RadixLecti skrev 2007-06-25 20:13:51 följande:
Miss Cee skrev 2007-06-25 17:08:07 följande:Ehm... "förbjuder inget", "vill han köpa får han göra det".... "men inte i vårt föhållande".Är inte det ett ultimatum/förbud? Eller är det sån där semantik?
Jodå, det kan absolut kallas för utlimatum om man vill det. Jag förbjuder inte, men jag är tydlig med vad JAG accpterar i ett förhållande.
JAG är inte ihop med någon som är otrogen mot mig, någon som slår mig, någon som missbrukar, någon som behandlar mig illa. Eller betalar för sex eller stöder porrindustrin med våra pengar.
Vill han inte vara med mig på de premisserna han sätter upp så är det ju hans val att stunta i det och se om jag går eller inte. Det är då mitt val att besluta mig för att verkligen gå eller ej.
Jag är säker på att alla förhållanden innehåller gränsdragningar för vad den andra anser är okej att man gör om man är med dem. Jag tror inte att jag är så unik.
...
Förbjuda något sätter jag i samband med en förälder som förbjuder något och inrättar konsekvenser/straff när det bryts. det gör inte jag. MIn man får inte utegångsförbud, mindre fickpengar. Jag tar inte bort tv:n. Jag sexstrejkar inte. Jag använder mig inte av några "Uppfostringsmetoder" eller liknande hot för att få honom dit jag vill. Därför kallar jag det inte förbud.
Det är ju heller inte så att jag drar fram "gör såhär eller går jag" en gång om dagen för småsaker. Jag har berättat klart och tydligt vad som är viktigt för mig i ett förhållande, vilka saker jag kan leva med och inte. Men valet ligger ju alltid hos honom, om han vill leva med mig eller inte.