• Anonym

kräkfobi

Nu är jag så himla trött på skiten!!!!

Det började för ca 7 år sedan när vi var på en kompis sommarställe på midsommar. Min dåvarande pojkvän spydde ner min väska med mina kläder i.
    Då började jag få panikångest varje kväll så fort det blev mörkt. Kunde nästan aldrig göra nåt normalt längre. Har gått på kognitiv terapi och allt.
    För ca 2 år sedan så träffade jag en ny kille (min nuvarande) Och det blev bättre. Jag var ju bara så lycklig och tänkte inte på det så mycket längre. Jag blev gravid och klarade mig hur bra som helst utan mina sömnpiller o antideprissiva som jag knaprade innan. Nu när hösten kommer börjar det komma tillbaka. Speiellt när jag är ensam. Tex nu ikväll är min kille ute på krogen och jag är helt livrädd för att jag ska kräkas. Är jätteyr.
    Under denna tid jag haft dessa problem så har jag aldrig kunnat åka buss, åka bil med andra än mina närmaste, gå på toa på krogen,stå i en kö typ ingenting som man kan tänkas kräkas eller andra kan kräkas. Jag är helt låst med min fobi.. Orkar inte med det här längre. Jag vill aldrig visa min dotter hur jag mår men vad gör jag om min sambo inte är hemma när hon får tex maginfluensa? måste ju klara av det!

Finns det någon som har samma problem som har blivit av med fobierna. Är ju så jobbigt! Allt jag gör påverkas. Kan knappt träffa nya människor för då mår jag illa. Mår verkligen illa varje dag av inbillning för jag är såå rädd för att kräkas. Får panik!
    Allt jag gör förknippar jag med kräk eller maginfluensa.
    Orkar inte mer!!!

• Svar på tråden kräkfobi
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-08-10 22:29:53 följande:
    Skull emed bryta ihop .. O jag vill ju verkligen kunna va där för min dotter då .

Ja det är ju jättehemskt. Då o just den gången tvivlade jag verkligen på mig själv som mamma. Måste kanske ta itu med detta också.

Bara om nån säger att de har on i magen eller mår illa så måste jag fråga direkt: du har väl inte magsjuka??

Jobbigt!!!

• Anonym

precis samma här

• bellanbus
    Anonym skrev 2007-08-10 22:30:36 följande:
    har oxå gått på kbt men har inte blivit hjälpt. Tyckte du att hypnos hjälpte?
    Ja till viss del tyckte jag faktiskt det! Jag är långt ifrån frisk, men känner att jag har lärt mig att leva med det...
    Vissa perioder är fruktansvärda, men det kommer även perioder då jag knappt tänker på det...

Jag mår som sämst under höst/vinter när det går mkt magsjuka och vks, då är jag helt "störd"

Måste säga att jag är så lycklig *pepparpeppar* för min dotter har sedan hon var 1 år fått magsjuka en gång per år, men i år har hon INTE fått det, hon har inte haft det sedan förra året i maj....såååå underbart!
    Jag vill tro att det blir mindre o mindre när de gått igenom de där "vanliga" magsjukorna..
    Välkomna till Effelltown....
  • Anonym

vks ja fy faan rent ut sagt.!!! Då är jag också störd kan jag säga. Gråter då de pratar om det på tv.

• bellanbus

Helst vill jag sjukanmäla mig från LIVET när det går vks....vill isolera mig och min familj!

Min syster är så lyckligt lottad, hon är immun mot vks.....jag vet iofs inte om jag är det för jag har aldrig varit i kontakt med det vad jag vet...

• Anonym
    bellanbus skrev 2007-08-10 22:34:44 följande:
    Ja till viss del tyckte jag faktiskt det! Jag är långt ifrån frisk, men känner att jag har lärt mig att leva med det...Vissa perioder är fruktansvärda, men det kommer även perioder då jag knappt tänker på det...Jag mår som sämst under höst/vinter när det går mkt magsjuka och vks, då är jag helt "störd"Måste säga att jag är så lycklig *pepparpeppar* för min dotter har sedan hon var 1 år fått magsjuka en gång per år, men i år har hon INTE fått det, hon har inte haft det sedan förra året i maj....såååå underbart!Jag vill tro att det blir mindre o mindre när de gått igenom de där "vanliga" magsjukorna..
    Men blir det en annan sak när det ör ens egent barn som kräks? Man måste ju ändå hjälpa det. Kan ju inte bara strunta i det. Är det lika farligt då ?
  • bellanbus
    Anonym skrev 2007-08-10 22:40:10 följande:
    Men blir det en annan sak när det ör ens egent barn som kräks? Man måste ju ändå hjälpa det. Kan ju inte bara strunta i det. Är det lika farligt då ?
    För mig har det gått lättare och lättare för varje gång faktiskt...
    Men för mig handlar det inte om att ta hand om henne, det klarar jag, men JAG blir helt störd och går och undrar när JAG ska få det....DET är min fasa, hon kan ha det hur mkt hon vill ...

Usch ja, som tur är har jag en mamma som är underbar, varje gång har jag ringt henne (även mitt i natten) så kommer hon och stannar hos oss tills det är över... Min mamma får aldrig det...lyckliga hon...
    Iofs kan jag räkna gångerna jag själv haft det i mitt liv på mina 5 fingrar, men ändå...
  • Anonym
    bellanbus skrev 2007-08-10 22:42:47 följande:
    För mig har det gått lättare och lättare för varje gång faktiskt...Men för mig handlar det inte om att ta hand om henne, det klarar jag, men JAG blir helt störd och går och undrar när JAG ska få det....DET är min fasa, hon kan ha det hur mkt hon vill ...Usch ja, som tur är har jag en mamma som är underbar, varje gång har jag ringt henne (även mitt i natten) så kommer hon och stannar hos oss tills det är över... Min mamma får aldrig det...lyckliga hon...Iofs kan jag räkna gångerna jag själv haft det i mitt liv på mina 5 fingrar, men ändå...
    su du tycker inte att det är äckligt när andra kräks?
  • Anonym (tess)
    Anonym skrev 2007-08-10 22:40:10 följande:
    Visst är det en annan sak men i stort sett tycker jag att det är lika hemskt. Men skulle jag vara hemma själv så skulle jag naturligtvis ta hand om mina barn men jag skulle må asdåligt o bryta ihop sen.

Kallar mig tess nu o följer gärna upp den här tråden mer men nu måste jag sova.

Ha de så bra så länge ts.

Godnatt!
  • bellanbus
    Anonym skrev 2007-08-10 22:43:47 följande:
    su du tycker inte att det är äckligt när andra kräks?

Nej det är inte själva kräkandet har jag kommit fram till, utan det är att bli smittad som skrämmer mig mest...

Dock får jag ju kalla kåren när ngn kräks....men det är för min rädsla att bli smittad!

Svar på tråden kräkfobi