• Jessica23

Ok med semester UTAN bonusbarn?

När jag träffade min man för över 7 år sedan var hans dotter 4 år. Vi har nu bott tillsammans i 7 år fått 2 egna barn som är 3 och snart 6 år gammla!

Denna sommaren vill jag göra något med mina barn och min man utan bonusbarnet´. Vi är ju en familj vi också men givetvis ingår hans tös i vår familj, det har hon alltid gjort och kommer alltid göra! I alla år har vi semestrat MED henne och det har gått bra.

Vi var på skara sommarland för 3 veckor sedan i 2 dagar och bodde i stuga. Imorogn vill jag åka iväg med husvagnen någon dag men utan henne.

Min man är jättearg för det och förstår mig inte alls!

Är det så hemskt att göra detta utan henne? Är jag en styvmamma som borde bli hängd för att jag vill göra något med mina egna barn nån gång? Detta har ALDRIG hänt innan men jag vill ändå höra om det är ok att göra detta enligt er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-04 22:16:21:
    Ok lite felskrivet!!!

Dessa två dagar sker på mammans tid inte vår tid!

Min man vill gärna ha med hene på allt och ringer så fort vi ska göra något, även om vi bara ska nånstanns och bada eller grilla med vänner (på mammans tid då)

Tror han får dåligt samvete för att vi gör något utan henne!

• Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?
  • Jessica23
    Pejo skrev 2007-08-05 00:06:42 följande:
    Det sade jag inte, men han har mer än barn till på halvtid. Är man förälder till någon så är man det alltid vare sig barnen bor hos en fulltid eller inte. Det var det som jag menade.
    Jag tolkade det som det! Vi måste ju få göra saker de dagar hon inte är här utan ha dåligt samvete för det!
  • Sofia t

Asså det är väldigt mycket dina barn. Men som sagt han har ju ett till.

Jag tycker bara det låter som du har en allmänt tråkig attityd till din bonus.

Jessica23 skrev 2007-08-05 00:12:20 följande:
    Sofia t skrev 2007-08-05 00:05:20 följande:
    Men hallå! Han får vara med henne hur mycket han vill men han ska inte behöva ringa hela tiden! Tycker du det är ok att MINA barn får vänta 2 timmar till vi kan åka till stranden för att syrran ska äta först?
  • Pejo

Kanske känner din man att hans flicka är exkluderat ur ett "normalt" familjeliv o vill därför att hon verkligen inte ska känna sig utanför.

Det finns nog inga fel o rätt i de situationerna, för inte ska familjen göra något när bara hon är där utan även annars. Mina barns värld stannar ju inte upp när min man är på jobb, då gör vi ju även utflykter osv o vi gör den även när han är med.

• Sofia t

Bonus o pappans förhållande ska det stå..

• Jessica23
    Ammie skrev 2007-08-05 00:07:17 följande:
    Har inte läst tråden nu men kan säga att jag är ett så kallat bonus barn...  En gång i tiden var min pappa tillsammans med en tjej som hade en son sen tidigare DEM åkte på skidsemester i en vecka utan mig... jag fick följa med på en dagsresa.. DEM och min halvsyster åkte till Legoland... jag fick inte följa med.... Senare var han tillsammans med en annan tjej och dem hade ett tag ett fosterbarn... DEM gjorde ditt och DEM gjorde datt... ofta var inte jag medräknad... Kan säga att det gjorde mig väldigt ledsen att inte tillhöra deras familj..vilket det faktiskt kändes som väldigt ofta... Jag kan förstå att din man blav arg på dig... Jag hade inte haft något imot att min pappa hade blivit det på sina ex...
    Flickan får följa med på allt! DEna diskussionen handlar om campa med husvagen i 2 dagar! PÅ mammans tid!
  • Jomppelina

Jag hade fyra barn med i boet och har sedan en gemensam med en ny man, och de fem bor hos oss. Om min sambo skulle börja göra sura miner för att jag räknar in de andra barnen när vi skall göra något så hade vår relation ALDRIG hållt, och hade jag ens på en fläck trott att han skulle göra en minuts skillnad på barnen så hade jag aldrig varken flyttat ihop med honom eller skaffat ett gemensamt med honom från början. Gör det någon skillnad att jag är mamma och att barnen bor hos oss?

Du valde att skaffa familj och barn med en man som hade ett barn sedan tidigare, så du får nog gilla läget. Dessutom gjorde du ett aldeles ypperligt val av en ansvarsfull far som vill ha sin dotter i sin familj i många sammanhang trots att de inte bor ihop. Jag förstår inte att du är trött på det och att du på en fläck har trott att hon skulle växa ur familjen i stället för in i familjen på djupet under årens lopp??

• Jessica23
    Jomppelina skrev 2007-08-05 00:08:00 följande:
    Jag antar att ni har en vardag de andra dagarna och att din man vill inkludera sin äldre dotter när det händer något speciellt och ni gör "familjegrejjer". Jag tycker att han verkar vara helt fantastisk, så håll hårt i honom!! Barn behöver en far som inte har skaffat dem som en slit och släng-vara, tyvärr finns det för många sådana föräldrar, som skaffar nya familjer och sedan glöms de tidigare barnen bort, eller inkluderas inte i de evenemang som berör rästen av familjen, de får således växa upp lite "utanför". Din man visar med alla tänkbara medel att han fortsätter att räkna in henne och som sagt, en eloge till honom. Du får nog bara lära dig att gilla läget, räkna in henne och försöka se henne som en del av familjen? Det verkar inte som om familjen är hel för honom utan henne, och ni kan inte fylla den pusselbiten, det kan bara hon?
    NÄ, jag kommer inte gilla läget mycket länge till!
    Visst han är en toppen pappa men våra abrn kommer i kläm ofta för att syrran alltid ska rådfrågas! Jag orkar inte se dem ledsna mer nu!
  • Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:08:50 följande:
    J aklar en 20 årin ska följa med till astrid lindgrens värld, det tycker jag me är självklart!
    Jag kan ju säga så här, vi var på Lådbilslandet med våra små, och då frågade vi inte nån av de stora om de hade lust att följa med. De hade väldigt stor förståelse för det.

Alltså, alla barn och vuxnas behov måste ju blir tillgodosedda, även de små. Och när det blir ett sånt spann på åldrar så är det ju svårt att hitta nåt som passar alla.

Jag kan ju säga att om jag var tolv år skulle nog jag vara mer intresserad av att åka med en kompis istället eller i den stilen när jag är hos mamma, än att hänga med småsyskonen i en husvagn.

• Jomppelina
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:12:20 följande:
    Sofia t skrev 2007-08-05 00:05:20 följande:
    Men hallå! Han får vara med henne hur mycket han vill men han ska inte behöva ringa hela tiden! Tycker du det är ok att MINA barn får vänta 2 timmar till vi kan åka till stranden för att syrran ska äta först?
    DINA barn?? Inte ERA barn??
  • Jessica23
    Trulis skrev 2007-08-05 00:09:55 följande:
    Hmm... men varför inte det? Båda delar är ju likka viktigt, men familjebiten får hon ju ändå...?
    Varför ringa på mammans dagar och låta våra abrn vänta i 2 timmar till syrran kan följa med?
Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?