• Anonym (Ångrar)

Polisanmälan- avanmäla..

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.

Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??

Svara ni som kan sånt!!

• Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..
  • Anonym (slagen)

Att säga att man tar tillbaka en anmälan menar gemene man att man inte vill att anmälan ska gå vidare....

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 17:12:40 följande:
    Att säga att man tar tillbaka en anmälan menar gemene man att man inte vill att anmälan ska gå vidare....

Fast det är polis och åklagare som beslutar om anmälan ska gå vidare eller inte. Förutom angivelsebrott som förtal, förolämpning etc

Misshandel och falsk tillvitelse lyder under allmänt åtal och beslutas av polis eller åklagare.

Men vad vet jag. Jag arbetar bara på polismyndigheten

• Anonym (slagen)

Så. Tror du som jobbar på polismyndigheten verkligen att åklagaren tar upp ts fall?

• Anonym (Ångrar)

Hej alla, jag åkte till polisen trots allt. En polisman skrev ner det jag sa men sa att just i detta fall kan jag inte dra tillbaka anmälan för att det är en familjen det gäller med barn i. Det spelar ingen roll vad jag säger. Visst kan de lägga ner allting men de "raderar inte data" i dator så att säga. Tyvärr. Han sa att han vidarebefodrar det jag sa men om de tvivlar i det jag sa kan de om de vill driva fallet vidare med åklagaren som hjälp. Så är det. SÅ tänk noga efter innan du öppnar munnen. Jag sitter och bara storgråter nu. Jag har gjort illa min man och jag har DÖDAT vårt förhållande, det vet jag 100%. Jag vill inte existera nu, vill bara somna in...för alltid!!!

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 17:19:50 följande:
    Så. Tror du som jobbar på polismyndigheten verkligen att åklagaren tar upp ts fall?
    Nej, och det har jag inte påstått heller.

Jag korrigerade bara felskrivingarna gällande vad personer skrev om att ta tillbaka anmälan och bestämma om de ska gå vidare.
  • Anonym (slagen)

Bra gjort av dig.. Att du tog tag i det så snabbt.. Jag vill trösta dig med att polisen har som uppgift att se allvarligt på det som du har gjort. Och ger dig en skarp tillsägelse.. Men jag tror inte att det blir ngt av det hela..
    Det är klart. Det beror kanske också på var i landet du bor. Och hur hårt belastad åklagaren är.. Hur de prioriterar... Men de har inga bevis... Och du vill inte medverka vid ett eventuellt åtal...

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-09 17:20:56 följande:
    Hej alla, jag åkte till polisen trots allt. En polisman skrev ner det jag sa men sa att just i detta fall kan jag inte dra tillbaka anmälan för att det är en familjen det gäller med barn i. Det spelar ingen roll vad jag säger. Visst kan de lägga ner allting men de "raderar inte data" i dator så att säga. Tyvärr. Han sa att han vidarebefodrar det jag sa men om de tvivlar i det jag sa kan de om de vill driva fallet vidare med åklagaren som hjälp. Så är det. SÅ tänk noga efter innan du öppnar munnen. Jag sitter och bara storgråter nu. Jag har gjort illa min man och jag har DÖDAT vårt förhållande, det vet jag 100%. Jag vill inte existera nu, vill bara somna in...för alltid!!!

Du kommer att få en kallalse från soc. för att dom ser att det finns barn i familjen.

Du kan kontakta åklageren när papprena har kommit och du har ett målsnr. Dom kan hjälpa dig vem du kan prata med. Jag gick på mötet på soc och fick där ett namn till en annan kvinna på soc som oxå tar del av kvinnomisshandels ärenden.

Henne gick jag till och var helt öppen och ärlig . Och hon bedömde inte min man som en våldsbenägen person.

Det var en misshandel det står klart och det har jag aldrig nekat till. Jag nekade däremot på förhöret att åklagarens rätt att ta del av rättsintygen. (hade fotat och dokumenterat)

Det betyder att inte åklagaren har bevis och dom har annat för sig än  att driva mål som saknar bevis.

I vårat fall handlade det om en krissituation som helt gick överstyr och vi båda tappade kontrollen. Hon på soc bedömde det så en familj med alldeles för många kriser på alldeles för kort tid i kombination med alkohol...

Det ordnar dig skall du se. Tänk nu på att det nog inte hjälper så mycket gentemot din man just nu att säga jag ångrar mig. Ge det några dagar tills nibåda lugnat er och tala om hur NI kan reda ut detta.

För visst du var väl korkad då som ringde. Men vad fick dig att ringa?

För att nån skall förstå hur alllvarligt det är? Att han inte fattar osv...

Däremot det du gjort i dag det är väl egentligen ett brott va?

Alltså att gå till polisen och säga JAG LJÖG HAN GJORDE INTE DET!

Det är väl falsk tillvistelse?!

Kanske rent av allvarligare än misshandel utan vittnen?

• Anonym (Ångrar)

Nu kan ni få veta mera. Hur ser ni på situationen nu? Det var så här. Han gjorde mig väldigt väldigt ledsen. Det var tjafs hit och dit från oss båda, "ordkrig" så att säga. Jag sa att han var värdelös som far osv och DET gjorde honom väldigt ledsen. Han åkte och köpte öl FAST att han LOVAT att han inte skulle dricka alls (han drack senast 1 månad sedan). Och för 1 månad sen hände något orättvisst och sånt som han kan få konsekvenser för sen. Det var nämligen så att han gick på krogen och tog några öl. Hur som helst blev han illa misshandlad av en vakt inte PÅ krogen utan han var på väg hem och vakten sprang efter och hoppade på honom, satte på handbojor och bröt min mans arm. Det finns 3 vittnen vilka vi inte känner personligen (än så länge) som såg att våldet var HELT OPROVOCERAT- vittnen ville bara vittna helt enkelt. Min man inte gjort någonting. Hur som helst..skrev minman en polisanmälan på vakten OCH denne i sin tur skrev också en anmälan......så vi väntar på utredningen...

Och NU...min dumma anmälan...SÅ när vi tjafsade med varandra sa jag till honom: "jag ska sätta dig i fängelse", för jag var SÅ ARG på honom och tänkte då snabbt att min anmälan kan förvärra det hela för honom! Kan det göra det???? JAG ÅNGRAR MIG DJUPT, för han inte förtjänar detta, verkligen inte. Han har blivit offer 2 gånger och av vem?!? AV MIG- hans FRU som han älskat alla 20 åren!

Fråga mig om ni inte förstod vad jag skrev - jag förklarar,men iallafall vill jag veta: Kan min polisanmälan förvärra det som hände på krogen??

• Ninja05

Jag har anmält en misshandel, där dom även tog foton på skadorna.
    Jag kunde dra tillbaka den ändå, i vissa fall går det.. men det är inte alltid det lättaste särskilt inte då jag hade skador i ansikte som fotograferats , men efter att jag övertalat kunde jag ta tillbaka det, och det blev inget mer ärende.
    Men vet inte vad TS har sagt till polisen...är det en knuff så kan man nog ta tillbaka.

• Ninja05

FAst iof..jag hade då inga barn ..
    Kan ju bli annorlunda i detta fall.

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..