• Lilla Li

Vad är en (ätbar) munk?

Berätta också gärna varifrån i landet du kommer.

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:15:33:
    För dig alltså. Om du säger ordet "munk" i samband med något man kan äta, vilket av alternativen menar du då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:18:41:
    Själv säger jag munk om det som andra skulle kalla en kokosboll. Jag kommer från Göteborg, bor numera i Jönköping. Min sambo trodde jag skämtade, sen trodde han att det var något som jag hittat på själv... Men: sv.wikipedia.org/wiki/Munk_%28bakverk%29

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:23:10:
    Kan också tillägga att för det friterade bakverket säger jag bara donut. Känns helfel att säga munk om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?
  • Malinski 82

Är fullkomligt förvånad över att det finns folk som valt alt 2! Vi har ett konstigt sätt att hantera språket trots att landet är så litet!!

• Polola77

Helene mfl.:
    Negerboll finns inte mer, den heter chokladboll.

Kokostopp eller hellre GRÄDDBULLE kallar vi alternativ 2. (En gräddbakelse av choklad- eller kokosdoppat äggviteskum med kex i botten)

• Ulli

Helene mfl.

Vad heter en skumfylld topp utan kokos då, den kan väl inte heta kokostopp??

• Ester Bus

En munk är ju solklart en gräddbakelse av choklad- eller kokosdoppat äggviteskum med kex i botten.

Kommer ursprungligen från Göteborg, bor numera i Sundsvall men har faktikst ingen aning om vad man säger här.

• AochJsMamma

Ts: Jag är oxå från GBG och instämmer helt i dina översättningar: Munk= gräddfluffsmojs och runda friterade mojängen= donut! Så är det ju på vilda västkusten iallafall! Men visst är vi halv ensamma o tycka det, bott i STHLM o nu i U-sala..och här har de inte samma uppfattning! Så man kan väl säga att min syn på det hela är i minoritet!

• Helene m Olivia o Sigrid

"Negerboll finns inte mer, den heter chokladboll."

Nähädu, det heter negerboll! Punkt slut!

"Kokostopp eller hellre GRÄDDBULLE kallar vi alternativ 2. (En gräddbakelse av choklad- eller kokosdoppat äggviteskum med kex i botten)"

HUR får ni det till GRÄDDbulle eller GRÄDDbakelse??? VAR är grädden??? Det finns inte en tillstymmelse till grädde i en sån!

"Vad heter en skumfylld topp utan kokos då, den kan väl inte heta kokostopp??"

-chokladboll/topp eller mums mums!!

Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?