• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • MERlight

Ja, att anpassa mönster är inget problem för mig. Men det är ju lättare att ha en grund än att göra det helt från början. En inspirationsbok är ju egentligen det man behöver, för sy det är faktiskt nåt som jag är riktigt bra på. Har sytt mycket balklänningar och andra kläder.
    Men jag är inte så kreativ tyvärr.

Inna H skrev 2007-08-16 14:34:34 följande:

Det råder det visserligen delade meningar om. Vissa är jättenöjda med boken medan andra inte alls tycker att den är värd pengarna. Den fungerar, i mitt tycke, bättre som inspiration än som sömnads-instruktionsbok. Mönsterstorlekarna ärför övrigt gigantiska. Det man syr i 50-56 ser mer ut att passa 62, och så vidare ... men sådant går ju att ordna ... t.ex. om man redan har en bäbis att mäta på eller åtminstone andra plagg att jämföra med ...
  • Annamus

Babyfia: Jag hade ett bomull/linnetyg hemme som jag är osäker vart det kommer från. trodde det var nåt gammalt lakan men tror nog mera på duk nu... det är vävt sådär som jeans, vad heter det? Kypert? Jaja, tjockt ungefär som sånt där designgardintyg som man ser dom syr av annars. Men har inte vadderat den, tror det ska funka ändå. Nästa vadderar jag kanske...

• Inna H
    Älskade Ängel skrev 2007-08-16 14:40:55 följande:
    hittade mönster på jordgubbsmössan www.deisydesign.nu/Jordgubbsmossa.htm
    Ja, men se där ja!

Jag vill bara passa på att tipsa om att testa på att sticka andra frukter och bär också. Blåbär är ju en annan klassiker vid det här laget ... men jag har även sett bilder på jätteläckra hallon-, citron- och apelsinmössor. Kiwi (ljusgrön mössa med svarta prickar och brun "stjälk" alltså) har jag också sett, förresten.
  • Inna H
    Annamus skrev 2007-08-16 14:46:03 följande:
    Babyfia: Jag hade ett bomull/linnetyg hemme som jag är osäker vart det kommer från. trodde det var nåt gammalt lakan men tror nog mera på duk nu... det är vävt sådär som jeans, vad heter det? Kypert? Jaja, tjockt ungefär som sånt där designgardintyg som man ser dom syr av annars. Men har inte vadderat den, tror det ska funka ändå. Nästa vadderar jag kanske...
    Är det kanske canvas-tyg du menar?
  • Catis

Så nu är de klart! Bilderna finns i mitt galleri.
    Har tyvärr ingen bild på golvfilten som ja gjort då den är i tvättmaskinen. Men jag kan kan fixa de senare!
    Till påslakanet har ja gjort örngott och fyra stycken underlakan. Men dom har ja inte tagit kort på :P

MERlight skrev 2007-08-16 14:18:21 följande:
    Men hallå din lilla skrytis, du har ju ingen bild i galleriet! Hur ska vi då kunna berömma och göra likadant?!
  • Annamus

Nej det är inte canvas, som sagt var är det vävt som jeans. Liksom inte rutor utan snett... haha, nån som förstår?

• Edit

Va duktiga ni är!!!

Blev så inspirerad av allt pyssel så de blev lite tyghandling igår och idag. Började sy ett golvtäcke igår. Tänkte lägga in billd sen, orkade inte knäppa steg för steg kort =)
    Jag tänker att lite snett är också rakt!

• Fiansess
    Annamus skrev 2007-08-16 14:53:11 följande:
    Nej det är inte canvas, som sagt var är det vävt som jeans. Liksom inte rutor utan snett... haha, nån som förstår?
    *kollar in mina jeans* hmm ja jag förstår nog haha.
    Ja vi fårse vad jag gör sen. Ska bli kul. Hoppas denna tråden stannar kvar några månader :).
  • Kaldorei

hehehe, hm, jag KAN sticka, men uuuhm. strumpstickor... e det sånna vanliga stickor det eller?? vanliga långa liksom? eller? eller kan man använda sånna också?

• Annamus

Strumpstickor tror jag är sånna korta som e öppna i båda ändarna.

ja igår började jag prova virka en matta av mattrasor... HUH vad jobbigt ska jag säga! Dels måste man ha muskler som en skogshuggare och dels så har jag ingen aning om hur mycket jag ska öka eller nåt. Glad amatör... Nåja, det är ett pannunderlägg än så länge. Haha. Inte vackert för fem öre heller!

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?