• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Fru Franzén

Våran kille har fått små små prickar, typ knottrigt i ansiktet särskilt i pannan. Någon som vet vad det kan vara. Är 100 på att han inte ätit nåt olämligt. Kan små barn få utslag ibland eller?

Är så trött på att inte alla affärer har Yosa, det finns ju inget alternativ. Jobbar själv i mataffär, där vi tidigare haft det men slutat pga dålig försäljning. Ska göra allt för att vi åtminstone kan ta in en sort igen. Har lärt mig genom denna allergi att tjata kan hjälpa.

• Blå Flygare

FruFranzen: Alternativet är att göra egen på nutreamigen. Min dotter tog den inte på vanliga nutra, men med Nutra 2 LGG tar hon den glatt (om jag har i ½ tsk vaniljsocker o fruktpuré också). Har testat att göra enl samma recept (med maizena) på havredryck, och det blev hyfsat, dottern åt. Och så finns ju trotjänaren gröten i alla dess former. Vi har inte lyckats få hem Yosa en enda gång, för när jag har varit till den affär som säljer den så har jag inte haft bil med mig, och jag vill inte ha kylvaror i barnvagnen i 40 min som det tar att gå hem.

Vad värre är (för mig ) är att havremusten är slut o restad, har varit i flera veckor. Någon i gbg-trakten som vet någon butik som har den inne? Tur jag kom på att testa mannagrynsvälling, för maizena eller vetemjöl tar hon inte...

• zarah27

Fru Franzén- Min dotter får så när hon ätit tomat. Hon är allergisk mot ägg, mjölk, fisk, kyckling, tomat och citrus och reagerar med olika sorters utslag på de olika livsmedlen. Det kan ju vara så många livsmedel de kan vara allergisk mot, även många frukter och grönsaker. Fundera över exakt vad han åt innan prickarna kom.

• Yosa

Någon här som har allergiskt barn och som sedan undvikit de produkerna i slutet av nästa graviditet för att kunna amma nästa barn?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Snutten

PostisPer: Men det behöver ju inte vara sojan då. Det kanske "bara" är ägg. Om han har ätit sojayoghurt och det inte var något problem.

Vi testade lite kiwi på Siri idag och hon ha blivit helt prickig i ansiktet. Kiwi är ju starkt men någon gång måste man ju prova. Vi har även testat tomat som ät med i olika kryddblandningar men det verkar inte heller fungera.

• Snutten

Yosa: jag har inte gjort det, har inga barn efter Siri. Hur är rekommendationen? Jag tror att man inte rekommenderar att undvika livsmedel vid ammning. Men om problem uppstår tex kolik osv så utesluter man efterhand.

• Yosa

Snutten:
    Då Elin hade fruktansvärd kolik och sedan visade sig allergisk mot ägg och mjölk så var min plan att vara helt ägg o mjölkfri sista veckorna av graviditeten för att vara "ren" inför amningen. Någon med erfarenhet av detta?

• Snutten

Yosa: Efter vad jag har hört och läst så kan man inte påvisa allergi genom pricktest eller RAST om man inte har antikroppar mot allergenet dvs man måste ha utsatts för det för att kunna få utslag på allergitest. Om nu testet visar något alls. Så då är frågan när man ska provocera? Jag tror att det är så att man i sjukvården resonerar som så att man likaväl kan provocera när barnet är litet genom bröstmjölken isället för att mamman ska vara mjölkfri i "onödan" om barnet inte visar sig vara allergiskt. Om barnet har kolik så kan man då sluta med mjölk, ägg eller vilket ämne det gäller för att se skillnaden.

Men jag förstår att du inte vill utsätta ditt barn för en enda sekund av kolik om du inte måste. Det kanske finns något bättre sätt.

• mästerkattenistövlar

Snutten- Det finns ju teorier om att barnet över huvudtaget inte behöver bli allergiskt om man inte utsätter det för allergiframkallande ämnen, alltså om du tänker på rekomendationen att inte ge mjölkallergiker soja första året, osv. samma grej, liksom.

Odi Populus
  • Snutten

Mästerkatten i stövlarna: Hur länge ska man vänta då? När jag frågade vår läkare om det då angående fisk, eftersom det var en del som tyckte att vi hade framkallat Siris fiskallergi genom att ge henne det vid 6 månaders ålder så svarade hon att man trodde så förut men att man inte hade de rekommendationerna längre. Jag vet att man inte kan vara allergisk innan man har utsatts för ämnet. Det är ju bland annat därför allergitester inte visar utslag mot allergener man inte har varit utsatt för, dvs inte bildat antikroppar mot. Jag är inte motvals eller så. Bara intreserad av hur det fungerar.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar