• Anonym (Ångrar)

Polisanmälan- avanmäla..

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.

Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??

Svara ni som kan sånt!!

• Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..
  • Anonym (Ångrar)

FemaleX, tack för ditt stöd för det behövs verkligen. Jag är helt säker att han är besviken på mig men jag tycker att jag har handlat rent impulsivt och tänkt helt fel, dum dum dum...Jag vet att jag måste vara stark men..

• Anonym (hmmmmm)

men hur tänkte du när du ringde polisen då ? för om det nu inte kändcs som misshandel hur kom du ens på tanken att ringa polisen? ch vad är det för make som bara sticker iväg och inte kommer hem sen? och dina självmordstankar och att du tar på dig skulden och hatar dig själv...förlåt ts men jag har en känsla att du behäver nån slags hjälp i alla fall verkar inte allt vara som de ska

• Anonym (Ångrar)

Hej alla, jag har fått ett brev från polisen idag där det står att förundersökningen läggs ned på grund av att bevis saknas. Det är bra. Fast jag trodde att de skulle skriva: på grund av att anmälaren ljög. Viist skulle det vara mer rätt?

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-14 14:46:10 följande:
    Hej alla, jag har fått ett brev från polisen idag där det står att förundersökningen läggs ned på grund av att bevis saknas. Det är bra. Fast jag trodde att de skulle skriva: på grund av att anmälaren ljög. Viist skulle det vara mer rätt?

VA SKÖNT TS! Det var jag som skrev och berättade att jag var på förhör osv (inte tillät dem ta del av rättsintyget)

Om det inte ens blev nån förundersökning då kan han INTE få det emot sig i "vakt" rättegången.

VA SKÖNT ATT NI SLAPP FÖRHÖREN!

Du har gjort nåt som du har dåligt samvete över och tycker är en korkad handling.

Det gjorde iof inte jag för det handlande om misshandel..

Vi har kommit varann ännu närmare efter att ha gått egenom det..

Kanske blir det så för er med?

På nåt vis liksom så har man "ställt till det värsta tänkbara". Och iaf vi har väl fått oss en hel hand med lärdomar.. Både om oss själva och den andre parten.

Har han kommit hem?

Har ni kunnat prata med varann?

Om inte så skulle jag tipsa dig om att få låta han få veta att det där brevet har kommit och att du ger er båda ett par dagar "att sova på saken" smälta att det hände .  Lägga det bakom och det gäller om man skall fortsätta att också se framåt och inte hamna i du sårade mig mest du vet den där gången -Nej det gjorde du fällan.

Kram Och lycka till !

Skriv gärna om du orkar och berätta hur det går för er!

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2007-06-14 14:46:10 följande:
    Det finns förinlagda i anmälningssystemet vissa juridiska grunder till att förundersökningar läggs ner och till det hör inte att målsägaren ljög.
  • Anonym (Ångrar)
    Anonym skrev 2007-06-14 16:42:12 följande:
    VA SKÖNT TS! [/citat]

Jag berättar gärna mera imorgon!! TACK!!
    Anonym skrev 2007-06-14 17:15:48 följande:
    [citat]
    Det finns förinlagda i anmälningssystemet vissa juridiska grunder till att förundersökningar läggs ner och till det hör inte att målsägaren ljög.
    Jag hänger inte med...vad menas med det?
  • Anonym (Ångrar)

Oj, vad fel det blev..

Anonym skrev 2007-06-14 16:42:12 följande:
    VA SKÖNT TS! Det var jag som skrev och berättade att jag var på förhör osv (inte tillät dem ta del av rättsintyget)Om det inte ens blev nån förundersökning då kan han INTE få det emot sig i "vakt" rättegången.
    VA SKÖNT ATT NI SLAPP FÖRHÖREN!
    Du har gjort nåt som du har dåligt samvete över och tycker är en korkad handling.
    Det gjorde iof inte jag för det handlande om misshandel..
    Vi har kommit varann ännu närmare efter att ha gått egenom det..
    Kanske blir det så för er med?
    På nåt vis liksom så har man "ställt till det värsta tänkbara". Och iaf vi har väl fått oss en hel hand med lärdomar.. Både om oss själva och den andre parten.Har han kommit hem?Har ni kunnat prata med varann?Om inte så skulle jag tipsa dig om att få låta han få veta att det där brevet har kommit och att du ger er båda ett par dagar "att sova på saken" smälta att det hände .  Lägga det bakom och det gäller om man skall fortsätta att också se framåt och inte hamna i du sårade mig mest du vet den där gången -Nej det gjorde du fällan.Kram Och lycka till ! Skriv gärna om du orkar och berätta hur det går för er!
    Tack, jag berättar gärna mer imorgon!!!
  • Anonym (tänker)

Jag tycker det är mycket bra att det inte går att ta tillbaka sin anmälan om misshandel!!
    Ifall det gick att göra det så skulle ju misshandlaren kunna hota offret till att ta tillbaka anmälan.
    Nu går det som tur är inte.

• Anonym
    Anonym (tänker) skrev 2007-06-14 23:33:36 följande:
    Jag tycker det är mycket bra att det inte går att ta tillbaka sin anmälan om misshandel!! Ifall det gick att göra det så skulle ju misshandlaren kunna hota offret till att ta tillbaka anmälan.Nu går det som tur är inte.

Precis. Det brottet heter övergrepp i rättssak.

Många män lovar ofta att det inte ska hända igen om man drar tillbaka anmälan och begår då ett brott till som anses grovt.

Det jag menade var att det inte finns något stöd att lägga ner en anmälan för att måslägaren ljugit. I ditt fall kan man inte styrka och hitta bevis på att ett brott begåtts och lägger då ner förundersökningen. Man vet att det inte kommer leda till en fällande dom i rätten.

• Anonym (jag vet)

Det som komer hända är att om ca 1 år ja det brukar ta den tiden kommer en person från åklagarmyndigheterna ringa dig och fråga om du verkligen vill göra en avanmälan av fri vilja eller om du blir tvingad. Svarar du ja kommer en åklagare gå igenom bevisen dvs det su skrivit ner foton på ex blåmärken osv. Finns det inga foton är det mycket troligat att han lägger ner fallet i brist på bevis

• bonnieloveskim

Anonym i inlägg 74- hur gjorde ni för att fixa allt?
    jag menar.. jag är i den sitsen polisanmält pga misshandel men vi har dock barn ihop och jag skulle vilja lägga mycket bakom mig och gå vidare men sakta..
    Han å sin sida drog och är skitsur och har varit borta nu i 2 månader trots att vi har gemensamma barn och allt som vi planerade gick åt fanders på en dag, vi planerade giftemål, jag är gravid, vi ville köpa hus, hade inbokad semster som skulle var direkt efter midsommar mm.. ja allt skiter han bara i.
    han har inte engs hört av sig ang barnen eller graviditeten.

Vi ska på samarbetsamtal men jag vet inte ett dugg vad han vill. Han är skitsur och visst det kan jag ju förstå.
    Men som du skriver att - "På nåt vis liksom så har man "ställt till det värsta tänkbara". Och iaf vi har väl fått oss en hel hand med lärdomar.. Både om oss själva och den andre parten."
    Det är precis så jag känner...

Han är ju den jag älskar och jag vill så gärna att vi skulle gå vidare för att försöka.

Hur gjorde ni?
    Hur vart det mellan er när du polisanmälde?
    Du kan väl berätta lite antingen här eller om du vill skriva till min inbox... jag vill gärna veta.
    Hur lappar man ihop detta??

• FlamingRed
    bonnieloveskim skrev 2007-06-15 09:39:34 följande:
    Anonym i inlägg 74- hur gjorde ni för att fixa allt?jag menar.. jag är i den sitsen polisanmält pga misshandel men vi har dock barn ihop och jag skulle vilja lägga mycket bakom mig och gå vidare men sakta.. Han å sin sida drog och är skitsur och har varit borta nu i 2 månader trots att vi har gemensamma barn och allt som vi planerade gick åt fanders på en dag, vi planerade giftemål, jag är gravid, vi ville köpa hus, hade inbokad semster som skulle var direkt efter midsommar mm.. ja allt skiter han bara i.han har inte engs hört av sig ang barnen eller graviditeten. Vi ska på samarbetsamtal men jag vet inte ett dugg vad han vill. Han är skitsur och visst det kan jag ju förstå.Men som du skriver att - "På nåt vis liksom så har man "ställt till det värsta tänkbara". Och iaf vi har väl fått oss en hel hand med lärdomar.. Både om oss själva och den andre parten."Det är precis så jag känner...Han är ju den jag älskar och jag vill så gärna att vi skulle gå vidare för att försöka.Hur gjorde ni?Hur vart det mellan er när du polisanmälde?Du kan väl berätta lite antingen här eller om du vill skriva till min inbox... jag vill gärna veta.Hur lappar man ihop detta??
    Du vill fortsätta ett liv med en man som lämnar sina barn i flera månader, och som troligen misshandlat dig?

Kärleken är inte sund ibland.
  • Anonym

Men vänta lite nu...varför skulle du AVANMÄLA?!?! varför kan inte alla kvinnor fatta att de inte ska bli misshandlade, han ska inte ens KNUFFA dig!!! Varför ska alltid misshandlade kvinnor gå tillbaka!?! Min fråga är; vad hade hänt om han gjort så mot barnen istället som han gjort mot dig? När dagispersonalen slutar tro på dina historier om blåmärken av dörrar och barnens vilda lekar så har du ett riktigt problem istället. Dina barn litar på att du skyddar dem - gör det!!!!!! Gå nu och vänd inte om. Det kommer bara bli värre...

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..