• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Peippo

Hmmm...jag har en jätte mjölkallergisk dotter. Hon kräktes mängder innan vi bytte till Nutramigenen (då var hon 3 mån). Nu är hon 8 mån och för två veckor sedan började hon kräkas igen MASSOR!
    Kan det bero på Nutramigenen? Kan man utvecka sin allergi så den blir värre? Måste nog ringa allergiläkaren på måndag...

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Blå Flygare

Peipo: Allergi mot Nutramigen förekommer, om än det ovanligt. Då brukar man byta ersättning mot Neocate. Han kan inte ha fått i sig mjölk av misstag någon annan stans ifrån? Jag menar, han kryper säkert o äter smulor osv. Hon har inte testat ägg, soja, fisk eller något annat nyligen?

• Peippo

Oj!!! Jo...nu när jag tänker efter...ägg har nyligen introducerats. Neeej, inte det också! Smäller av! Måste iväg och kolla det...suck, det måste vara ägg...
    Testas äggallergi med pricktest? Tack för hjälpen!

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Blå Flygare

Peipo: Ägg testat med pricktest eller RAST, precis som mjölk. Äggallergi växer ofta bort (runt 75%) men gör det lite senare än mjölk (runt 3-5 års ålder, brukar man säga). Suckar, vad ska jag säga. Välkommen till klubben

• Peippo

OK! Tack! Trevligt med klubb så att man inte är helt ensam om detta

• mästerkattenistövlar

Peippo- Hej igen! Tanken på ägg slog mig inte ens, det förekommer ju inte i vår sons mat. (han är allergisk mot mjölk, ägg och soja.) Hoppas ni får rätasida på det iaf!

Odi Populus
  • Snutten

Hej!

Nu är jag tillbaka från semestern.

Jag är så less på denna allergin nu. Vi var iväg på semester på en ganska liten västkusts ö. Jag ringde till ica affären innan vi åkte för att kolla så ett de verkligen hade solhavre och de hade dom. Bra tänkte jag då slipper jag ta med flera liter. Och solhavre hade dom men inte en enda annan mjölkfri produkt. Jag hae inte förväntat mig att dom skulle ha Yosa men lite havre glass skulle dom väl kunnat ha?

Ibland tänker jag att vi kankse har inbillat oss alltihop och att Siri inte är allergisk alls. Men sen inser ju även jag att det är så och att vi troligen kommer att få dras med detta ett tag till.

Peippo: Min dotter är allergisk mot mjölk, men inte så kraftigt som din. Hon är även allergisk mot ägg och kväljer sig och mår illa av det, får även utslag. Har ni introducerat fisk? Det är ju annars en vanlig korsallergi med ägg och mjölk. Om ni inte har gjort det och misstänker ägg allergi så var lite försiktiga. Min dotters fiskallergi är starkare än de andra allergierna. Men det är klart att det är ju säkert individuellt.

• Blå Flygare

Hoppsan: Olika läk gör olika bedömninger. Vår läk tyckte inte det var någon idé att göra innan 6 mån när hon hade så tydliga symtom att det stod klart ändå. Andra har gjort tidigare, och vissa vill vänta till 1 år.

• PostisPer
    USCH nu reagerar sonen på något nytt igen bli tokig på dessa allergier tyckte det räckte med mjölken men nu är det antagligen soja och ägg också. Fick en burkmat som det var äggnudlar i och sen åt han med hela ansiktet och sen såg han ut som jag vet inte vad i ansiktet helt knottrig och flammig lika så utslag på hela bröstet,magen och bak på ryggen så nu är det bara att smörja och smörja igen har ju även fått soja yoghurtarna ett tag nu men inte hänt något förrens nu och det bara exploderade med utslag. Tur att man inte är ensam om detta./Anna
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar