• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • elegi

Mamsie
    Har inte hunnit läsa än men svarar på din fråga innan
    Svar NEJ som du oxå skrev hade jag kastat mig till närmaste sjukhus eller varför inte ringa ambulans för att påvisa faran för Ikea restaurangen. Man ska ju aldrig åka själv med ett akut sjukt barn eftersom man riktar sin uppmärksanmhet på ditt barn och inte på trafiken (iaf inte så mycket som krävs)

• elegi

Jag undrar en annan sak nu när jag läst vad som står.
    Om ens barn kan bli så akut sjuk av så lite varför har man inte medicin med sig så att man kan ge direkt?
    Ja jag vet att hon åkte bil men jag åker inte nånstans utan att ha betapred (och vatten att blanda ut med), Sebastian har bara regerat riktigt akut mot tapetklister men man vet aldrig finns kanske något mer som är oupptäckt som han kan reagera liknande på.

• mästerkattenistövlar

elegi och Mamsie- Jag hade nog i första hand inte litat på att Ikeas köttbullar skulle vara tillräckligt rena, det mesta lagas ju på samma ställen osv. Och hade det hänt något så hade jag definitivt inte åkt hem! Men, Aftonbladet är ju inte de bästa på att framställa historier som de är heller...

Odi Populus
  • elegi

mästerkattenistövlar
    Håller med dig oxå, mina barn brukar äta barnpastan med köttfärssås för 10:- den finns ju bara i en variant, då är iaf risken mindre att det blir fel

• Yosa

mirakelmamma :
    ja jag resonerar som du gjorde med ditt 3e barn. Vill njuta denna gång och inte reta bebis mage i onödan. Har BF 21/1 så efter nyår blir det ägg o mjölkfritt för min del.

Blå Myran: Vad är open-gut för något??

• Yosa

vad jag förstår av inlägg 91 så har open-gut med om barnet har fått tillägg tidigt. Min Elin fick tillägg redan på neonatal och det påpekade faktiskt min BVC sköterska för mig då Elins allergi fastställdes. Hon gav mig en (pappers-) kopia på en artikel hon hade som handlade om detta.

Med nästa barn ska jag som sagt va ägg o mjölkfri redan innan för att vara "ren" från det. Ska även ta med systers nutramigen till BB vid behov (så som det blev behov för Elin då hon var nyfödd).

Någon som vet hur länge jag bör vara ägg och mjölk-fri för att vara helt "ren" från detta? Blå Myran kanske vet?

• elegi

Jag skulle gissa på 1 månad, men som sagt jag gissar

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar