• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Blå Flygare

yosa: När barnen är små (0-4/6 mån) är magen omogen och släpper igenom större particklar, bl.a. bakterier o antkroppar direkt till blodet, men även hela proteiner. Fördelen är att de antikroppar som finns hela i bröstmjölken går rakt in i blodet hos bäbisen. Nackdelen att mat man ger kommer rakt in i blodet (ja, inte allt, men hela proteiner och ev även andra "bitar" av maten).

Jag har inte ätit på IKEA sen jag fick veta om S allergi. Köerna är aldeleds för långa till restaurangen för att jag ska ställa mig i den för att sen få höra att de inte har något mjölk/äggfritt. Och på fika-avd har de det inte.

• Meus Veritas

Hur mycket går era barn upp i månaden?

Känner mig lite nojjig nu.....vet inte om det är berättigat.

Albin har blivit så dålig på att äta på sistone o man får truga o sjunga vid varje måltid.

På 2 månader så har han (bara?) gått upp 400 gram. Känns som det borde vara mer, eller?

Albin vackraste! 070203
  • Yosa

Blå Myran:
    är de det som kallas open-gut? Ska googla det? Ja då blir det till att vara ägg o mjölkfri första 4/6månaderna då,om jag ammar. Frågan är hur länge innan jag bör vara fri för att vara "ren" till förlossningen.

Kan jag få specialkost på BB tror ni?

• Blå Flygare

Wilma: Det beror på hur gammal han är. De fortsätter inte att gå upp i samma takt hela tiden.

Min dotter har inte gått upp något mellan när hon var 10 o 13 mån. Bvc oroar sig inte, men det gör jag Kontaktat dietisten och fick en ny ersättning (om läkemedelsverket går med på det ...) Så nu hoppas jag att det vänder!

• Meus Veritas

Blå myran

Han är 6 ½ månad nu.
    Har redan kontakt med allergisköterskan, hon skulle ringa senare i veckan för hon ville veta vad han vägde nu

• Blå Flygare

Wilma: Är det maten som är bekymret då? Han kanske ska ammas mer istället? Har ni i olja i ev. gröt/välling?

• Meus Veritas

Blå myran

Har inte ammat sen han var en vecka och jag fick en kraftig inflammation i kroppen, pga att större delen av min moderkaka satt kvar i mig.

Han äter profylac, med ekogo gröt i, samt ekogogröt till kvällen.

• Blå Flygare

Wilma: Ha gärna 1 tsk olja i vällingen samt gröten.

• Meus Veritas

Blå myran

bör nog vänta på att sköterskan ringer igen.

Men annars, vad sak det vaar för olja?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar