• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • hot mama
    Zixi skrev 2007-06-03 22:49:31 följande:
    Önskar, önskar, önskar att jag aldrig läst den här tråden.... *sitter och drägglar* Blir väl att hitta på en ursäkt för att baka snart, kanske dags att börja fira nationaldagen *lol*
    håller med... måste fejka en dag som ursäkt att baka... oj vad vi kommer fylla år i familjen nu...eller nåt annat firar värt...
  • Rosana

Filodi! Måste tacka dig för detta receptet! Gjorde kakan i lördags, serverade den nästan iskall till efterätt. Den var syndigt god! Blev nästan orolig, för min man åt nästan upp hela själv. Kom på honom i kylskåpet, ätandes det som var kvar, senare på kvällen också...

• Zixi

Nu har jag min kaka i ungen, sitter och slickar skålen och ser fram emot att äta kaka till kvällsmat *ler*.

Hällde den mesta smeten i min runda form, den skall bli kaka imorgon när vi har gäster. Resten hamnade i en mindre form så jag och sambon kan tjuvsmaka redan ikväll =)

• Lindis41

åå det låter superduper gott Skrattande

• Filodi

Tänkte nästan att många skulle gilla den :) Jag blev helt lyrisk när jag smakade den första gången!!
    Och så kan det ju vara ganska enkel att variera, fast jag inte provat själv. Tex ha Apelsinkrokant choklad, mintchoklad, coccoschoklad.. osv..

• KramizBananiz

Nu ska jag baka två kladdkakor. Tänkte göra en med daim och en med mint...

• Zixi

Bakade kaka igår för vi ska ha gäster idag men gjorde om receptet lite då en av gästerna är nötallergiker.

Satte lite extra cacao i smeten, minskade sockret något och hade i lite vaniljsocker. Valde smör för smakens skull och hade i en gnutta salt. Sen gjorde jag något korkat..... smälte inte daimen helt då jag tänkte att det skulle bli gott med bitar i smeten, men de sjönk vid tillagning och la sig som ett hårt lager på botten av formen och går inte att få loss =(

I glasyren valde jag toblerone och mörk choklad istället och det blev farligt gott!!!!!

Nästa gång så tar jag nog mörk choklad och toblerone i smeten och daim i glasyren istället så får vi se hur det blir =)

• grodiz

Vad använder ni för form när ni gör kakan?

Svar på tråden Maraboukladdkaka