• LuRiGaBlAdLuSeN

Vi som gillar att SY.

Här kan vi samlas och ge varandra inspiration! Ge varandra tips och ideér inom allt vad gäller sömnad.

Jag ska alldeles snart börja sy igen. Håller på att införskaffa mig en riktigt bra symaskin + en overlockmaskin. Ska bara få hem den. Sen är det bara att köra på.

Har just nu baby-kläder i huvudet. Har vänner som fått barn så tänkte göra något fint set i mjukistyg att ge bort i present.

Annars har jag liggande sen innan, ett pågående fint beige-randigt matchande förkläde och kökshanddukar.

Nån annan som också syr här?

• Svar på tråden Vi som gillar att SY.
  • aina06

Nu finns det några bilder på selen jag sytt i mitt bildgalleri. Inte så tydliga då man mest ser Aina men man ser i alla fall lite. Den blev i alla fall väldigt bra och skön och bekväm att bära i och Aina verkade trivas.

Bilderna är tagna i Berlin i förra veckan. Blev mycket stolt då jag var inne i en mysig barnbutik och Johan bar Aina i selen på ryggen och de undrade vad det var för typ av sele. När jag sa att jag sytt den trodde de att jag arbetade som sömerska De sa att den såg väldigt proffesionell ut. Blev bara tvungen att skriva det för jag blev så glad.

• Siriva

aina06: det är kul när man får uppskattning och beröm för sitt slit! Ta åt dig, du är värd berömmet.

Och när det gäller proffessionallitet när det gäller sömnad och textilt hantverk så är det ju inte det faktum att man har det som yrke som avgör skickligheten eftersom det är näst intill omöjligt att överleva på det yrket. Tycker det är synd att det anses vara "bara" att syssla med textilt hantverk på "fritiden". Det är tyvärr alldeles för få som förstår vilket jobb som ligger bakom.

• aina06

Siriva skrev 2007-06-18 23:03:30 följande:

Tycker det är synd att det anses vara "bara" att syssla med textilt hantverk på "fritiden". Det är tyvärr alldeles för få som förstår vilket jobb som ligger bakom.
    siriva: Jag är nog lite dum men jag förstår inte riktigt vad du menar? Om nått ser proffessionellt ut betyder inte det att man tror att nån som är mycket skicklig har gjort det - alltså att man tror att personen är så duktig att dom antagligen är utbildade inom området eller har lång erfarenhet? Alltså att man förstår vilket hantverk som ligger bakom? Eller menar du att det är synd att det är svårt att klara sig på textilt hantverk som yrke?
  • Siriva

aina06: det jag menade var ett det är en komplimang att någon tycker att det ser proffesionellt ut. men att det brukar finns en "anda" att har man det inte som yrke så är man inte proffesionell dvs kunnig, duktig, expert. Just för att det är så svårt att klara sig som yrkesverksam är ju många som sysslar med textil "proffesionella" fastän de inte har det som yrke. Jag ville peppa de/er som inte har det som yrke att känna stolthet för den kunskap och skicklighet som ni besitter, det är inte så "bara" att syssla med det på fritiden.
    Och jag tycker nog personligen att lång utbildning inte automatiskt innebär proffesionallitet. Erfarenhet och kunskap får man på många sätt.

• aina06

Siriva: Å då hänger jag med. Tack.

• grynet80

aina06; Bärselen var jättefin!Såg superproffsigt sydd ut.

• mayamimaya

Hej...vet inte hur aktiva ni är i den här tråden. Men jag har en fråga som jag hoppas få svar på!

Håller på att sy en femtio tals klänning , livet ska sys ihop med en kjol. Kjolen ska rynkas....något jag aldrig gjort. VIsst finns det en särskild rynk söm på maskinen? fast jag syr just nu för hand och drar till rynkorna själv.
    Blir det inte knöligt när man syr fast det rynkade tyget till livet???

Obs, den måste bli klar om två veckor!!!!

• Siriva

Det Stora Blå: Du behöver inte ha någon särskilld söm för att sy rynksöm på maskin.
    Gör så här: (förlåt om jag blir för grundlig, men jag vet ju inte hur mycket du redan kan)
    dela in kjolen i fyra lika stora delar (där det ska rynkas)
    Sy med vanlig raksöm (med stora stygn nästan det största som går) sy sömmen precis där livet ska sys fast (eller lite innanför)
    OBS fäst inte trådarna utan lämna lite längre tåtar kvar på varje sida.
    Sy så på alla fyra delar.
    Sy sedan likadant en pressarfotsbredd innanför den söm du nyss sydde (i sömsmånen)

Sedan förankrar du trådarna (antingen över eller undertråd var konsekvent) med en synål. Du lindar tråden om synålen som du har fäst vid sömmen. Sedan kan du rynka tyget från båda hållen på varje söm.
    Dela in livet i fyra lika stora delar där kjolen ska fästas och måtta att du får rätt mängd rynkor och jämnt fördelat.
    Om du fördelar rynkorna jämnt ska det inte bli så knöligt men det beror ju lite på modell och tyg.
    Du kan välja att sy med lite grövre tråd än normalt för att det ska hålla om du har mycket som ska rynkas. Men har du ett ömtåligt eller skört tyg så får du vara försiktig.

Om tråden går av när du rynkar så kan du försöka förankra den med en synål som jag beskrev ovan. Då kan du i bästa fall fortsätta rynka.
    Om det är stora våder som ska runkas kan du ju sy rynktrådar i varje våd istället för fjärdedelar.
    Hoppas att detta hjälper dig!

• mizztigger

såg tråden och hoppar in lite lätt... jag är själv syoholic! syr för det mesta endast kläder till mig själv och til dottren.. nu är det bröllopskläderna som skall sy och det tar juh sin lilla tid men det är kul...

aina06: vad fina hakklappar du sytt!! såg dem i ditt galleri.

Svar på tråden Vi som gillar att SY.