• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Anna1982

Jag har en bild på en hemmagjord "ikea-mobil" =) De olika djuren kostade 5kr st, blompinnarna 1,80 st, hjärtat i mitten har pappan till bebisen (som kommer om 2 veckor) vunnit på ett tivoli =)
    Men det var lite bökigare än man tror att tillverka denna mibil, men det är kul att göra något eget, särskilt när man är hemma med HP sen länge =)

• Ällvira

Jag har haft en kasse med små virkade lappar/rutor som min farmor har virkat för lääänge sen. Har inte tagit mig för att göra ngt med dem men nu när jag går hemma så fick jag en ljus idé . Det räckte till att göra en barnvagnsfilt. Jag började i går em och är snart klar, för det går ju fort att sy ihop rutorna. Grovjobbet har ju min farmor gjort. Lite kul eftersom hon har gjort dem och är död sedan 7 år.

• Mstery

Precious Alva

det är inte så bra att betsa sängen.. finns så mycket kemikalier i det som man inte vill att sitta barn ska ha i munnen! tänkte göra det själv först men det var inge bra sa dom i färgaffären..  med vattenbaserad färg går det dock bra

• Annamus

Jag ska och hämta skötbordet ikväll och förhoppningsvis få gubben att kasta ut badkaret redan ikväll. Men dynan måste kläs om... någon som har nåt tips? Det är en vanlig skumgummimadrass och bordet är ett äldre elfa... Vad ska man ha för tyg? Eller vaxduk?

• Myriz

Annamus

Jag skulle nog ha tagit akrylatväv om jag gjorde ett själv. Lätta att torka av men inte lika plastiga som vanliga vaxdukar. Finns otroligt fina sådana med! *oh vill göra ett själv nu med*

Visa gärna sen hur det blev

• Inna H

Hej! (*halkar in som nykomling här i tråden* )

Jag har lite "bäbis-pyssel-bilder" i min blogg. Tycker själv att det är så roligt att spana runt hos andra och bli inspirerad - och då vill jag ju inte vara sämre än att jag gärna "bjuder tillbaka" lite också:

• Annamus

Jag köpte vaxduk på jysk, ett mönster som hette flora, vitt med svart och gråbeige stora blommor på. Det var inte traditionellt slätt, men ändå inte det där som ser ut som tyg. Det kommer nog att bli bra. Men vad tror ni om att jag tänker sy sömmarna på utsidan av "tyget" liksom, alltså som lägga i dynan och sy ihop sen?

• Inna H
    Annamus skrev 2007-08-15 19:14:19 följande:
    Jag köpte vaxduk på jysk, ett mönster som hette flora, vitt med svart och gråbeige stora blommor på. Det var inte traditionellt slätt, men ändå inte det där som ser ut som tyg. Det kommer nog att bli bra. Men vad tror ni om att jag tänker sy sömmarna på utsidan av "tyget" liksom, alltså som lägga i dynan och sy ihop sen?
    I mitt galleri finns nog bild på en skötbädd (annars kan du kolla i min blogg). Jag använde skumgummi och vaxad bomull (tunnare vaxduk, alltså). Sydde först en "påse" som jag stoppade in dynan i och slutligen sydde jag ihop den sida som jag lämnat öppen.
  • Annamus

Inna H: Vilka fantastiskt fina grejjer du har gjort! Oj så inspirerad jag blev nu! Måste på bibblan och leta böcker åxå. Man kan ju så lätt sy om sina egna gamla grejjer ju... Nu finurlar jag över mobil åxå, har inte hittat nåt sådär som känns personligt och mysigt för just oss.

• Inna H
    Annamus skrev 2007-08-15 19:32:48 följande:
    Inna H: Vilka fantastiskt fina grejjer du har gjort! Oj så inspirerad jag blev nu! Måste på bibblan och leta böcker åxå. Man kan ju så lätt sy om sina egna gamla grejjer ju... Nu finurlar jag över mobil åxå, har inte hittat nåt sådär som känns personligt och mysigt för just oss.
    Tack! Jag har själv hittat så mycket inspiration genom att titta på andras bilder, så det är bara kul att kunna "bjuda igen" och inspirera vidare i sin tur.
Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?