• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • fotnoten
    msister skrev 2007-08-13 13:35:52 följande:
    Ska måla om en spälsäng och funderar på om det är bäst att sprejmåla den eller måla vanligt? Och hur ordnade ni upphängningen av den när ni målade?
    spika i en spik i varje ben så sängen står på spikarna då kommer du åt överallt.
  • fotnoten

oj sorry svara innan jag läst klart! =)

• Tallbarr
    kanili skrev 2007-08-13 19:37:13 följande:
    Den var verkligen smart och väldigt fin Tallbarr! Ska försöka komma ihåg detta när det blir dags (lååångt kvar ännu)...
    Tack

Jag har tänkt göra fler roliga saker att hänga på snöret. Det är ju busenkelt att byta så bebisen får lite variation. Vem vill titta på samma sak dag ut och dag in?

Enklast är ju om man hittar små leksaker som känns bebissäkra. Annars är det nog busenkelt att sy "filurer" själv. Bara att rita en form på bakplåtspapper. Lägga på dubbelvikt tyg (räta mot räta) och sy runt innan man klipper ut  - lite som man syr kalikådjur. Klippa, vända, fylla med vadd och sy igen. Klart.

Jag sydde ett mjukdjur efter min lillasysters barndomsteckning på det sättet. Men jag har inget brodergarn så djuret (mostermonstret som vi kallar det ) är utan ögon och mun än så länge. Det enda jag inte är riktigt nöjd med är djurets "fötter" som är rätt små och blev ännu mindre än på bilden. Så man får nog ta i lite med formerna för att det ska se bra ut när mjukisen stoppats...
    emzemz skrev 2007-08-13 20:19:11 följande:
    Har inte läst hela tråden pga att jag är lat idag Är det någon som har tipsat om att göra en egen mobil att hänga ovanför bebisen säng? Några små söta nallar eller vad man nu har, kanske en liten spegel också
    Det finns tydligen en "mobilring" på Panduro som man kan använda för upphängning. Annars kan man nog göra ett kors av blompinnar som man kan måla i en fin färg.
    Mer har jag inte koll på - har inte gjort nån mobil (än?).
  • Paw Print

Har nu läst igenom hela tråden och jag älskar den! Är ej ännu gravid, men förhoppningsvis snart, men har börjat boa ändå. Lägger in mina projekt. OBS! det blir långt!

Här är några av mina projekt;

*Slipa och mörkbetsa spjälsängen (slipar för hand nu, skittrist, måste låna slipmaskin).

*Bygga ett skötbord som också ska mörkbetsas. Det blir som en hylla som sitter uppe med lister under samt konsoller för betongvägg. Under bygger jag hyllor för förvaring och hänger ett fint draperi för.

*Måla barnkammaren (blir samma färgkomb. som i vardagsrummet).

*Köpa förfaringskorgar och sy innertyg.

*Sy innertyg till babykorgen. Ev. att jag spraymålar korgen också.

*Sy spjälskydd. (Ska även sy ett till min sons (6,5 år) säng, för det är så höga vassa kanter på som han gör illa sig på, men det blir ett plattare med annorlunda knyt.

*Sy sängkläder till spjälis & korg av gamla sängkläder. Ev brodera namn och födelsedatum på.

*Sy sänghimmel att ha ovanför spjälis.

*Sy liten nalle att hänga i vagnen.

*Sy små hjärtan att hänga i fönstret i barnkammaren, kan hända att jag tovar hjärtan istället.

*Sy tvättlappar och små handukar av avlagda, då de är mjukare än nya. Ev. brodera små hjärtan i hörnen.

*Sy golvtäcke i lappteknik med roliga saker att upptäcka för bebis.

*Sy amningskudde.

*Sy babyfiltar av flanell med fina kantband runt. Ev. brodera ngt på.

*Sy förvaringsficka att hänga på spjälis till nappar & dyl.

*Sy en mjukis-kanin.

*Ev. sy en enkel klänning till bebbe.

*Göra 2 mobiler, en till sängen, en till skötbordet.

Tror jag fått med allt nu, lägger in bilder när det är klart.

Tips jag gärna tar emot är mönster till enkla barnkläder, mammakläder och gosedjur (har sett den med kaninen), samt brodyrmönster. (gratismönster)

Är inte så duktig på att brodera, kan bara kedjestygn och korsstygn och min symaskin är så gammal så det går ej att lägga in brodyrprogram.

Är det svårt att lära sig nya tekniker? Finns det ngn. "kurs" på nätet? Vill gärna lära mig sticka också.

• MERlight

SKit, jag som precis slängde (i helgen) upphängnings grejerna till dusch draperiet. Jag hade ju kunnat använda dem till sån där fin vagnsleksak som tallbarr gjort
    Men men, det kanske inte är så dyrt att köpa nya upphängningar?

Blir ju som sagt lite roligare om man kan byta ut leksakerna ibland!

• Muminlina

Precious Alva: Vad mycket kul saker du ska göra Sätt igång redan nu, tiden som gravid bara rusar iväg!!!
    Angående att lära sig sticka så kan du gå nån kurs genom Medborgarskolan, ABF eller kolla om din lokala garnhandel kör kurser. (det gör vi - jättekul!)
    Annars kan du kanske fråga nån som kan sticka att lära dig, det är inte så svårt, det kluriga är att lära sig läsa mönster o det tar ett tag... Lycka till!!

• MERlight

Man kan också få hjälp på en garn affär. Jag började sticka förra våren. Hade inte stickat sen syslöjden på högstadiet och nu är jag 32 år så jag mindes inte så mycket. Stickade ett antal strumpor (på nätet finns massor med hjälp och bilder så att man kan kolla upp förkortningar från mönstren, ja menar vad är en ödhpt liksom?) och det gick jätte bra! Nu har jag också stickat en kofta till bebisen som blev jätte fin!

• skogsmor

Tidigare i tråden var det någon som skulle sy en baby filt som var skojig för barn typ med spegel, och olika känslor. Men personen undrade hur hon skulle få till att det prasslar. Jag kom på en kanon ide så jag sorterade min tyger.

Sy som en lite ficka där man inuti syr fast typ en plastpåse eller annat som är prassligt. hade även en gammal presentpåse i silver som prasslade jätte mycket.
    Lycka till

• Paw Print

Muminlina, jo det är därför jag börjat redan nu. Håller på med spjälsängen, och igår började jag med golvfilten. Fast jag har ändrat mig, det blir bara ett vanligt lapptäcke, det blev så rörigt annars, och så gör jag en rolig tygbok istället men saker att upptäcka, olika kontraster, prasselplast och en plastspegel.

MERlight, tack!

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?