• Anonym (Ångrar)

Polisanmälan- avanmäla..

Snälla hjälp mig. Jag och min man har bråkat igår...så han knuffade mig och jag blev väldigt arg så jag ringde till polisen och polisanmälde honom...för misshandel. Jag LJÖG...för han misshandlade mig aldrig. Men polisen kom och utfrågade mig och sen min man fast vi var "sams" efter 5 minuter. Min man sa att jag är en förrädare för att jag skrev en polisanmälan och gick hemifrån. Jag är 99% säker att han INTE kommer tillbaka....Vi har 3 barn tillsammans.

Nu vill jag ringa till polisen och avanmäla min man för han slog mig aldrig. Jag vill göra det för att jag har så dåligt samvete och att jag är rädd att det hela kommer att få konsekvencer...dåliga. Hjälp mig: Har jag rätt att ta tillbaka pilisanmälan??

Svara ni som kan sånt!!

• Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..
  • akutpsykologen

Även en knuff räknas som misshandel, så du har ju inte ljugit ...

• FlamingRed

Självklart har du rätt att berätta vad som faktiskt hände, och det är ju även ngt du _bör_ göra. Polisen vill ju ha reda på sanningen.

Sen om det du gjort är olagligt, eller om det får konsekvenser...

• Alyssa

Kanske om du talar om att du ljög då, du kanske hamnar i trubbel för det hos polisen.
    Oftast får man väl inte ta tillbaka anmälan om misshandel. Rätta mig nån om jag har fel. Om de ser knuffen som misshandel eller om du sa att han gjorde något mer mot dig.

• FlamingRed
    akutpsykologen skrev 2007-06-09 13:58:36 följande:
    Även en knuff räknas som misshandel, så du har ju inte ljugit ...
    Ingen har någonsin blivit fälld för misshandel pga av en knuff. Möjligvis om knuffen i sin tur orsakat större skada, men det verkar den inte gjort i det här fallet...
  • Rusty

Du kan dra tillbaka din anmälan, men misshandel faller under allmänt åtal, så om åklagaren tror att du har blivit misshandlad kan hen åtala trots att du dragit tillbaka anmälan. Det viktigaste är nog att du berättar sanningen för polisen oavsett vad den är.

• Anonym (slagen)

Ja. Du kan ta tillbaka din polisanmälan.. Det du gjorde var mkt dumt gjort o gör att resurser läggs på dig när de borde läggas på annat... Polisanmälningar som görs när det verkligen har hänt ngt.. Polisanmälningar som din gör också att andra kvinnor kan ha svårt att bli trodda i misshandelsfall.. Där ord står mot ord.. Tänk på det nästa gång...

• akutpsykologen
    FlamingRed skrev 2007-06-09 14:00:07 följande:
    Ingen har någonsin blivit fälld för misshandel pga av en knuff. Möjligvis om knuffen i sin tur orsakat större skada, men det verkar den inte gjort i det här fallet...
    Nej, inte blivit fälld i domstol kanske. Men rubriceringen skulle kunna bli ringa misshandel i rapporten, såvida det handlar om att knuffa undan någon fysiskt. Att sedan enbart en knuff skulle få några rättsliga påföljder är givetvis ganska osannolikt.
  • Anonym (Ångrar)

Jag tog absolut ingen skada av det som hände eller rättare sagt: ingenting hände. JAG ÅNGRAR MIG DJUPT!!! Vi har varit tillsammans i 20 år! Gud vad dum jag är!!! Jag tycker så synd om min man. Jag är SO STUPID!

• FlamingRed
    akutpsykologen skrev 2007-06-09 14:05:27 följande:
    Nej, inte blivit fälld i domstol kanske. Men rubriceringen skulle kunna bli ringa misshandel i rapporten, såvida det handlar om att knuffa undan någon fysiskt. Att sedan enbart en knuff skulle få några rättsliga påföljder är givetvis ganska osannolikt.
    Nu förstår jag inte riktigt, finns det andra sätt att bli fälld på än i domstol? Vad det står i rapporten är ju skitsamma, det är ju bara anmälarens syn på det hela. Det är domstolen som avgör vilka brott som faktiskt kan styrkas.

Vi kanske menar samma sak, just att ingen fått rättsliga påföljder pga en knuff utan vidare konsekvenser...
  • Anonym (Ångrar)

Jag tror att jag ringer och säger sanningen. Kan det hända att jag blir åtalad för...? Vad? Tror ni jag kan ringa idag (det är ju helg)..?

Svar på tråden Polisanmälan- avanmäla..