• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Dosan73

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ett homosexuellt par skulle kunna ta hand om mitt barn. Framför allt tror jag att de är bättre på att visa kärlek och uppskattning och får ju kämpa för att kunna bli förälder. Oftast har de oxå många fler vänner och vuxna människor i sin krets, så jag tror att mitt barn kommer få många vuxna människors kärlek. Och kärlek är det viktigaste!

• Brodsmulan

Molnet... du har en väldigt dålig stil i din debatt.. tycker du ska ta och läsa igenom dina inlägg lite och se hur du bemöter människor!
    Undanber mig starkt att behöva mötas av sarkasm.. denna sista rad hade du kunnat skippa totalt "Eller kanske tom att jag inte borde gått till skolan öht för att jag löpte stor risk att bli mobbad?"

Får jag fråga en liten fråga.. vad gäller invandrare.. hur kan det komma sig att.. är det Rinkeby tro jag som är väldigt invandrartätt som du kallar det.. hur kan det komma sig.. är det så att alla blivit flyttade dit, eller har de själva valt att söka sig dit för att det finns gemenskap och acceptans där?
    Här i mitt lilla län finns flera olika utslussningsställen, bl.a. den lilla by där jag bor, här är omsättningen megahög vad gäller invandrare just.. de vill in till staden till ett speciellt område med höghus för där dinns deras likar, de blir mer sårbara ensamma eller utspridda och jag kan lungt förstå den tanken, skulle heller itne vilja bo ensam ute på vischan.

Samma gäller ju för homosexuella också.. det är en sårbar grupp, som den finns rädsla gentemot och det är tyvärr hur vi föräldrar säger/beter oss som får våra barn att vända sig från/till dessa barn och deras föräldrar.

Att jag skrev att BARA de skulle vara alternativet är för att du kastar dig som ett hungrigt lejon över och mot alla som ahr en annan åsikt. Det kallar inte jag för snygg debatt direkt, det handlar om att förespråka det man själv anser är riktigt, kanske finna en medelväg men definitivt inte att gå på den som inet ahr samma åsikt.

• Good News

Dosan,

Fler vänner, ja det är absolut ett gott skäl som jag också tror på!
    Stämmer också väl med min erfarenhet.

Så på min lista har jag då ett pluss och två minus

• Rödöga

Jag anser att homosexuella är precis lika bra föräldrar som heterosexuella och hoppas därför att det kan bli en öppning i adpotionsfrågan. Om nåt skulle hända oss så skulle jag vilja att några nära vänner/släktingar tog hand om våra barn. Homo eller hetero spelar ingen roll men jag skulle vilja att de har likadana värderingar som vi har.

• Molnet

Brodsmulan, du får tolka som du vill. Jag är varken sarkastisk eller kör dålig debattstil och dina åsikter om mitt sätt att debattera får stå för dig.
    Jag ifrågasätter andras åsikter och det är inte dålig debattstil utan snarare argumentationsteknik.

Jag undrar hur du tänkte att man ska låta bli att utsätta barn för sådant de kan bli mobbade för i skolan, för jag menar, som vi också enats om: barn kan bli mobbade för de mest bisarra saker. Ska vi då anpassa oss efter det och göra allt för att passa in i mallen eller? Personligen tycker jag det känns bättre att människor ska få göra som de vill istället för att vara rädda att inte passa in och därmed bli mobbade.
    PÅ så sätt kanske vi i förälängningen kan sudda ut rådande normer. Vore inte det toppen?

Beträffande invandrare är det en helt annat ämne och jag tänker inte ta den debatten här. Det finns f ö en hel del trådar som behandlar ämnet och om du är itnresserad kan jag länka till dem, där står också vad jag tycker.

• Prozac

Ett homopar skulle gärna få ta hand om mitt blivande barn om det skulle behövas! Jag hoppas åxå på en öppning för adoption för homopar. Huvudsaken är att man älskar det lilla livet för den det är! Man är lika bra el. mindre bra förälder oavsett vilket kön man dras till och vill leva tillsammans med!
    Tjingeling!

• Brodsmulan

Molnet..
    Nej, jag anser också att man bör arbeta för en öppenhet och det har jag även skrivit många gånger, men man kan inte bortse ifrån att dessa abrn löper en högre risk att bli mobbade p.g.a. det samhälle vi lever i.

Kopierar in lite av mina tidigare inlägg:

"vad gäller mobbing så är det som sagt upp till oss föräldrar att se till att våra barn har en öppen inställning till världen och då menar jag allt 'avvikande' och inte bara homosexuella.. finns mycket som man kan rygga för, men vad är jag att föra över mina tankar och idéer på mina barn. Lika lite att jag följer med mina barn till tandläkaren, för jag har panisk skräck för sprutor, avskyr tandläkaren, men inte f-n tänker jag visa det för mina barn. De har förmåga att bilda sin egen uppfattning och det gäller även i denna fråga."

Jag frågade t.o.m. en leg psykolog/psykoterapeut som föreläste på skolan om detta ämne:
    " är det bättre för ett barn att bli adopterad av ett hetrosexuellt par än ett homosexuellt par.
    JA - var hennes svar, p.g.a. detta samhälle vi lever i så får dessa barn, visserligen beroende på var de bor en mycket tuffare barndom där de liksom deras föräldrar ses som konstiga. (avvikande har några skrivit här inne!!) Men rent känslomässigt så nej, barnen far inte illa av att ha två mammor eller två pappor, lika lite som om de är adopterade från annat land och får föräldrar med annan hudfärg, eller kanske bara har en mamma eller en pappa."

Min egen ståndpunkt:
    "Nej, för min del så har jag inget 'problem' med att homosexuella får adoptera, så länge där finns omtanke, kärlek och omvårdnad hos föräldrarna. Tod att se, uppmärksamma och bekräfta barnet det har inget med sexuell läggning att göra. Men jag har stora problem att acceptera vilket inskränkt sämhälle vi lever i, lika mycket nu som för ca 20år sedan när jag var barn. Att hitta något att mobba någon annan för kommer alltid finnas, tyvärr.. men å andra sidan.. vem mår sämst, den som blir mobbad eller den som mobbar.. finns alltid en anledning till att någon mobbar en annan.. ofta en mycket stor rädsla!"

• Good News

Molnet,

Jag skulle kunna tänka mig att offra en del för mig själv för att bidra till ett bättre samhälle. Men jag skulle inte kunna tänka mig att använda mina barn som bräckjärn!

Glöm inte grundfrågan!
    Om du har likvärdiga homo eller hetropar att välja på att ta hand om ditt barn?

Om då mobbingrisken ökar med homoparet så OK, då ÄR det väl i all rimlighet ett skäl att väga mot homoparet. Svagt eller tungt bryr jag mig inte om och det kan naturligtvis finnas andra skäl som uppväger. Men du har en tendens att snabbt blanda in en massa andra diskussionsämnen för att avlänka från sakfrågan.

Och jag kan ändå inte låta bli att svara på en av dessa avlänkningar... Såklart försöker man som förälder hjälpa sina barn för att inte bli mobbade i skolan genom att inte avvika för mycket från normen. Gör inte du det? Skulle du t.ex. köpa kläder som ökar risken?

• Brodsmulan

GN... good point.. alla vill vi väl skydda våra barn

• Meli

Hade jag valt mellan två i övrigt helt likvärdiga par, hade jag valt det hetero, just för att idealet är hetero, bra ekonomi, snäll, blablabla.

Däremot så är det allra viktigaste hur bra förälder man blir, och det spelar ingen roll om man är hetero eller homo där. Men nu var ju frågan två helt likvärdiga par, där enda skillnaden var sexuell läggning.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in