-
Här samlar vi alla goda muffins-recept!
-
Svar på tråden Muffins-tråden!
-
Energimuffins
10 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
50 g smör
2 ägg
2 dl socker
1/2 dl mjölk
1 dl kaffe
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mörk choklad
1 1/2 dl valfria nötter
Börja med att hacka nötter och choklad. Sätt på ugnen 225°C. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tilsätt mjölk, kaffe, nötter och choklad. Rör ner mjölet med bakpulvret i blandningen. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.
-
Sega chokladmuffins med marshmallowtäcke
10 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
100 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
En näve grovhackade valnötter (kan uteslutas)
Minimarshmallows
Smält smöret och blanda med övriga ingredienser förutom marshmallows. Fördela i 10 stora muffinsformar och grädda längst ner i ugnen i 200°C ca 15 min. Lägg en hög marshmallows på varje muffin och ställ in i ugnen högst upp någon minut tills marshmallowsen sväller och får lite färg. Låt svalna något.
-
Gottemuffins
9-18 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
Choklad, nötter och kanel, goda smakkompisar i mjuka muffins. Tips för nötallergiker: ta rostade solroskärnor istället, jättegott!
100 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
100 g ljus eller mörk choklad
1 dl grovhackade hasselnötter
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
Sätt ugnen på 225°C. Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Grovhacka chokladen. Blanda choklad, nötter, havregryn, mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner i smeten. Klicka ut smeten i 9 stora muffinsformar eller 18 normalstora. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min för stora muffins och i mitten av ugnen ca 12 min för normalstora.
-
-
Vinbärsmuffins
200 g smält smör
3 dl strösocker
1 dl vatten
3 ägg
1 1/2 tsk bakpulver
Ca 4 1/2 dl mjöl
2-3 dl svarta & röda vinbär
Vispa ihop smält smör och strösocker tills det blir pösigt. Häll i vatten. Knäck i äggen, bakpulver och mjöl. Klicka ner lite smet i muffinsplåt och fyll på med både svarta och röda vinbär. Häll över mer smet och toppa med ännu mer bär. Mitten av ugnen 200°C ca 25 min. Supersmarrigt!
-
Toscamuffins
12 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kokosflingor
3/4 dl flytande margarin
1 dl mjölk
Toscasmet:
3/4 dl flytandemargarin
3/4 dl socker
1 1/2 msk vetemjöl
1 1/2 msk mjölk
Hackad mandel/mandelspån eller nötspån
Börja med muffinssmeten. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna och därefter margarin och mjölk. Rör eller fortsätt med elvispen tills smeten är jämn. Klicka ut i formar eller muffinsplåt. In i ugnen på 225°C ca 8-10 min eller tills de är nästan klara.
Under tiden muffinsen står i ugnen gör toscasmeten. Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm försiktigt tills allt blandar sig och tjocknar något. Bör ej koka.
Ta ut muffinsen och bred massan över. Sätt tillbaka in i ugnen och låt bli klara ca 5 min eller tills de fått fin färg. Ta ut och låt svalna utan bakduk.
Om man vill kan man smaksätta muffinsen med kardemumma eller chokladbitar, eller helt naturella utan kokos.
-
Puffar upp lite... fler recept?
-
Hallå jag vill få liv i den här cupcakes/muffins-tråden ihen!
-
Jag hoppas inte jag stör i den här underbara muffinstråden. MEN jag måste bara få fråga en sak. Hur i hela friden får man sina muffins sådär toppiga?Mina muffins brukar alltid så fort man tar dom ur ugnen bli platta och kompakta. Vad gör jag för fel??
-
gjorde muffins igår men dom blev alldeles platta oxå!c Nån expert som vet kanske?
-
när jag gör mina dumle muffins så andvänder jag detta recept och dom blir toppiga och fina

50 g smält smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
gör så här:
- sätt på ugnen på 225 grader
- smält smöret
- vispa ägg och socker pösigt
- tillsätt mjölk och smöret
- blanda mjölet och bakpulvret och rör ner det i smeten
- klicka ut smeten i muffinsformar
- lägg en och en halv dumle i varje muffins
- grädda i 12-15 min i mitten av ugnen
jag brukar ha ganska mycket smet i varje form men man får ju akta så att inte det rinner över när dom gräddas
är supergott!!