• Anonym

kräkfobi

Nu är jag så himla trött på skiten!!!!

Det började för ca 7 år sedan när vi var på en kompis sommarställe på midsommar. Min dåvarande pojkvän spydde ner min väska med mina kläder i.
    Då började jag få panikångest varje kväll så fort det blev mörkt. Kunde nästan aldrig göra nåt normalt längre. Har gått på kognitiv terapi och allt.
    För ca 2 år sedan så träffade jag en ny kille (min nuvarande) Och det blev bättre. Jag var ju bara så lycklig och tänkte inte på det så mycket längre. Jag blev gravid och klarade mig hur bra som helst utan mina sömnpiller o antideprissiva som jag knaprade innan. Nu när hösten kommer börjar det komma tillbaka. Speiellt när jag är ensam. Tex nu ikväll är min kille ute på krogen och jag är helt livrädd för att jag ska kräkas. Är jätteyr.
    Under denna tid jag haft dessa problem så har jag aldrig kunnat åka buss, åka bil med andra än mina närmaste, gå på toa på krogen,stå i en kö typ ingenting som man kan tänkas kräkas eller andra kan kräkas. Jag är helt låst med min fobi.. Orkar inte med det här längre. Jag vill aldrig visa min dotter hur jag mår men vad gör jag om min sambo inte är hemma när hon får tex maginfluensa? måste ju klara av det!

Finns det någon som har samma problem som har blivit av med fobierna. Är ju så jobbigt! Allt jag gör påverkas. Kan knappt träffa nya människor för då mår jag illa. Mår verkligen illa varje dag av inbillning för jag är såå rädd för att kräkas. Får panik!
    Allt jag gör förknippar jag med kräk eller maginfluensa.
    Orkar inte mer!!!

• Svar på tråden kräkfobi
  • BabyEm

Hej! Det är jag som är ts! Varför ska jag va anonym egentligen? =) Märkte nu att det fanns juh massor av emetober där ute. Behöver inte skämmas. Men det är såå många som bara tycker att man är larvig (det är juh inget farligt) (ingen som tycker om att kräkas) är fraser man får höra.
    Men jag har skämts så mycket för att jag är rädd att ta hand om min dotter när hon kommer få vks, men jag är tydligen inte ensam om det heller då ..

• Hemliga 72an

Vet hur det känns och det är så jobbigt. När jag hör att vinterkräksjukan närmar sig där jag bor är lillan hemma från dagis och dom andra hemma från skolan om någon i klassen varit hängiga dagen innan. Sen sanerar jag mitt hem noggrannt varje dag. jag har haft tur för vi har inte haft det här på 4 år. Peppar peppar ta i trä!

• BabyEm
    långammare skrev 2007-08-14 10:28:49 följande:
    Vet hur det känns och det är så jobbigt. När jag hör att vinterkräksjukan närmar sig där jag bor är lillan hemma från dagis och dom andra hemma från skolan om någon i klassen varit hängiga dagen innan. Sen sanerar jag mitt hem noggrannt varje dag. jag har haft tur för vi har inte haft det här på 4 år. Peppar peppar ta i trä!
    men har du tagit ledigt från jobbet då eller?
  • Hemliga 72an
    BabyEm skrev 2007-08-14 10:30:55 följande:
    men har du tagit ledigt från jobbet då eller?
    Sjukskriven pga av trafikskada.
  • Anonym (kompis)

Har en kompis som har kräkfobi, hon just när hon känner att hon ska kräkas så känner hon att hon hällre vill dö. Hon skakar och blir livrädd.

Måste va jätte jobbigt att känna så, visst känner jäte många som inte vill kräkas, vill väll igen liksom om man kan undvika det, men kräkFOBI just måste va jötte jobbigt.

Många med kräkfobi vill ju inte skaffa barn, p.g.a. rädslan att må ila under graviditeten och kräkas...
    Min komps vill ha barn, men samtidigt inte.
    Och hon pratar helst inte om "kräkas och spy" bara det får henne att må dåligt.
    Vet fler som inte vill prata och skriva om det...

• BabyEm
    långammare skrev 2007-08-14 10:40:43 följande:
    Sjukskriven pga av trafikskada.
    ok. för jag är livrädd att jag ska få det på jobbet sen i vindet när lillan börjar dagis
  • Blackbutterfly
    BabyEm skrev 2007-08-14 10:58:51 följande:
    ok. för jag är livrädd att jag ska få det på jobbet sen i vindet när lillan börjar dagis
    Det där känner JAG igen..hur ska man klara av att komma hem...det finns INGEN som hjälper en och som fattar att man hellre dör...nää, jag är livrädd för vintern!! Ledsen
    ¯`°?.¸ ღ♥ Ella-Pella ♥ღ ¸.?°´¯
  • MammaHela

Att kräkas själv har definitivt inte hjälp mig alls.

Har tre barn och har kräkits och mått illa igenom 3 hela graviditeter, men mellanbarnet så kräktes jag nästan varje dag hela graviditeten.

Men det hjälpte mig inte ett dugg =(

Är fortfarade livrädd för att barnen ska få magsjuka, eller mannen =(

Vi fick magsjuka jag, mannen och sonen när jag var höggravid med minsta dottern. Stora dottern blev inte sjuk fast vi alla andra hemma var sjuka.

Vad jag kan komma ihåg så hade hon en magsjuka när hon var 1 (kräktes 2 gånger) och en gång i våras (kräktes 3 gånger). Då är hon ändå 7 år och har gått på dagis i många år.

Men min mamma har heller aldrig varit magsjuk (matförgiftad 1 gång), hon jobbar tom på dagis och är den som får ta hand om alla barn som lämnas med magsjuka.

Nu är jag överlycklig för jag är hemma och mammaledig och har lilla dottern och mellan sonen hemma. Så jag hoppas på att slippa alla dagismagsjukor.

Fast frågan är om dottern kan ta hem smitta från skolan och vi smittas men hon blir inte sjuk....

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • Anonym

mammahela: Din mamma kanske är immun .. Vissa är det.. Det finns ett sorts flimmerhår i tarmen som vks sätter sej på .. och vissa saknar detta hår och då kan man inte bli sjuk .. Lyckostar dom som inte hår det

• Cachou

Jag har ocksa haft otrolig angest och varit livrädd da ngn i min omgivning kräkts men jag mar mkt bättre tack vare EMDR terapi.
    Jag kan verkligen rekommendera den. Jag kanske inte är helt fri fran min rädsla men jag far inte samma angest och panik om jag hör att ngn varit sjuk eller om jag känner mig dalig.

Terapin gar ut pa att terapeuten för ett finger fram och tillbaka framför dig och man skall följa det med blicken och samtidigt tänka pa en situation som skrämmer en, ngn som kräks eller att du kräks el dylikt.

Jag haller med om att det later skumt, men det hjälper! Tydligen sa utlöser ögonrörelserna ngt i hjärnan och det skrämmade blir mindre skrämmande... Man blir inte hypnotiserad eller nagot sant och man mar inte daligt av det heller. Visst kändes det lite jobbigt att ga dit ibland, men jag visste att efter varje gang sa blev jag väldigt lugn och harmonisk och nöjd med tillvaron och mindre rädd...

Testa, det kommer att förändra er värld. Det var en psykoterapeut som gjorde denna övning med mig här i Frankrike, jag vet tyvärr inte hur man gar tillväga i Sverige för att fa en san terapi.

Lycka till!

• Anonym

Nu har min dotter diareé .. nu är jag rädd att hon är magsjuk =(

• Anonym (M)

TS: hur blev det, hade dottern magsjukan?

• BabyEm

Anonym (M) skrev 2007-08-22 08:48:24 följande:
    [citat]
    TS: hur blev det, hade dottern magsjukan?
    [/citatNej det var det inte =) Hon va nog bara lite lös i magen =)

Svar på tråden kräkfobi