• Anonym

Vad har ni i lön???

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

Vad har ni?

• Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Anonym

Ok. Nu ska jag bräcka er allihopa. Jag är civilekonom (4 års högskolestudier) och min ingångslön som vikarie var 94 kr/tim. Nu har jag ett längre vikariat och tjänar 17 500 kr/mån istället för 15 500 kr i mån som 94 kr/tim ungefär motsvarar. Är inte jag mest lurad av alla? *Kramar*

• Kelite

Min kompis är civilekonom och tjänar 32000:-/mån...??? SO??

• Anonym

Trådstartaren här... oj, så många inlägg... Intressant.

Kan berätta att jag pratat med min chef och begärt löneökning sedan sist. Vet ej vad det hamnar på, men att det blir ökning är klart. Vi ska diskutera min lön och jag har många argument för bättre lön.

Någon som har löneförhandlat och som har tips?

• mette

Gud så intressant att läsa vad folk faktiskt tjänar! Så dåligt de som har långa utbildningar får! Jag vågar inte säga vad jag tjänar som flygvärdinna, pluss att jag har mest fritid av alla jag känner! Men jag inser att jag är väldigt lyckligt lottad!!

• Anonym

Blev färdig med läkarutbildningen för drygt ett år sedan. Har sedan dess haft ett ettårsvikariat som underläkare, 21000/mån. Börjar så småningom AT-tjänstgöring, 21500/mån, i ca två år. Kan efter detta kanske räkna med en lön på strax över 30000/mån. Dvs 3-6 år efter examen, beroende på hur många barn jag lyckas tillverka under tiden.

• Jojo77

Jag tycker inte att sjuksköterskor tjänar så bra. Konstiga arbetstider. Jobbar helgdagar och kvällar och har ansvar för människors liv.

• syster anna

Nä, precis Jojo77, håller med!
    Jag fick 17300 i ingångslön som ssk, och har ju då 3 års universitetsstudier med studielån. Sen får man en ingångslön på 17300! Känns lite som ett skämt.....

• Anonym

Allt är ju relativt. Jag tycker inte det är någon fantasilön att gå in på 17 300 som sjuksköterska men jag känner sjukgymnaster som har samma utbildningstid och accepterat ingångslön ett par tusenlappar under det. På sjuksköterskor är det ändå brist på de flesta håll så att det går att få upp lönerna genom att välja annan arbetsgivare; med sjukgymnaster är det tvärtom, många får flytta för att alls få en anställning.

När jag är klar med mina studier i biblioteks- och informationsvetenskap kommer jag att ha en magisterexamen (alltså minst 4 års studier med magisteruppsats). Jag hoppas förstås på det bästa men trots att facket rekommenderar att inte ta mindre än 22 000 vet jag kursare som tagit löner under 17 000, även i bibliotekssektorn behöver många flytta eller pendla. En kompis tackade nej till en erbjuden tjänst - heder åt henne - för att arbetsgivaren visserligen gärna ville ha henne men inte hade "budget" att ge henne de 18 000 hon hade satt som minimum och som bara ligger en tusenlapp över den lön hon redan har som kontorist utan krav på formell utbildning.

Precis som sjuksköterskorna (som ändå lyckats dra iväg på senare år) dras vi med en lönebild som skapats under generationer där kollegerna bestod av övre medelklasskvinnor (och -män) som redan var försörjda och ville ha något att sysselsätta sig med.

• Anonym

Alla ni som skrivit här, är det era löner FÖRE skatt eller efter?

Jag skriver FÖRE skatt.
    Jag jobbar som elev/personligassistent och har jobbat mig från 13.700 till 15.550 på heltid. Nu har jag uppehållstjänst och jobbar 75% och har en lön på 10.000. Jag får ut ca 7.000. Som ni förstår KAN man inte leva på det så jag jobbar extra inom handeln där det är bra OB-tillägg. Tjänar 97 kr/timme och jobbar oftast lördag och söndag. Lördag är det 100% i OB efter kl. 12.00 och hela söndagen är det 100% OB.

Det resulterar i en lön på kontot på ca. 8.500-9.000 och min man får ut ca 10.000 på att vara lagerarbetare i kylrum med extra kyltillägg.

• NinaFina

Ni som tycker att vi sjuksköterskor tjänar bra... allt är relativt. Jag som ssk har ett himla ansvar för människors liv, gör jag ett misstag kan jag åsamka en patient skador eller i värsta fall kan han/hon dö. Det borde väl vara värt något kan man tycka... Man går ofta omkring på jobbet med ständigt adrenalinpåslag.

Dessutom ska man betänka att jag har oregelbundna tider med dag/kväll/natt-tjänstgöring och det sliter oerhört på kroppen. Så min lön är ju inklusive ob man får från nätter och kvällar. Jag vet att jag har en ganska bra lön för att vara ssk, och blir beklämd över att se hur dålig lön en del av mina kollegor har. Tråkigt att alla som jobbar med människor (skola, vård, omsorg) ska ha så dåliga löner. Hoppas det kommer bättre tider när man inser att det är ett viktigt jobb och alla lärare och vårdpersonal o.d. får den lön de bör ha för det jobb de utför.

Svar på tråden Vad har ni i lön???