• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • Brodsmulan

Fatima.. nja, jag kan väl inte säga att jag finner det direkt 'normalt' med analsex, går inte med på det själv så vore dumt att säga annat och visst, det känns väl lite främmande med två karlar som 'sätter på varann' men det är inte upp till mig att dömma och jag kan tänka mig att de visar det lika lite inför barnen som ett hetro par visar deras intima förhållanden inför barn, därför finner jag inte det som en störande faktor själva läggningen. Två kvinnor har jag lättare att ta till mig, men det är för att jag är kvinna själv och kvinnor visar i regel mer öppenhet i vanlig omtanke gentemot varandra i form av kramar och pussar osv även om det är på ett platoniskt plan.
    Men JA, jag anser att homosexuella är precis lika bra föräldrar som jag själv och min make, troligen bättre iom att de ger sina barn en än bättre rustning inför denna tuffa värld vi lever i, det behöver itne jag på samma vis. Så länge där finns kärlek, omtanke och omvårdnad så är barnen i goda händer vartsom, men helst där det finns två personer i 'lagom' ålder.. alltså itne den 70-åringen du föreslog i exemplet, helst inte ensamstående heller då det tär mycket med ekonomi, jobb osv så då skulle jag om jag fick välja, välja bort denna grupp och hellre se två mammor eller två pappor, bara där finns två som kan dela på bördan som ansvaret om barn faktiskt innebär. Men det är lite hur jag tänker, vikten av trygg, stabil uppväxt och det får man bäst med två föräldrar oavsett om det är en mamma och en pappa eller två mammor eller pappor så finns troligen oftast någon vid ens sida.

• maha6305

Fatima & Gravid och lycklig:
    Stå på er! Ni har lika stor rätt som alla andra att definiera vad ni tycker är normalt. Det finns ingen naturlag i fysikböckerna som säger att "homosexualitet ÄR normalt" som Yiskah skriver.

Själv har jag vuxit upp utan fadersgestalt och det är först i vuxen ålder jag insett hur mycket jag saknade en manlig förebild i min barndom, trots att manliga släktingar och bekanta fanns till hands.
    Den erfarenheten kan ingen ta ifrån mig hur gärna dom än vill.
    Så jag vet vad jag tycker om homoadoption.

• Brodsmulan

Yiskah.. amen till det kyrkan ligger bakom mycket 'skit' och ändå har de bland de värsta historierna själva *s* tänker bara på alla fina präktiga präster som visar sig vara pedofiler.. yack..

• Andrietta

För att svara på Ts då.
    Om det enda valet var ett homosexuellt par skulle jag inte tveka.
    Om de finns ett hetro och ett homopar och homoparet är bättre skulle jag inte tveka heller.
    Jag tycker att de har rätt till barn precis som alla andra.
    De som då säger att de inte har rätt till barn för att de inte kan göra barn med varandra, är de då inte rätt att de som inte kan få barn får barn då?
    Det finns ju väldigt många par som inte kan få barn. De måste betyda att de inte heller har rätt till barn. Eller?

• Brodsmulan

hmm.. hittade en intressant vinkel jag inte stött på tidigare.. orkar inte läsa allt just nu, men kopierar in vad jag fastnade för:

"Vi vet idag mycket mera om homosexualitet och homosexuella människor än vad bibelns författare visste. Såsom kristna måste vi ta vårt ansvar inte enbart som bibelläsare utan också som människokännare utifrån vår tids vetenskap.

Forskare har inte funnit någon enhetlig förklaringsmodell till varför vissa människor är homosexuella. På samma sätt som man inte kan välja sin hudfärg eller sin ögonfärg, så kan man inte välja sin sexuella identitet. Homosexualitet är en del av en människas personlighet. Det finns inga vetenskapliga bevis för att denna identitet kan förändras. De flesta seriösa psykologer och terapeuter varnar för alla försök att "omvända" eller "bota" homosexuella. Men genom självförakt, orsakat av en allmänt förekommande aversion mot homosexualitet eller rädsla inför homosexualitet (homofobi), kan en homosexuell människa ibland förtränga och förneka sin homosexualitet. Detta självförakt leder ofta till psykiska problem. Men själva homosexualiteten är inte något sjukligt eller abnormt.

Grundläggande undersökningar visar att homosexuella människor inte är psykiskt mera obalanserade än människor i allmänhet. Däremot leder medmänniskors bristande förmåga att acceptera homosexuella ofta till problem för den som är homosexuell. Det måste då konstateras att det inte är de homosexuella som måste förändras för att lösa problemen. Det är attityderna från det heterosexuella samhället som måste bli annorlunda. I Sverige har vi kommit längre än på många andra håll i världen, när det gäller detta, t ex genom införandet av partnerskap för homosexuella. Men mycket återstår att göra."

Skrivet av Johan Anrell som själv är både präst och homosexuell... facinerande *s* det går att kombinera
    home.swipnet.se/~w-20201/

hmm.. funderar på om han är släkt med 'molnets' Joacim Anrell

• fatima

"Vi vet idag mycket mera om homosexualitet och homosexuella människor än vad bibelns författare visste. Såsom kristna måste vi ta vårt ansvar inte enbart som bibelläsare utan också som människokännare utifrån vår tids vetenskap.

Lustigt att en präst klargör att bibeln inte är Guds ord utan skriven av en "författare" som inte "visste" mer än oss om homosex.
    Om man är troende tror man att Torah, Evangelierna och Koranen har kommit via en profet från Gud inte av vilken författare somhelst.
    De kristna går ju även steget längre och anser att Jesus är Gud och vad prästen isåfall menar är ju att Gud inte visste något om homosex. ??????

• fatima

Clara B
    precis som du sa man skall inte döma någon, så varför inte även acceptera dessa familjeformer?

två män o en kvinna
    två kvinnor o en man
    en man o en hund
    en kvinna o hund
    en 70 åring med 17 åring
    en 40 åring med 15 åring"

• fatima

Yiskah
    "Fatima och Gravid o Lycklig kan ta åt sig: Du kan ju inte jämföra att "leva" med en hund som att vara homosexuell, det var nog det mest imbecilla jag läst här. En hund har ju aldrig valt ett sådant umgänge,"
    vad vet du om det, en hund kan också älska sin husse och tvärtom!
    om du är så fördomsfri varför accepterar du då inte giftermål mellan 3 män o en kvinna o tvärt om?
    analsex och djursex är inte ovidkommande om man känner avsmak för detta, även om mina barn slapp se djursexet skulle jag aldrig vilja att de växte upp i en sådan familj och samma sak gäller för analsex.

• fatima

som ett exempel på detta kan nämnas att i Sverige ansågs homosexualitet vara en psykisk sjukdom fram till 1979"

Yiskah anser alltså att svenskarna var fanatiker fram till detta årtal.

• Yiskah

Sant är att homosexualitet ansågs vara en sjukdom fram till 1979, därmed inte sagt att det är det. Vad som är sjukt däremot är att vissa människor tydligen ändå har denna syn och det är dem det är synd om, inte oss homosexuella. Det är inte heller synd om barn som växer upp hos oss, det är synd om barn som tvingas växa upp med en mamma och pappa som föraktar andra familjekonstellationer och lägger denna syn på sina egna, vilket bidrar till att våra egna barn far illa pga denna okunskap och egoism.

Fatima: Vem har sagt att jag inte accepterar giftermål mellan tre män och en kvinna? (Säger inte att jag gör det, men du hävdar ju tydligen att jag inte gör det, vilket du inte vet ett dyft om).
    Här i Sverige gör vi inte så, men det finns som du kanske vet vissa länder där det inte är "onormalt" (se beroende på var man bor i för kultur!) att vara man och ha två eller fler fruar!

Att säga att homosexuella skulle vara sämre föräldrar än hetero är som att hävda att araber är sämre föräldrar än svenskar - ingen logik i det alltså! Fast visst finns det folk som säkert tycker det också och det har de all rätt att tycka.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in