• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • SysterHedvig

jag vet att ni är trötta på att höra sånt här genom era jobb och studier, men jag är en fräck typ och frågar ändå.

Jag läste infektionskursen nu senast men kan inte komma ihåg om jag fick ett svar på frågan:

varför är man mer infektionskänslig efter en antibiotikakur? Är man det? Är det efter all antibiotika?

Nu tänkte jag inte på GI-besvär och underlivssvamp utan nya infektioner orelaterade till primärinfektionen (som då är läkt).

• white cheese
    Börnen skrev 2007-08-09 14:32:25 följande:
    Fnissar ofantligt åt er humor här i tråden! Har ännu inte lyckats kläcka ur mig några roligheter...får väl ladda vidare. Så, jag finns här och läser även om jag inte skriver något!
    ...och dessutom odlar de myten om läkaren har hur mycket fritid som helst... *suckar högt*
    Men det är ju trevligt att kunna titta in och få sig ett gott skratt efter en lång dag. Risk för att maken försöker tvinga in mig till att besöka Kalinka dock, när jag sitter och skrattar högt för mig själv... Så om du får extra jobb ikväll Kalinka, så har du brought it on yourself!
  • Auris

Med antibiotika slår du även ut delar av normalfloran. Ju bredare antibiotika desto mer normalflora slår du ut och desto större risk att någon patogen tar fäste när den inte längre har konkurrens av de "snälla" bakterierna. Åtminstone är det så jag har fattat det och då skulle teoretiskt sett alla antibiotika kunna öka infektionsrisken men i olika grad.

• SysterHedvig

ÅsaKj - men om man drar det vidare skulle ju de mest bredspektrum(ade?) antibiotika medföra den största ny-infektionsrisken (det märks att jag inte varit i den medusinska världen på ett tag va ) men jag kan inte minnas några särskilda förhållningsregler för patienter som får dunderAB?

• Kalinka

white cheese skrev 2007-08-09 20:48:09 följande:

...och dessutom odlar de myten om läkaren har hur mycket fritid som helst... *suckar högt* Men det är ju trevligt att kunna titta in och få sig ett gott skratt efter en lång dag. Risk för att maken försöker tvinga in mig till att besöka Kalinka dock, när jag sitter och skrattar högt för mig själv... Så om du får extra jobb ikväll Kalinka, så har du brought it on yourself!
    Sorry, you missed your chance. Jobbar min sista dag imorgon. Ska spendera de närmaste två veckorna med att bara vara ledig, umgås med min man och försöka smälta att jag är på smällen.

Som det ser ut nu kommer jag att vara ledig tre månader mellan examen och föräldraledighet. Försöker bestämma mig för om det kommer bli skönt, eller om jag kommer klättra på väggarna och borde försöka skaffa ett kort vik så där i tredje trimestern.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-08-09 14:07:22 följande:
    jag tror min favoritshow måste ha varit en Jerry Springer där man radat upp ett gäng par där kvinnan i själva verket var en man! Det var fullt slagsmål och jättejätteroligt! Men nog måste det vara som wrestling - dvs helt uppdiktat och med skådisar? Hur kan man annars tro att en två meter lång jättemuskulös person med ovanligt mörk röst faktiskt är en tjej?
    Jag är ganska säker på att det är fejk i Jerry Springer faktiskt. Däremot har en kompis barn tillsammans med en man som mycket väl skulle kunnat var med i Ricki Lake när det begav sig (han är amerikan). Jag sa en gång till någon annan kompis att han gjort tre andra tjejer på smällen (exkluderat henne själv), under tiden de var tillsammans, och den var inte lång. Min man rättade mig dock och sa att det faktiskt inte var tre tjejer, utan två. En av tjejerna blev gravid två gånger.... Mycket bättre!
  • Auris

SysterHedvig skrev 2007-08-09 20:52:44 följande:

ÅsaKj - men om man drar det vidare skulle ju de mest bredspektrum(ade?) antibiotika medföra den största ny-infektionsrisken (det märks att jag inte varit i den medusinska världen på ett tag va ) men jag kan inte minnas några särskilda förhållningsregler för patienter som får dunderAB?
    Hmm, jag känner att inte jag heller är helt hemma på vilka infektioner man faktiskt har ökad risk för och frågan är hur mycket särskilda förhållningsregler hjälper. Det kan väl lika gärna vara någon elak liten rackare som man redan bär på som tar chansen när konkurrenterna blir utslagna.
  • Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-08-08 11:14:04 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-08-07 19:09:34 följande: Jag har också hittat marmeladstypstrådarna, och jag blir trött. Hysterin har nått nya höjder på FL, verkar det som. Värst är väl personerna som när någon säger att det är OK att äta ex marmelad, och lägger fram vetenskapliga undersökningar till varför det är OK, tycker att "Jag vill inte ens prata med någon som äter marmelad, för min dotter kan få horn då". Och gärna drämmer till med: Kan man inte avstå från marmelad så borde man inte skaffa barn.
    amen sister
  • Jalapeno
    ÅsaKj skrev 2007-08-08 21:12:23 följande:
    Synd att de jourfria specialiteterna är så få. Jag funderar ju på att bli audiolog och att man slipper jourer är ett klart argument. Vilka fler jourfria specialiteter finns det? De jag känner till är audiologi, foniatri och hud men det måste ju finnas fler...
    vårdcentral - det finns jourer, men de är lätta och många slåss om dom för att de är så välbetalda (iallfall i de tre landsting jag har gått såna.)
  • Jalapeno
    VulgusProfanum skrev 2007-08-09 13:29:23 följande:
    Så egentligen var det inte en Jungrufödsel Maria råkade ut för?Hon hade helt enkelt vaxat bikinilinjen
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3