-
Här samlar vi alla goda muffins-recept!
-
Svar på tråden Muffins-tråden!
-
Fikamuffins
8 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3/4 dl strösocker
1 dl hackad mandel
1 tsk kardemumma
75 g smör eller margarin
1 ägg
1 dl mjölk (eller gräddmjölk)
Smält smöret. Rör ihop alla torra ingredienser. Vispa ägget lätt med en gaffel och häll i mjölk samt smält smör. Smeten ska vara lös men ej rinnande. Klicka ner i muffinsformar till 3/4 (grädda mitt i ugn). 225°C i ca 10 min.
-
Elaka gubbens chokladmuffins
Receptet är ungefär som kladdkaka i muffinsform.
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakaopulver
1 1/2 dl mjöl
100 g smör
Smält smöret och låt det svalna. Blanda ingredienserna i ovanstående ordning. Sätt ugnen på 160°C. Muffinsarna ska vara inne i ugnen ca 15 min.
-
Foppas fetamuffins
12 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
4 dl Kungsörnen Kärnvetemjöl
1 1/2 dl Kungsörnen Havrekli
1 msk bakpulver
1 tsk salt
100 g fårost
1 dl urkärnade svarta oliver
2 ägg
3 dl filmjölk
1/2 dl rapsolja
2-3 msk färsk eller 1 tsk torkad basilika
Sätt ugnen på 200°C. Blanda de torra ingredienserna i en stor skål. Skär osten i små tärningar och grovhacka oliverna. Tillsätt dessa i mjölblandningem, blanda väl. Vispa samman ägg, filmjölk och olja och rör ner i den övriga ingredienserna. tillsammans med basilika. Fördela smeten i en smord muffinssplåt eller i stora muffinsformar. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 25 min. Låt svalna på galler och servera till soppa, sallad, öl eller te. Går bra att frysa.
-
Barnens muffins
22 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
75 g margarin eller smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl vatten, kokande
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
Smaktillsats:
2-3 msk kakao eller 1 1/2 dl russin
Sätt ugnen på 225°C. Smält matfettet i en form som rymmer 1 1/2 liter, gärna i ugnen medan den värms upp. Låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda i det mesta av det smälta matfettet och vattnet. Blanda mjöl, bakpulver och vanillinsocker. Sikta eller häll det i smeten och rör om, vispa inte. Blanda i russin eller kakao som smaktillsats.
Placera muffinsformar eller pappersformar på en plåt. Fördela smeten i formarna, t ex med en matsked eller slickepott. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
-
Mjölkfria morotsmuffins
12 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
2 morötter, medelstora, ca 175 g
Saften av 1 apelsin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 krm salt
2 ägg
2 dl råsocker
1 dl rapsolja
Glasyr:
1 dl florsocker
2 msk apelsinjuice, koncentrerad
Sätt ugnen på 200°C. Smörj och bröa en muffinsplåt eller ställ stora muffinsformar på en bakplåt. Skala och finriv morötterna. Pressa apelsinen. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och salt. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt olja, apelsinsaft och morötter. Rör till sist ner mjölblandningen. Fördela smeten i formarna.
Grädda i mitten av ugnen, ca 20 min. Blanda florsocker och juice. Bred glasyren över muffinsen.
-
Toblerone-muffins
8 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
Vi använde samma grundrecept som Chokladiga choklad muffins.
100 g margarin
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
2 st Toblerone ”paket”
Hacka en fjärdedel av den ena Tobleronen i ganska stora bitar. Riv resten utav den så att du får ca 1 1/2 dl riven Toblerone. Ta och riv lite av den andra om det behövs. Smält margarinet. Vispa socker och ägg pösigt och vitt. Tillsätt alla torra ingredienser, det smälta margarinet och den hackade och rivna Tobleronen. Blanda väl. Fyll formarna och stoppa in i ugnen. Medans dom är i ugnen delar du fyra Toblerone-bitar på mitten och när du har tagit ut dom lägger du på en halv bit på varje och låter dom smälta. Muffinsarna ska vara lite kladdiga inuti. 200°C i 15 min.
-
Tigermuffins
10/14 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
Choklad i den mörka smeten och philadelphiaost och nötter i den ljusa. Ger 10 stora eller 14 små muffins.
Ljus smet:
200 g philadelphiaost
1 dl socker
1 ägg
1 dl creme fraiche
3/4 dl grovt hackade nötter
Mörk smet:
150 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1. Ljus smet: Vispa osten och sockret mjukt och poröst. Vispa i ägget och rör ner creme fraichen och nötterna.
2. Mörk smet: Vispa socker och smör pösigt. Vispa i äggen, ett i taget. Tillsätt gräddfilen.
3. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Ska bara precis blandas ihop.
4. Fyll en smord muffinsplåt eller formar upp till ca hälften med den mörka smeten. Lägg i några matskedar av den ljusa smeten. Toppa översta lagret med lite av varje smet.
5. Grädda mitt i ugnen 20-25 min.
-
Körsbärsmuffins
24 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
500 g söta körsbär
125 g margarin
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk körsbärslikör/saft/essence
80 g hackad mandel
Glasyr:
100 g Philadelpihaost
5 msk florsocker
1 msk körsbärslikör/saft/essence
2 droppar röd karamellfärg
Skölj och kärna ur körsbären. Låt dem rinna av väl i ett durkslag. Rör matfettet med socker och vaniljsocker till en krämig massa. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver. Rör i det omväxlande med likören/saft/essence. Vänd försiktigt i mandel och bär. Fördela smeten i formarna. Placera muffinsplattan på nedersta falsen i 175°C och grädda ca 15 min.
Rör färskosten och florsockret med likören/saft/essence och karamellfärgen. Bred glasyren på muffinsen och dekorera gärna med ett helt körsbär.
-
Flädermuffins med sommarsmak
12 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
2 ägg
3/4 dl socker
100 g smält smör
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk äkta vaniljsocker
Rivet skal av 1/2 citron
Glasering:
Ca 2 dl florsocker
Ca 1 msk koncentrerad flädersaft
Ca 1 msk vatten
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt avsvalnat smör och mjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker. Rör ner citronskalet. Skeda upp smeten i muffinsformar till 3/4 och grädda mitt i ugnen i 200°C ca 15 min.
Rör ihop glasyren, som inte skall vara alltför tjock, under tiden. Låt kakorna svalna något och pricka ytan med provnål. Skeda över glasyren och garnera med kakpynt och citronmeliss, eller efter egna önskemål.
-
Pumpamuffins
20 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
Jag tycker det är synd att bara kasta innehållet när man ska ha en pumpalykta till Halloween, så då brukar jag göra muffins på det. Det är ett gammalt recept som fanns i ICA-kuriren på 80-talet.
225 g grovskuren, skalfri pumpa
175 g mjukt smör
2 dl strösocker
3 ägg
3 tsk bakpulver
2 tsk mald ingefära
1 tsk mald kardemumma
2 tsk vaniljsocker
1 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
3/4 dl mjölk
1 dl russin
Florsocker att dofta över
Koka pumpabitarna i vatten tills de känns mjuka, ca 5 min. Låt droppa av i sil. Mosa bitarna och låt kallna. Rör smör och socker vitt och poröst, tillsätt äggen ett i taget. Blanda kryddor och mjöl och vänd ner det i smeten omväxlande med mjölken. Sist pumpamoset och russin. Grädda smeten i formar ca 30-35 min i 200°C på nedre falsen. Dofta florsocker över före servering. Gott-gotti-gott-gott! Kan frysas.