-
Här samlar vi alla goda muffins-recept!
-
Svar på tråden Muffins-tråden!
-
Riktigt smarriga bärmuffins
10-12 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
2 ägg
2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl yoghurt/fil/mjölk
1/2-1 dl flytande margarin
1/2 dl kokosflingor
1 1/2 dl blåbär, björnbär, hallon (allt efter smak och vad som finns hemma)
Börja med att vispa ägg och socker pösigt, tillsätt sedan vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Blanda med en slev.
Tillsätt yoghurt/fil/mjölk och margarin, blanda igen. Tillsätt kokosflingor samt bär och vänd ner detta med sleven. Portionera i formar och grädda mitt i ugnen på 225°C ca 15 min.
Tips! Jag brukar använda smaksatt yoghurt som till exempel ”blåbär/banan/vanilj” för att få en spännande smak! Smarrigt!
-
Goda aprikosmuffins
7/14 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
100 g margarin eller smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl torkade aprikoser, grovt hackade
1 tsk bakpulver
1/2 dl solroskärnor
Ev vit choklad om man vill
1. Smält matfettet och låt det svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda samman mjöl, grahamsmjöl, hackade aprikoser, solroskärnor och bakpulver i en separat bunke. Om man vill kan man tillsätta hackad vit choklad efter smak om man så önskar.
4. Häll ner det smälta margarinet i äggsmeten och därefter de torra ingredienserna. Fördela smeten i formar som du fyller till hälften.
5. Grädda mitt i ugnen i 225°C ca 12 min. Receptet ger 14 portioner vanlig storlek, 7 portioner amerikansk storlek.
-
Vaniljmuffins
Normalstora formar, 12 st/plåt
100 g smör/margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
Fyllning:
Marsánkräm
Garnering:
Smält smör/margarin
Strösocker
Blanda ihop alla ingredienser, och grädda mitt i ungnen på 200°C ca 10 min. Låt muffinsarna kallna. Sedan tar du och skär dem mitt itu och brer på vaniljkrämen, eller så gör du ett hål där du klickar ner krämen. Garnera med strösocker. Pensla på smältsmör och doppa det sedan i strösockret. Jättegott!
-
Skrädmjölsmuffins
20 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
3 ägg
2 1/2 dl socker
200 g smör
4 dl skrädmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
3 droppar bittermandelolja
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Blanda skrädmjölet, vetemjölet och bakpulvret. Mät upp mjölk och droppa i bittermandeloljan. Vispa försiktigt ned mjölblandningen växelvis med vatten. Rör sist ner smöret. Gräddas i 220°C ca 15 min.
Skrädmjöl är rostat havremjöl, finns att köpa i hälsokostaffär.
-
Vita After Eight-muffins
6-8 portioner | Stora formar, 6 st/plåt
2 ägg
2 dl strösocker
100 g smält smör
2 dl gräddfil eller yoghurt naturell
4-5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsockersocker
6-8 st vita After Eight-plattor
Vispa ägg och socker pösigt. Rör sedan försiktigt ned margarin och gräddfil/yoghurt. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål, sikta gärna. Blanda sedan smeten och de torra ingredienserna till en jämn smet. Skeda upp smet till 3/4 och stick en mintplatta i varje form, dock ej för djupt då chokladen annars fastnar i botten av formen. Grädda i 225°C ca 15-20 min.
-
Mustiga hallonmuffins
12 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
Här är ett gott & mustigt recept på hallonmuffins som blir extra lena i konsistensen med hjälp av lite potatismjöl.
100 g margarin
3/4 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl brunt farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
Frysta hallon
Börja med att blanda äggen med farinsockret. Blanda i alla ingredienser med mjölken och margarinet sist. Vispa väl så blir de extra toppiga och fina! Klicka smeten i 12 muffinsformar och tryck sedan i några hallon i varje form. Grädda mitt i ugnen i 225°C ca 12 min.
-
Delikata jordnöt- & chokladmuffins
Normalstora formar, 12 st/plåt
150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl jordnötter
50 g hackad blockchoklad
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fyll formarna med smeten. Grädda mitt i ugnen på 200°C ca 15 min.
-
Fluffins
Muffins med Fluff (amerikansk marshmallowsmet).
75 g smör eller margarin
1 dl strösocker
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 msk kakao
Fluff
Vispa smör och strösocker tillsammans till en porös smet. Tillsätt ett ägg. Blanda samman vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao. Rör ner i smeten. Tillsätt mjölk. Klicka ner en sked Fluff på varje muffin. Grädda i 225°C ca 12-15 min.
-
Chokladmuffins med Cointreau
2 ägg
1 3/4 dl socker
1 3/4 dl mjölk
125 g smält smör
2-3 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakaopulver
3 cl Cointreau
100 g hackad mörk choklad
100 g hackad ljus choklad
1 tärnad skalad apelsin
3 1/2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver i en separat skål. Häll på mjölk och smält smör i skålen med ägg och lägg sedan till resten av ingredienserna. Blanda ordentligt och häll upp i muffinsformar.
Låt stå och svälla en liten stund och baka sedan i 225°C under ca 20 min.
-
Kolamuffins
20 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
Kan också göras i en springform ca 24 cm. Den är då god att servera till bär och vispad grädde.
3 ägg
2 dl socker
100 g smält avsvalnat smör
1 dl vispgrädde
1 dl kolasås (från tub)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker poröst. Blanda allt torrt. Blanda grädde och kolasås. Blanda samman allt ägg margarin gräddblandning och det torra. Sättes mitt i ugnen, 175°C ca 15 min. Kolla med sticka så att muffinsen är klar. Serveras med fördel dagen efter.
Gör man kakan ska den stå 175°C ca 55-60 min. Låt väl smakas!