• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Mamma till tre kottar

Sy ett spjälsängsskydd till själsängen!

• Annamus

Madge: Jo jag hittade faktiskt nyss till den hemsidan, och beslutade sy något slags sånt där babynest eller vad det heter. Supermysigt.

Mamma till tre kottar: Jo skydd för spjälorna måste jag nog sy själv för jag har en gammal säng som sagt, och den har inte riktigt samma mått som de andra jag sett... Fast iofs de gamla skydden måste ju passa till gamla sängar. Den är 115 ggr 55 i alla fall...

Mera tips! :)

• Madge

Annamus: Har också en sån säng. Spjälskydden passar till den sängen, men man måste modifiera det en aning. Sy i lite extra av de band man knyter fast spjälskyddet med. Du kan se i mitt galleri hur det blev för mig.
    Där visar jag även upp en förvaring jag sytt till spjälsängen.

• Fantaci

köpte ett skit fult skötbord som ser både slitet och trist ut. Det ska jag slipa och måla vitt och byta knoppar på, till svarta järn knoppar.

• Lily

Jag brukar köpa enkla bodys och tröjor (enfärgade) och trycka med textilfärg på. Enklaste trycken är ju att skriva namn eller annat med tops, det blir lite gulliga bokstäver av prickar om du förstår. Annars kan man ju skära ut schabloner i plast (tex. av plastfickor) och trycka. Ett enkelt och roligt mönster är små morötter över en hel vit body. Sänt pyssel gillar jag. Sedan finns det ju massor av färdiga stämplar att köpa också (Panduro), det är ju verkligen enkelt. Pyssla på bara!

• Fantaci

Åh, vad den här tråden är bra!

• teabag

Bra tråd!

Jag tänkte sy ett enkelt tjockare lapptäcke som bebisen senare kan ligga på.

• Upia

Något som jag hade planerat och nu önskar att jag hunnit med innan min son föddes var att sy påslakan. Jag hade ett par gamla slitna påslakan som blivit riktigt mjuka och mysiga efter år av användande som jag hade tänkt sy om till påslakan till den lille.

Jag måste leta på fel ställen men jag hittar inget påslakan till vagnen som kostar under 200 kr vilket jag tycker är riktigt dyrt för en fjärdedel av att vuxenlakan.

Och nu har jag en liten prins som inte sover mer än 40 minuter i taget, så ingen chans att hinna med det nu :(

• Becka

Jag har lite bilder och beskrivningar på saker jag pysslade med innan bebbis kika gärna in i bilder + blogg gör det själv
    /Becka

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?