• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • lalala

Jag har inget emot homosexuella föräldrar! I bland kan säker de vara bättre än oss hetero på att låta barnen träffa många olika slags människor, och då menar jag inte bara manliga och kvinnliga förebilder utan även butchiga och fjolliga förebilder.

• Labolinaa

Huvudsaken är att den som ska ta hand om mitt barn är en bra människa med sunda åsikter osv. Vilken läggning man har spelar ingen roll alls!

• Du är för liten

självklart, ingen diskussion i min värld

• Hugos mamma

Eftersom jag skulle vilja att mitt barn fick växa upp i en trygg, stabil miljö utan destruktivt nedlåtande från omgivningen så måste jag välja det heterosexuella paret-dvs om det är ett par med samma slags trygghetsbas som det homosexuella. Jag väljer bort dem endast pga deras sexuella läggning eftersom få personer på små orter accepterar en sådan "kärnfamilj." Utifrån mina egna förutfattade meningar så inbillar jag mig att mitt barn skulle få tampas mer med fördomar och utanförskap än andra barn. Jag skulle inte greja den oron på min dödsbädd av enbart egoistiska skäl.

• Fluortanten

lalala

Men tror du att det är nödvändigt för ett barn att få "tillgång till" minst en manlig o en kvinnlig förebild? En del har ju den uppfattningen att barn bara MÅSTE ha en mamma o en pappa, kvinnligt kontra manligt. Låt säga att det här homosexuella paret inte har några kvinnliga resp manliga vänner och/lr bekanta. Hur tror du att det skulle påverka barnet? OM det skulle påvera, att "bara" växa upp med två män/två kvinnor?
    Tack för ditt svar btw!
    Jag vill bara få igång en diskussion här så därför ställer jag frågorna.

• Fluortanten

Du är för liten

Du glömde motivera!

• Skrattmås

Hemsla tanke! Vill helst inte tänka på att jag skulle behöva lämna bort vår kära dotter men OM så vore fallet (peppar, peppar) och vi inte haft några släktingar som jag såklart först skulle välja, så skulle det absolut inte spela någon roll om det var ett homopar eller heteropar som tog hand om henne. (phu, lång mening men jag orkar inte omformulera mig)

Jag är säker på att homosexuella som längtar och önskar sig barn är minst lika bra föräldrar som ett heteropar.
    Men vilka som än skulle ta hand om henne så skulle jag ha kravet att de har ett stabilt förhållande. Bra ekonomi, boende, trygga i sig själva och tonvis med kärlek att ge henne förstås.

Resten har inte så stor betydelse. Gärna en stor bekantskapskrets också så hon blir van vid många människor och får lära sig att alla är olika.

• Feya

Sex är väl inte sammanfogat med barnuppfostran!?

Varför skulle inte ett homosexeullt par kunna vara minst lika bra föräldrar som ett hetero. I många fall skulle de även kunna vara bättre!

Inte för att jag gärna skulle se att mina barn blev bortadopterade till främlingar öht om något hände mig och deras pappa! Det finns nog släktingar så det räcker som skulle åta sig den uppgiften (har f ö redan sett ut ngn i familjen som jag önskade tog sig an mina barn om ngt hände oss)

Men inte har den sexuella läggningen något att göra med hur bra man är som människa och förälder!

• Fluortanten

Hugos mamma

Jag har hört den motiveringen många ggr o du har min fulla respekt OCH förståelse. Men tror du inte att risken för mobbing o utanförskap är lika stor/liten oavsett föräldrarnas sexuella läggning? Att mobbing och fördomar är ngt som vi inte kan förhindra? Om ngn/några börjar acceptera detta, skulle det kanske bli mer "tillåtet" och samhället skulle förändras, liksom synen på de som är homosexuella. Eller? Hm.

Jag menar inte att ifrågasätta dig. Vill bara hålla igång diskussionen. Mata med frågor som får tankarna att snurra o hjärnan att jobba

Visst fan är det samhället det är fel på?!
    Eller?

• Moonis

Tycker det e skönt o se att det e lite fördomsfritt om det här :)
    Så länge jag vet att mitt barn kommer till kärleksfulla föräldrar så spelar det ingen roll.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in