• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Filodi

Yes, en vanlig springform.

Jag brukar också göra i sådana engångsformar som finns att köpa i aluminium. Då räcker det till 2 st och om man frysa den ena :D

• SystraMi

*på väg till affären i full fart*

• Scrapmom
    Filodi skrev 2007-06-01 12:17:40 följande:
    Yes, en vanlig springform.Jag brukar också göra i sådana engångsformar som finns att köpa i aluminium. Då räcker det till 2 st och om man frysa den ena :D
    Åh, smart! Men då kan man ju inte äta hela på en gång!
  • Filodi

haha :) Det är förståss sant!! Men om man gör två när man ska bjuda någon så tar man bara fram en och bjuder gästen på så har man en till alldeles EGEN när gästen gått hem :) hehe

• Scrapmom
    Filodi skrev 2007-06-01 12:22:01 följande:
    haha :) Det är förståss sant!! Men om man gör två när man ska bjuda någon så tar man bara fram en och bjuder gästen på så har man en till alldeles EGEN när gästen gått hem :) hehe
    Haha, jag gillar hur du tänker!
  • Pippi på kafferep

*Börjar grina för att världen är så ondskefull*
    Varför, varför, VARFÖR är morötter och broccoli inte lika gott?

• Mrs Vader
    Filodi skrev 2007-06-01 11:38:22 följande:
    Styrkekram:Stackare.. hehe. Men en liten liten liten kaka går ju om du går en extra runda eller nåt ;) hehe
    Det blir en jäkla runda det haha
    Pippi på kafferep skrev 2007-06-01 13:09:52 följande:
    *Börjar grina för att världen är så ondskefull*Varför, varför, VARFÖR är morötter och broccoli inte lika gott?
    Jag VET!! Förjävlahemsktjävlaskitfan!!!!
  • Modesty2000

Det där låter som ren porr i mina öron! Ska baka den i morgon till vänner som ev kommer över och grillar...och om dom inte gör det så bakar jag den iaf...och äter upp!!!

• Scrapmom

Åh, my god vad god den är! Bakade den går och festade lite med sambon på kvällen. Så himla god! Min hade dock stått framme sen jag bakade den så den var väldigt mjuk, kunde gott stått en stund i kylen. Mmm, resten ryker nog idag

Svar på tråden Maraboukladdkaka