• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • evaeng

guudaaaaars vilken KAKA!!! denna kopierade jag bums, ska bjuda den på mitt och sonens kalas i nästa vecka!! ska nog prova med apelsinkrokant!
    hur länge har ni  haft den i ugnen och fått den lagom kladdig?

• tomcar1

Hej !
    Ska testa och göra denna kladdkaka. Sa man ha något att servera till ? Glass, grädde eller liknande ?
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Stelnar glasyren något ? Lite tråkigt om glasyren rinner av en kladdkaka som man ska servera...
    Mvh tomcar1

• Emeraldy

Har inte provat den, men den låter ju himla smaskig. Dock är jag rädd att den ska vara lite FÖR söt? Vad tror ni om att servera t ex syrliga hallon till, ni som provat den?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Filodi

Hejsan!
    Jo glasyren stelnar till, men blir lite kladdig, ungefär som kola.
    Kakan är jättesöt, men vill man så kan man ju byta ut chokladen till en mörkare sort. Jag har provat med hallonoch grädde till, det var kanon!!

• Carolina1979
    tomcar1 skrev 2007-06-13 22:20:07 följande:
    Stelnar glasyren något ? Lite tråkigt om glasyren rinner av en kladdkaka som man ska servera...Mvh tomcar1
    Sätt in den en stund i kylen så stelnar det snabbt
    ~Har en böna i magen, BF 4 Augusti 2007~ Min blogg: www.carolina1979.blogg.se
  • tomcar1

Okej, det ska jag göra. Måste ju bara testa den alltså efter all beröm här : )

• evaeng

jag ska iaf prova med glass, passar bra nu i värmen
    sen undra rjag om den inte ska vara inne längre än 20 min?`såg i ett recept som jag hade på kladdkaka, att den skulle vara inne 30-35 min -så blir den kanske lite mindre kladdig?

• Filodi

Det verkar som om de flesta får lite olika resultat på hur kalddig den blir. Efter 20 min är min "lagom" kladdig. Har en varmluftsugn, men för andra som skrivit så har den varit för kladdig då. tror att det är bäst att prova sig fram till vad man bäst tycker om. Men den blir mindra kladdig ju längre den är i ugnen.

Svar på tråden Maraboukladdkaka