• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Auris

Synd att de jourfria specialiteterna är så få. Jag funderar ju på att bli audiolog och att man slipper jourer är ett klart argument. Vilka fler jourfria specialiteter finns det? De jag känner till är audiologi, foniatri och hud men det måste ju finnas fler...

• Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-08-08 21:07:20 följande:
    Kalinka: Jag tror att det beror helt på vart man går psykjourerna och hur det är organiserat. När jag gjorde AT hade vi något som hette "Mobila teamet" och bestod av erfarna skötare som kände stammisarna väl och som tog hand om i princip allt som inte behövde läggas in. När de väl sökte mig så sade de nästan åt mig vad jag skulle göra. typ "Den här patienten behöver nog läggas in" eller "Här behöver du nog ringa bakjouren". Vad gäller alksarna så lades de in på toxen utan inblandning av psykjouren och vid behov tittade beroendepsyks doktorer på dem innan de skickades hem på morgonen. Så nej, jag tyckte inte psyk-jourerna var särskilt betungande. Inte värre än kirurg och medicin i vart fall. Men å andra sidan så tycker jag ju att ALLA jourer är jobbiga.
    Vi har en TNE här som inte hör till psykkliniken, där de flesta berusade/drogpåverkade patienterna ska ligga. Men nu har det varit knökfullt där i flera veckor för att alla semesteralkisar vill avgiftas lagom tills de ska börja jobba igen. Så då söker medicinjouren mig istället och vill dumpa av dom här. Något som det inte finns beredskap för.

Jag tyckte det fungerade mycket bättre i Uppsala, där det fanns en ssk Beroendeklinik som skötte de patienterna. Det blir liksom aldrig något tjafs med personal eller bakjour då.
  • Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-08-08 21:12:23 följande:
    Synd att de jourfria specialiteterna är så få. Jag funderar ju på att bli audiolog och att man slipper jourer är ett klart argument. Vilka fler jourfria specialiteter finns det? De jag känner till är audiologi, foniatri och hud men det måste ju finnas fler...
    Här är barnpsyk jourfri. Barnmedicinjouren tar hand om de patienterna tillsammans med psykbakjouren. Patologer och bakteriologer har väl inga jourer.

Hur många jourer har du på en månad ungefär? Och blir du väckt ofta under de jourerna?
  • SysterHedvig

har ni läst om den rolige plastikkirurgen i Malmö som sitter anhållen för våldtäkt? Man hittade hans sperma i vaginan på den 23-åriga patienten (som i sin tur var inne för hårborttagning kring bikinilinjen om jag förstod det rätt) och hans ursäkt är att han hade sperma på handen och att den då "letat" sig in i underlivet på tjejen.

Om spunk gjorde sådant skulle det förklara många många ofrivilliga graviditeter...

• Auris

Kalinka skrev 2007-08-09 08:08:09 följande:

Här är barnpsyk jourfri. Barnmedicinjouren tar hand om de patienterna tillsammans med psykbakjouren. Patologer och bakteriologer har väl inga jourer.Hur många jourer har du på en månad ungefär? Och blir du väckt ofta under de jourerna?
    Jag har ca 3-4 jourer i månaden. Av dem är 1 helgjour 9-9 och resten vardagsjourer 17-08. Jag är jour i hemmet. Väckning på natten inträffar kanske varannan jour och att jag måste in till sjukhuset på natten har inträffat ca 5gånger för mig det senaste året. Så egentligen ska jag inte klaga.

Vad jag förstår varierar belastningen mycket mellan öronjourerna i landet och vi i Umeå har det ganska bra. Hur ofta en öronjour väcks styrs mycket av vem som tar hand om kruppbarn, otitbarn och halsflusser. Hos oss tar barn hand om krupp, distriktsjouren och akutenjourern tar otiter och halsflussar och jag ser i princip bara patienter som har setts av någon annan jour först.

Det läskiga med öronjorer tycker jag är att det oftast är lugnt men att det kan komma in riktigt otäcka saker som barn med dålig luftväg eller tonsillopererade med kraftig blödning. Om narkosen inte lyckas få fri luftväg ringer de på öronjouren.
  • VulgusProfanum
    SysterHedvig skrev 2007-08-08 13:23:03 följande:
    och nu har du vackraste rosorna i grannskapet, sådana där riktiga jättebuskar som letar sig över på grannens tomt och VIPS är du högaktuell i någon FL tråd igen fast denna gång om grannar!
    Att jag inte har tänkt på det tidigare
    Kanske skulle starta en tråd om "Socialsekreterarna som försvann" och en ytterligare om "Hur sköter man sina rosor på bästa sätt"
    SysterHedvig skrev 2007-08-09 13:18:45 följande:
    har ni läst om den rolige plastikkirurgen i Malmö som sitter anhållen för våldtäkt? Man hittade hans sperma i vaginan på den 23-åriga patienten (som i sin tur var inne för hårborttagning kring bikinilinjen om jag förstod det rätt) och hans ursäkt är att han hade sperma på handen och att den då "letat" sig in i underlivet på tjejen. Om spunk gjorde sådant skulle det förklara många många ofrivilliga graviditeter...
    Så egentligen var det inte en Jungrufödsel Maria råkade ut för?Förvånad
    Hon hade helt enkelt vaxat bikinilinjen Fundersam
    Beauty fades Dumb is forever
  • SysterHedvig

ähum ja jag trodde hygienen föreskrev att man tvättade händerna efter att man varit på toaletten även på Plastikirurgiska centrat här i stan. Bläääääää.

jag har förresten förstått att om man har ledsna rosor ska man plantera en fisk i rabatten men en hel socialsekreterare?

• VulgusProfanum
    SysterHedvig skrev 2007-08-09 13:34:34 följande:
    ähum ja jag trodde hygienen föreskrev att man tvättade händerna efter att man varit på toaletten även på Plastikirurgiska centrat här i stan. Bläääääää.jag har förresten förstått att om man har ledsna rosor ska man plantera en fisk i rabatten men en hel socialsekreterare?
    Uscha!
    Visst låter det illa hoppas att han straffas och tas ur "systemet"

Och själv så kommer jag att fortsätta att vaxa diverse delar av kroppen hemmavid. Har inte tid med en graviditet just nu..

Fisk i rabatten?
    Jag måste ha läst alldeles galet. Tyckte det stog Frisk så jag planterade helt enkelt Fru Frisk vår lokala soc. sektreterar..
    Är det någon som är bra på HLR??? Generad
  • SysterHedvig

"jag lät min man vaxa bikinilinjen och idag har jag ömmande bröst - kan jag vara gravid?"

HLR.. HLR... låter bekant men min avdomnade föräldraledighetshjärna är fortfarande i formaldehyd i garderoben

• VulgusProfanum
    SysterHedvig skrev 2007-08-09 13:42:42 följande:
    "jag lät min man vaxa bikinilinjen och idag har jag ömmande bröst - kan jag vara gravid?"HLR.. HLR... låter bekant men min avdomnade föräldraledighetshjärna är fortfarande i formaldehyd i garderoben
    Formidabel trådstart! *asgarv*

HLR jag har för mig att jag läste något om det någon gång för längesedan.
    Skulle visst vara ypperligt om man råkat gräva ner någon..tror jag..Fundersam

Formaldehyd är fusk..
    Min fick helt enkelt ligga och vila på nattduksbordet och det vill sig inte riktigt ännu fast det är många år sedan jag var föräldraledig. *skakar på huvudet* Så ja..
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3