• LuRiGaBlAdLuSeN

Vi som gillar att SY.

Här kan vi samlas och ge varandra inspiration! Ge varandra tips och ideér inom allt vad gäller sömnad.

Jag ska alldeles snart börja sy igen. Håller på att införskaffa mig en riktigt bra symaskin + en overlockmaskin. Ska bara få hem den. Sen är det bara att köra på.

Har just nu baby-kläder i huvudet. Har vänner som fått barn så tänkte göra något fint set i mjukistyg att ge bort i present.

Annars har jag liggande sen innan, ett pågående fint beige-randigt matchande förkläde och kökshanddukar.

Nån annan som också syr här?

• Svar på tråden Vi som gillar att SY.
  • grynet80

Lurigabladlusen; Men visst är det kul när det blir klart?
    Sydde ett i doppresent, ett golvtäcke o det blev väldigt uppskattat. Mitt är inte riktigt klart, det tar ju ett del tid o tårar... Blir tokarg när det går fel. Du har ingen bild på ditt?

• LuRiGaBlAdLuSeN

stoff och stil i malmö är jättebra. Tycker de ligger bra prismässigt och de har mycket att välja mellan. Har ju bara varit där live så att säga, så jag vet inte hur det är att beställa, men det bör ju gå lika bra det. I katalogerna (kläder och för hemmet-dukar, gardiner mm) får man massa inspiration tycker jag.

www.stoffochstil.se/

• Siriva

Grynet80: Jag har också sytt ett antal mindre lapptäcken och ett flertal kuddar i lappteknik.
    Jag är inte så traditionell av mig utan expreminterar mycket med lapputeseende och kombinationer. Dessutom så jobbar jag inte med "färdigkordinerade lapptyger" utan plockar ihop begagnade tyger från gardiner och liknande. Jag kan tycka att de "traditionella" tygerna till lapptäcke kan bli lite enahanda och för mycket matchat.
    Jag tycker att det är ganska kul med lapptäcken (fastän jag trodde att jag ALDRIG skulle sy lapptäcken just för att det är så traditionellt) Synd att det tar sån tid att planera och tänka ut

• LuRiGaBlAdLuSeN

...och de blir ju oftast lite störr, jag tycker täcken är så bökigt att ha i symaskinen.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Bild har jag nog ingen, men jag ska ändå kolla, hade varit kul att få minnet lite uppfriskat. Det var för några år sedan innan man hade skaffat sig digitalkameran

• grynet80

Jag är nog lite traditionell, har svårt att göra utan mönster. Men har bestämmt mig för att göra ett överkast till sängen, lite fritt. Får se hur det blir.
    Alla tips o mönster motages gärna, så delar jag med mig av det jag har!

Lägger in en bild hos mig på täcket jag gjorde o gav bort!

• Siriva

Grynet80: ditt täcke var jättefint!! inte så ultratraditionellt iallafall
    Min stil är lite mer som Kaffe Fassett så om du vill försöka bli lite friare så kanske du ska kolla in hans arbeten. Han har skrivit två bra böcker om lapptäcken som jag tycker är väldigt inspirerande.
    (sen tycker jag inte att allt han gör är så tilltalade )

• aina06

Grynet80: Vilket fint lapptäcke du gjort! Mycket jobb. Sitter och funderar om jag någonsin skulle ha tålamod till nått sånt...

• aina06

Siriva: Kollade in Kaffe Fassetts hemsida och jag förstår att du gillar den stilen. Urfina!

• grynet80

Kollade oxå på Kaffe Fassetts hemsida. De var jättehäftiga. Men där brister nog mitt tålamod oxå...
    Det är roligt bara man har tid på sig.

Svar på tråden Vi som gillar att SY.