• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Lallan

Allt förutom axelbanden är ju redan i två lager tyg så jag skippade vaddering förutom mitten på midjebältet då!

• Kaldorei

Såja, nu har jag skrivit ut beskrivningen på MeiTai:en =) så ska jag ner till mormor min å se ifall hon har nåt gammalt lakan jag kan sy en provmodell av :)

• Annamus

Jag har sytt min efter den här beskrivningen: www.umedalen.ac/ba2020/sybeskrivning.html  men med lite egna modifikationer, tyckte 190 cm på axelbanden blev lite väl mycket tex, och gjorde den litegranna bredare i själva plattan åxå. har sett på många andra ställen och jämfört mått, de ligger allt mellan 30 och 50 tycker jag det verkar, men då jag ska ha min till bäbis så ska den ju inte vara så stor.

• Fiansess

Annamus: det verkar vara en bra och enkel beskrivning som till och med jag ska kunna klara av.
    Men som sagt. Symaskinen är nerpackad så det får vänta tills efter flytten..
    Har du vadderat den någonting?
    Alltid kul o höra om olika som gjort den :).

• pattisza

Kanske tipsats om redan, men sovpåse typ grobag kan jag verkligen rekommendera att sy själv. Jag har sytt flera stycken och min dotter använder det fortfarande hon är 2 år nu.
    Se mitt galleri, starka bilder.

• Annamus

Babyfia: Nej jag har inte vadderat någonting, men tänker nog prova det på nästa (jo för man måste prova igen).

Pattisza: Ja en sovpåse vill jag åxå sy, men hittar ingen bra beskrivning på internet, samt vet ingetning om hur man syr dragkedjor. Dina var jättefina i alla fall liksom allting i ditt galleri. Fantastiskt fina grejjer!

• Ann Lee

pattisza - Åh, vilka fina grobags! Har du ett mönster måntro?
    Annamus - Jag kan inte heller det här med dragkedjor. Är det någon som har tips på om man skulle kunna ha någon annan, enklare lösning istället?

• Fiansess

Annlee: Vad sägs om knappar eller små knytband? Knappar borde visserligen funka bättre när de börjar dra i allt :).

Pattisza:Jag håller med de andra. Jättefina grejer! Och jag skulle också vilja fjäska till mej en beskrivning på dom .

• pattisza

Vet inte om det finns något riktigt mönster men man kan rita ganska bra på frihand. Man får mäta efter någon tröja eller liknande. En billig fleecefilt är jättebra att börja med. Man behöver bara klippa 3 delar, ett bakstycke och två framstycken. Dragkedja är inte så svårt som det ser ut och det absolut mest praktiska i det här fallet tycker jag. Det gör inget om det inte blir snyggt. Gå till en riktig tygaffär så kan de rekommendera dragkedja och visa.

lite tips på saker man kan sy.
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/sleepsack.html

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?