• Anonym (Ångrar)

Polisanmälan- avanmäla..

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.

Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??

Svara ni som kan sånt!!

• Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..
  • Anonym (slagen)

Nej. Det räcker inte.. Tror du måste gå dit o legitimera dig..
    Annars skulle vem som helst kunna ringa o ta tillbaka en anmälan...

• FlamingRed
    Bumbo skrev 2007-06-09 14:20:25 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men hur kan det vara olagligt att anmäla att man blivit misshandlad???
    Det är olagligt att ljuga i sin anmälan...
  • akutpsykologen

Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 14:16:13 följande:

kan ja ringa dit? räker det?
    Du får ju ta dig till stationen så de vet att du är rätt person som vill ta tillbaka anmälan. Enbart ett telefonsamtal skulle ju kunna vara från vem som helst
  • Anonym (slagen)

Men du kanske inte ska säga rakt upp o ner att du ljugit med en gång. Utan linda in det o säga att du reagerade för häftigt o att du gjorde din anmälan utan att tänka dig för.. Du reagerade impulsivt.. Din man hade ju inte misshandlat dig.. O att du nu vill ta tillbaka din anmälan.
    De kommer då att fråga om ngn påverkat dig att ta tillbaka din anmälan. O då säger du att ingen har gjort det. Utan att du har ångrat dig. Det är ditt eget beslut. Eftersom inget hade hänt.. Då kommer de att fråga om du kan tänka dig att medverka om det ev går till åtal. Och då säger du bara att du inte kommer att medverka.. Då läggs det ner..

• Bumbo

TS, jag hänger inte med riktigt. Hur knuffade han dig. Lätt på axeln, eller så att du flög in i väggen? Vad sa du till polisen att han hade gjort eftersom du säger att du ljög?

• Anonym (Ångrar)

Jag har ringt till polisen och de sa att antigen kommer jag till polisen själv- på måndag eller blir kallad till förhör MEN det är i allafall polisen som bestämmer i slutändan huruvida åtalet skall väckas eller inte! Polisanmälan kan inte dras tillbaka- den kommer alltid att finnas i registret men den kan vara "nedlagd". Så är det. Jag är så dum

• FlamingRed

Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 14:34:16 följande:

Jag har ringt till polisen och de sa att antigen kommer jag till polisen själv- på måndag eller blir kallad till förhör MEN det är i allafall polisen som bestämmer i slutändan huruvida åtalet skall väckas eller inte! Polisanmälan kan inte dras tillbaka- den kommer alltid att finnas i registret men den kan vara "nedlagd". Så är det. Jag är så dum
    Det är aldrig för sent att rätta till sina misstag, var i stället glad att du inser i tid ditt misstag!! Och koncentrera dig på hur du gör allt bra igen... Ångest över det som redan skett tjänar ingenting till, det ända som räknas är vad du gör från och med nu!
  • Anonym (slagen)

Ja. Att du polisanmält din man kommer att stå i registret...
    Men om det är som du säger så borde det inte vara nga problem att få ärendet nedlagt... Har du tänkt på att socialaen kommer att bli inkopplad eftersom det finns barn i familjen?
    Men återigen så borde du inte oroa dig.. Eftersom ingen misshandel ägt rum..

• Anonym (Ångrar)

Bumbo, jag sa till polisen att han knuffade mig, drog i håret, slog i huvudet. Stupid av mig, helt klart. Och polisen trodde på min historia.

• Anonym (Ångrar)

Socialen? Är det 100%? Men om jag säger att jag ljög kommer de att kontakta soc. iallafal??

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..