Hej igen fatima!
Förlåt att det blir lite OT här om religion, men det verkar ju som om du baserar din iställning i TS fråga genom att hänvisa till religion
?Utopia, inte för att detta hör till tråden men iallafall, jag är inte öppen för en koran debatt på denna tråd, så jag skall fatta mig kort, dina frågor kan du för övrigt ställa till en imam om du är intresserad av utförligare svar.?
Jag är intresserad av dina svar
Vad du lever efter, för nåt lever du efter, säger du, alltså en tro. Du skriver:
?Ja, varje ord på arabiska är guds ord, Nej varje ord på översättningarna är inte Guds ord, de kan innehålla feltolkningar. Ja tolkningar är från människor och människor har brister och så även tolkningarna, men Guds ord består och är perfekta. När tolkningarna blir fel beror felen på människan, när tolkningarna rdover människor till ondska beror detta återigen på människan.
Jag utgår från att allt gud säger i sista tetarmentet är bra för människan varesig vi förstår det eller ej, jag ser det som när man var liten , när man inte förstod alla mammas o pappas regler, verför man inte fick gå över gatan när det inte fanns några bilar bara för det råkade vara råd gubbe o inte grön, så ser jag även Guds budskap, liksom ett barn så är det svårt att förså allt, men när man läser buskapet med öppet hjärta förstår man att detta inte är skrivet av en människa, och är det inte skrivet av en människa så återstår bara Gud.?
Det här är en aning förvirrande. ?Guds ord är perfekta?, ja, men vem har de rätta orden då om allt är tolkat, även om det bara är översatt?
Du har då antagligen också en feltolkning som du lever efter, eller hur vet du att din tolkning är rätt?
Eller vet du vad alla feltolkningarna består av? Det enda jag försöker komma fram till är att vad man än tror på så har det gått genom människornas sil, vid nåt stadium. Och därför blir det som ett man gör ett val om man vill tro på det eller inte. Och jag är ju nyfiken på varför man som du väljer att tro på nåt som nedvärderar andra människors sätt att leva (om det inte skadar andra individer), exempelvis genom att tala om homosexualitet som ?nedsmutsning av själen? och liknande, genom att hänvisa till religionen, som är nåt som man väljer. Att hänvisa till religion för mig, är som att hänvisa till sig själv
?Gud säger så?, ja men vem tvingar en att tro på det? Jo, man själv. Det går bara runt och runt, och allt handlar till slut om att man vill tro på det?!