• Anonym (Ångrar)

Polisanmälan- avanmäla..

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.

Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??

Svara ni som kan sånt!!

• Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..
  • Anonym (slagen)

Jag tror att soc redan kommer att ha fått en anmälan i nästa vecka...

• Anonym (Ångrar)

ja, men om jag åker till polisen redan på måndag?

• Anonym (slagen)

Men det är ju ingen fara om han inte gjort ngt.. Soc vill bara prata med dig o se att du o barnen har det bra.. En trygghet för dig o dina barn. Inget annat...

• Bumbo

Okej, vad är den sanna versionen då??

• Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 14:44:58 följande:
    Jag tror att soc redan kommer att ha fått en anmälan i nästa vecka...
    Om en anmälan är under förundersökning är det förundersökningssekretess och får  ej skickas till annan än målsägaren, så ingen kopia skickas till soc utan målsägarens medgivande.
  • Anonym (slagen)

Gäller det även när barn är inblandade?

Anonym skrev 2007-06-09 14:48:43 följande:
    Om en anmälan är under förundersökning är det förundersökningssekretess och får  ej skickas till annan än målsägaren, så ingen kopia skickas till soc utan målsägarens medgivande.
  • Anonym

Man kan inte ta tillbaka en anmälan, men uppge att man ej vill medverka. Detta låter inte som misshandel. För att det ska rubriceras som misshandel ska du ha känt smärta.

Att anmälan någon för brott man inte begått kallas falsk tillvitelse och är olagligt.

• Bumbo
    Anonym skrev 2007-06-09 14:48:43 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Socialtjänsten kan ta del av polisrapporten, men inte förhörsprotokoll och övrig bevisning.
    I en del kommuner går polisrapporter med automatik till socialtjänsten om det finns oro för barn, i andra inte. Polisen är dock skyldig att anmäla det som hänt TS, oavsett om du tar tillbaka anmälan eller inte. Det behöver dock inte innebära att socialtjänsten inleder en utredning. Den bedömningen gör de själva.
  • Anonym
    Anonym (slagen) skrev 2007-06-09 14:50:55 följande:
    Gäller det även när barn är inblandade?

Fortfarande råder förundersökningssekretess så ingen anmälan skickas. Misstänker man att barnen far illa kontaktar man soc.

• Anonym (Ångrar)

falsk tillvitelse och är olagligt: vad kan jag få för påföljder??

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..