• Fluortanten

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Ja nu var jag allt snäll
    Slänger in tråden här I FALL ATT ngn av personliga skäl vill eller behöver vara anonym.

Nu till frågan:

Låt säga att du av ngn anledning inte längre kan ta hand om ditt/dina barn. Dödsfall eller ngt annat olycklig kanske inträffa och ditt/dina barn behöver ngn/några som kan ta hand om det/dem. Skulle du då kunna tänka dig att låta ett homosexuellt par få adoptera barnet/barnen? Eller skulle du välja ett heterosexuellt par framför det homosexuella?
    Motivera!

Personligen tror jag inte att föräldrarnas sexuella läggning har ngt att göra med hur pass bra, passande eller kapabla de är som föräldrar och hur de uppfostrar barn. Men det skulle vara intressant att få höra fler åsikter om detta.

MEN inga påhopp eller fördomar nu TACK! Jag söker främst ett svar på frågan och en motivation till varför. Låt detta bli en trevlig tråd. Ok?

• Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
  • nattuggla

Gravid och Lycklig:
    Jo, jag förstod liksom inte varför du fick en massa mothugg, eftersom du bara sade hur du skulle göra. Så måste man ju få ha vilka åsikter man vill.

Jag har inget emot homosexuella, jag sköter mitt och de sköter sitt. MEn i en sån situation som TS beskrev så måste man ju välja det man tycker är bäst för SITT EGET barn.

• Gravid o Lycklig

nattuggla
    Förstår inte heller varför jag fick massa mothugg egentligen, som någon skrev: (Yiskah tror jag) att jag och någon till bara kunde ta åt mig av det hon skrev.. *hmm*

Frågan handlade ju som sagt var om vad man tycker är bäst för sitt barn och hur man skulle tänka och varför.

Du är en riktig nattuggla va?

• Utopia

Gravid och lycklig, det är ofta så att man bara har en "känsla" kring någonting, att nån sak är bra eller dålig. Men det är väldigt nyttigt att fundera över varför känslan finns där. Analysera sig själv helt enkelt

• Utopia

Dessutom brukar det vara rätt spännande

• Utopia

Angående bibeln och koranen så har jag några funderingar som du gärna får bemöta fatima:

Det finns motsägelser i både bibeln och koranen, det vill säga ej solklara saker (anser du inte det eller behöver jag ta några exempel?). Hur ska man som människa förhålla sig till det? Jo man måste tolka. Alltså finns det definitivt rum för tolkning. Eller snarare det måste tolkas för att kunna användas. Det är det vi ser världen över, att alla inte tolkar det skrivna ordet likadant. Det finns faktiskt muslimer som är homosexuella. Hur går det ihop? Jo för att man kan tolka koranen som man vill, för den är motsägelsefull. Eller finns det ett enda ?rätt?? Vem utav alla som tolkat koranen är det som har rätt då, och hur vet man att det är just han eller hon? Nej min slutsats är att man själv väljer hur man ska tolka den. Följdaktligen väljer man själv vad man vill tro på.

Med ?tokigheter? avser jag inhumana uppmaningar eller regler eller helt ologiska resonemang, och det finns både i koranen och bibeln enligt vad jag läst. I koranen mig veterligen finns uppmaningar att jaga och gå i krig mot de som tycker annorlunda (det vill säga som inte tillber Allah) och även döda de, och att man inte får bli vän med kristna eller judar, då kan man inte äkta muslim. Det kallar jag människofientliga åsikter. Jag tror inte att alla muslimer och kristna tar allt som står i böckerna på orden, men jag tror ändå inte att de ses som förrädare inom religionerna för det, även om det förekommer så klart, och då kan vi börja prata religösa fanatiker.

Följdfrågan blir: hur använder du koranen enligt din tro? Tar du allt ordagrannt, eller får man sålla i guds ord? Tror du att gud vill att man ska kriga och döda? Eller är det bara metaforer för något annat? Men i så fall gör vi den tolkningen, då är vi tillbaks i att vi tolkar igen

• Gravid o Lycklig

Utopia
    Det är sant det du säger, det är spännande att analysera sig själv. Det har jag gjort många, många ggr! Och jag har kommit fram till att det är såhär jag känner i den här frågan. Är sån som kan komma på en "absurd" frågeställning och sen sitter jag och maler och maler i evigheter... Har bl a tänkt på hur jag skulle känna inför att lämna bort mitt barn, om jag var tvungen. Min argument för det är tillräckliga för mig.

Hur jag än sitter och funderar på hur mycket ett homosexuellt par har att lära ett barn om kärlek, att deras kärlek kan t o m verka ännu vackrare och starkare etc skulle jag aboslut låta det heterosexuella paret ta hand om mitt barn, om båda paren verkade lika lämpade i övrigt.

• Yiskah

Det är verkligen underligt hur människan är funtad och vi människor är en avancerad art. Det som skiljer oss från djuren är inte så mycket tror jag mer än att vi har ett självmedvetande och en vilja att utvecklas rent själsligt. Men ändå finns det de som om de fick välja hellre ser till läggning än till kärlek.
    "Kärleken är blind, kärleken är meningen med livet, kärleken är ovillkorlig, kärleken är vägen Gud bla bla", ja så säger vi......men lever vi efter det?? Nej! Och i så fall, vilka ena riktiga hycklare vi människor är. Och DET gör oss till de lägst stående varelserna på denna jord, vilket på ett sätt är synd eftersom vi har möjligheten att använda det som skiljer oss från djuren på ett mer utvecklande sätt men inte gör det.

• Utopia

Yiskah, håller helt med dig. Vi är ena riktiga hycklare vi, vi människor. Mycket vackert prat blir det - men hur mycket lyssnar vi egentligen till det vi själva säger?

• Gravid o Lycklig

Yiskah
    Vad har detta med Fluortantens fråga att göra..?

• Gravid o Lycklig

Alltså, det var riktigt klokt det du sa. Själv tycker inte jag att jag är någon hycklare. Tycker att kärleken är vacker, vare sig det är kärleken mellan en man och en kvinna eller mellan två kvinnor/två män etc.

Tycker någon att jag är en hycklare då jag skulle välja att lämna bort mitt barn till ett heterosexuellt par framför ett homosexuellt par..? *undra*

Vill lägga tyngd i mina ord: om båda paren verkade lika lämpade när det gäller boende, ålder, socialt närverk etc skulle jag välja det heterosexuella paret eftersom barnet får så mycket bra saker + en faders- och modersgestalt.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in