• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • miss misan

hej!
    Jag tittar runt lite här å suger upp tips... min dotter TROS vara mjölkallergiker... alltså ALL mjölk... *suck* känns som en djungel att stå å läsa på varenda förpackning i affären.
    Har gått 2 dagar nu utan att hon har fått en gnutta mjölk.

Hon har kräkt å bajsat om vartannat i 1 ½ månad nu... stoooor spänd mage. Gått ner i vikt å så... många turer är det, glutenprov e oxå taget å nu vill dom ha bajs-prov oxå...

Men jag tror mer på mjölken faktiskt!

• Modesty2000

Usch, jag blir så less....vi ska resa till svärmor och bo där i 2 dagar och det blir som vanligt så fort vi åker iväg...ingen semester utan jag kommer att få stå vid spisen eftersom hon ju tycker det är så krångligt med mjölk och äggfri diet...och var det inte bara att Fia hade lite kolik i början och barn skriker ju lite osv....fasar!

• mästerkattenistövlar

modesty2000- Jag hör dig. Inte för att jag stått vi spisen så mycket (ammar ju inte och ungen äter ju burkmat) men mycket förklaringar har man fått ge, tex. om vi är säkra på att Neocate inte säljs i hälsokostaffären. Det roligaste var ändå när ingifta svärfar skulle kolla kolla på nätet vilka affärer som har EkoGo i Finland... Han kan inte finska, vet inga finska mataffärer och EkoGo-välling finns ju inte där överhuvudtaget iaf.

Odi Populus
  • Timonella

Måste fråga er sakkunniga( ) en sak: Gröten Sinlac, bra eller dålig??? Och när kan man börja ge den??? Det står 4 mån på förpackningen men Apoteket säger 6 mån...

• Pallas Athena
    Timonella skrev 2007-08-16 22:49:32 följande:
    Måste fråga er sakkunniga() en sak: Gröten Sinlac, bra eller dålig??? Och när kan man börja ge den??? Det står 4 mån på förpackningen men Apoteket säger 6 mån...
    Har precis börjat ge gröten, och den är en hit för en annars väldigt kinkig dam som ammats fram tills nu. Hon är snart 6 mån, men vanlig välling eller typ EkoGo ska man vara försiktig med innan 6 mån och introducera dem långsamt eftersom de innehåller gluten. Sinlac innehåller ingen gluten, så det kan man ge utan problem. MEn dock innehåller den mycket socker, så man ska nog ändå försöka vara lite återhållsam med den. Men som förälder till mjölkallergiska barn måste man helt enkelt acceptera att det inte går att vara allt för försiktig med socker till barnen. Det finns alldeles för få alternativ ändå, så ska man även utesluta allt som innehåller socker så får man i princip göra allting själv. Välling, gröt, yoghurt-alternativ osv!
  • Blå Flygare

Timonella: Apoteket säger säkert 6 mån för att rekomendationen är helamning till 6 mån. Det är dock helt ok att ge innan eftersom den är glutenfri. Jag ville dock inte ge den pga sockret, så jag gjorde havregrynsgröt istället. Mortalade havregrynen innan jag kokade. Var lite drygt att koka en portion när hon sen bara åt en eller ett par skedar, men vad gör man inte för sina små guldklimpar Sen från 5 mån började jag skata blanda i lite EkoGo-gröt i havregröten så jag sen från 6 mån gav hela portioner av den.

• rew

Min son är mjölkfri sen midsommarafton (konstig dag att börja på va!?) Om jag nu skulle göra ett misstag, blir symtomen värre då?

Har ni några bra förslag på mellis att ge?

• Timonella

Pallas: Tack! Helammar nu och Casper blir 5 månader den 22/8. Det är en stor kille jag har och han kräver lite mat så nätterna är jobbiga då han äter ofta. Tror du att jag kan börja ge gröten en gång per dag? Typ till lunch? Eller till kvällen? Vad är bäst?

Blå Myran: Tack för ditt svar och för tipset om havregrynsgröt! Det kan mycket väl vara så att det är för att man "ska" amma i sex månader som de säger så. Det har du rätt i! Men de tänker då inte på de som håller på att amma ihjäl sig!

Tillägger att det är konstaterat att Casper inte tål mjölkprotein.

• Pallas Athena
    Timonella skrev 2007-08-17 12:58:12 följande:
    Pallas: Tack! Helammar nu och Casper blir 5 månader den 22/8. Det är en stor kille jag har och han kräver lite mat så nätterna är jobbiga då han äter ofta. Tror du att jag kan börja ge gröten en gång per dag? Typ till lunch? Eller till kvällen? Vad är bäst?Blå Myran: Tack för ditt svar och för tipset om havregrynsgröt! Det kan mycket väl vara så att det är för att man "ska" amma i sex månader som de säger så. Det har du rätt i! Men de tänker då inte på de som håller på att amma ihjäl sig!Tillägger att det är konstaterat att Casper inte tål mjölkprotein.
    Jadå, det kan du göra. Av erfarenhet vet jag att det är bättre att börja ge nya saker i början på dagen, för SKULLE det vara så att barnet reagerar på det på något sätt så är det inte särskilt roligt att sitta mitt i natten med en jätteledsen unge. Och på förmiddagen har också mina båda barn varit piggare och mer positiva att testa något nytt. På kvällen är det fortfarande baaaara amning som gäller, men till frukost och lunch har det varit ganska enkelt att få henne att gilla andra alternativ.
    Lycka till!
  • Timonella

Pallas: Han fick en smakportion idag och han verkar gilla det! Till skillnad från Nutra... Det var ingen hit.
    Gör nog så att jag ger honom Sinlac till lunch.

Tack för goda råd! Man är rätt vilsen när man bara blir hemskickad från sjukhuset och inget vet!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar