Följden blev att halva hennes bekantsapskrets tycker att den andra halvan är snorkiga idioter. Allt sånt är rätt onödigt

• Jalapeno
    mrskensington skrev 2007-05-18 22:58:11 följande:
    "Ibland får man gapa och svälja."Det beror väl helt på situationen, tycker jag. Jag hade känt mig oerhört kränkt och förnedrad av systerns möhippa som målas upp i ts, vissa tycker säkert att jag är ovanligt känslig men för mig handlar det om integritet.
    "oerhört kränkt och förnedrad"  av en rosa tyllkjol? wow
    TS kan ta med heltäckande tights att ge blivande bruden om det visar sig att hon bara får en tyllkjol och ingen överdel . Varför antar så många att systern känner den blivande bruden så illa?
  • mamatobe81

jag kan inte på en skala säga hur illa hon kommer att tycka om möhippan men min starkaste gissning är att hon kommer att bli väldigt besviken och ledsen inombords

sen det att hon känner sin syster så illa är väl ganska klart då hon planerat en möhippa som bruden inte alls vill ha...och vet hon det men bara skiter i det så e hon ju bara ego och vill ha kul på brudens bekostnat...det e ju inte så att man måste spöka ut bruden...känns faktiskt lite väl 80 över det hela

som sagt, jag skiter fullständigt i vad dom andra tycker om mig, därmed inte sagt att jag vill såra någon av dom, det är bruden som är viktigast

• Jalapeno

alright, min erfarenhet är hur som helst att det är bättre att vara med än att demonstrativt utebli helt. Om ni inte vill vara ett stöd för den blivande bruden under dagen och klä på henne lite bättre kläder så kommer hon säkert uppskatta att ni kommer på kvällen oc grillar. VÄl ute på krogen pratar ni alla med den ni vill. GLöm inte att ni ska alla på samma bröllop och även dne dagen ska vara fri från konflikter för brudens skull.

• enlitenbitkaka

word!

Tyras föräldrar skrev 2007-05-18 23:25:51 följande:
    alright, min erfarenhet är hur som helst att det är bättre att vara med än att demonstrativt utebli helt. Om ni inte vill vara ett stöd för den blivande bruden under dagen och klä på henne lite bättre kläder så kommer hon säkert uppskatta att ni kommer på kvällen oc grillar. VÄl ute på krogen pratar ni alla med den ni vill. GLöm inte att ni ska alla på samma bröllop och även dne dagen ska vara fri från konflikter för brudens skull.
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Jalapeno

om ni har råd och tid kan ni förstås BÅDE vara med på hela eller delar av systerns möhippa OCH ta med blivande bruden på spa

• julmusten

Men om ni skall ge henne tyllkjolen har du ju varldens chans att ge henne nagot annat att ta pa sig faktiskt. Eller sa har ni tyllkjolar med som Kanelflicka sa.

Jag tycker absolut att du skall ga. Det kommer stora din kompis mer att du inte kom an att fa en trakig mohippa, och det kommer bli jobbigt pa brollopet etc. med en massa drama.

Sa ga pa mohippan, ha lite extra ideer i bakfickan som ni kan hanvisa till om kompisen oppet visar sitt missnoje.

Sen tycker jag ocksa att ni maste snacka med syrran om det nu ar sa att ni vet att det har blir fel for er kompis. Kanske du till och med skall saga att du garna kommer pa mohippan, men du vill inte fornedra henne. Jag fattar inte varfor syrran bara kan saga vad alla skall gora om ni alla inte tycker det ar en bra ide. Ar hon laskig eller nat???

• mrskensington

"senast idag pratade vi om en kompis väninnor som hoppade av hennes möhippa med förevändning att de skulle ta ut henne på en middag istället. Det rörde sig om en vuxen, oerhört demokratisk möhippa där det mest pinsamma inslaget var en cd-inspelning. Följden blev att halva hennes bekantsapskrets tycker att den andra halvan är snorkiga idioter. Allt sånt är rätt onödigt"

Jag håller med om att den situationen var onödig, men det låter inte som att det var cd-inspelningen som var orsaken utan att kompisarna bara inte gillade varandra (men jag kan ha misstolkat ditt inlägg).

Det jag vänder mig emot är att förnedra någon annan för eget höga nöjes skull - som det skulle vara om mina kompisar försökte tvinga mig att gå på stan i en rosa tyllkjol. Eller som nämndes i ett tidigare inlägg - tjejen som tvingades gå på krogen i alldeles för små kläder.

• Miamaria77

Förnedra er inte själva med att vara med på den hippan, säg att ni inte vill och att ni bjuder ut bruden på middag och annat trevligt sen istället.

• Jalapeno
    mrskensington skrev 2007-05-19 00:44:58 följande:
    "senast idag pratade vi om en kompis väninnor som hoppade av hennes möhippa med förevändning att de skulle ta ut henne på en middag istället. Det rörde sig om en vuxen, oerhört demokratisk möhippa där det mest pinsamma inslaget var en cd-inspelning. Följden blev att halva hennes bekantsapskrets tycker att den andra halvan är snorkiga idioter. Allt sånt är rätt onödigt"Jag håller med om att den situationen var onödig, men det låter inte som att det var cd-inspelningen som var orsaken utan att kompisarna bara inte gillade varandra (men jag kan ha misstolkat ditt inlägg). Det jag vänder mig emot är att förnedra någon annan för eget höga nöjes skull - som det skulle vara om mina kompisar försökte tvinga mig att gå på stan i en rosa tyllkjol. Eller som nämndes i ett tidigare inlägg - tjejen som tvingades gå på krogen i alldeles för små kläder.
    obs OT
    nej, det var nog inte cd-inspelningen som var grejen. Jag tror en del av hennes vänner ville "straffa" henne för att de gifte sig utan allmän förvarning på en midsommarfest. Någon kom inte på bröllopet/festen för att det inte var ordentligt inbjudet med tre månaders varsel, klädsel angivet i inbjudan osv. En "fruhippa" är väl inte lika obligatorisk som en möhippa och vissa av hennes vänner nedprioriterade helt enkelt det.  Tjejen har vänner från olika tider i livet och hennes gamla kollegor från ett par jobb och hennes gamla studiekompisar pratade ihop sig inom sina grupper och valde att göra sin egen grej. Tror att iallfall en del av dom hade haft vett att inte göra så om inte bröllopet redan varit. Bröllop blir helt enkelt roligare om man varit med på möhippa/svensexa

Jag blev rätt sur på mina väninnor som ordnade utvikningsfotografering till min möhippa meeeen som sagt var, jag blev mer besviken på de osm överhuvudtaget inte dök upp ens en del av dagen.

alla ni som tycker att TS inte ska gå på möhippan: Är ni gifta? Har ni varit på många möhippor?
Svar på tråden sketen möhippa...