• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Jenny26

Vilken god kaka
    Gick verkligen hem hos alla.

• BHJE

Hinner inte läsa igenom hela tråden; men har någon gjort kakan för att servera dagen efter och fixade ni på glasyren på serveringsdagen eller samma dag ni bakade?

• enny signatur

Woppsiedaisy: gröäddnogat ovanpå var supergott (avnäde dock anant recept får erkännas) så den fuankr nog till de flesta.

• molekyl
    mozilla skrev 2007-07-27 11:17:43 följande:
    Hinner inte läsa igenom hela tråden; men har någon gjort kakan för att servera dagen efter och fixade ni på glasyren på serveringsdagen eller samma dag ni bakade?
    Jag bakade kakan till min familj och den gick verkligen hem. Det blev en bit kvar och de sa att den blev ännu godare dagen efter. Så det gör nog inget om den får stå till sig lite. Den blev alltså inte geggig eller så.
  • Janlin

Fy bubblan så gott det lät!!!!
    Vågar nog inte ens göra den !!

• Zixi

Jag bakade en massa kakor inför en fest och frös ner dem. Funkade mycket bra! =)

• sistersledge

Jag gjorde denna kakan när svärmor kom på besök och den var hur god som helst! 4 personer åt upp hela kakan direkt
    Kan rekommenderas för chokladälskare!

• BlackMoon

En liten fråga: Måste man servera glass/grädde eller går det utan?

• Madde A

Blackmoon:det går bra utan   tycker jag iallafall

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • vitguld

Låter helt underbart god. Måste nog provbaka den i helgen :)

• Emmiz83

Jag har bjudit så gott som alla jag känner på denna kakan nu och alla vill ha receptet, den är riktigt populär.

• Navona

Alltså det är ju helst sjukt vad det lät gott med denna kaka, jag ska absolut baka den under veckan som kommer Skrattande
    Sambon jobbar eftermiddag och så bara mååååste jag få unna mig lite gott Oskyldig Glad

• sistersledge

Nu har jag gjort den för andra gången och den är precis lika god nu också! Undrar om man kan ha geisha-choklad i den?

• Karisma

Gjorde den idag, fast med mintkrokant innuti.

Shit vad den är mäktig. Vi åt varsin bit och sen tog det stopp, jag som i vanliga fall skulle kunna äta en hel kladdkaka utan att blinka.(Vilket aldrig har hänt, men jag skulle kunna. )

Skulle aldrig äta kladdkakan utan grädde eller glass. Men god var det, i små mängder.

Försöker ringa lillsyrran för att höra om hon vill ha det vi inta orkar.

Kram K.

Svar på tråden Maraboukladdkaka