• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Filodi

Kul att du tyckte om den Sydskåning :)

• KramizBananiz

Ska testa att baka denna och bjuda på som efterrätt på tisdag efter grillning...

• teasmamma

MUMS!! En stor bit är ni i magen o gottar sig! Blev inte alls som jag trodde...smakade ju liksom lite kola aktigt av dajmen..Blev supergod!!!!!

• hot mama

oooh syndiga du... nu har du fått mig att ta in på fel spår ... jag som skulle gå ner... ;) men wow, tack för ett super recept... ska bli nästa helgs gottis

• Modesty2000

Du milde jesus....jag mår sååååå illa!!! Borde funnits en varningstext att man inte ska äta nästan halva kakan själv....väninna tog lite mindre och mår lite bättre och våra karlar tog bara var sin liten pyttebit och mår bäst :D!

Nästa gång jag gör denna kommer jag dock att ha i lite, lite salt och ev. smälta lite mörk choklad med riktigt hög kakaohalt i själva kaksmeten...det behövs nåt som balanserar upp det söta lite...

• nathis

den var kanon god å väldigt mastig.. att äta pizza före vart lite för mycket ;) men men. Vi hade grädde även till då ja tyckte de blev lite väl sött och mkt chokladsmak men helt klart en helt underbar efterrätt. Den ska vi bjuda på igen. tack för receptet TS.

• klas klättermus

Hello!!

Skall grädden vara vispad? Måste veta skall baka imon!!!

• Scrapmom
    klas klättermus skrev 2007-06-03 21:42:42 följande:
    Hello!!Skall grädden vara vispad? Måste veta skall baka imon!!!
    Grädden som blandas med schweizernöten ska inte vispas, bara röras samman som den är.
  • Zixi

Önskar, önskar, önskar att jag aldrig läst den här tråden.... *sitter och drägglar* Blir väl att hitta på en ursäkt för att baka snart, kanske dags att börja fira nationaldagen *lol*

Svar på tråden Maraboukladdkaka