• Anonym

kräkfobi

Nu är jag så himla trött på skiten!!!!

Det började för ca 7 år sedan när vi var på en kompis sommarställe på midsommar. Min dåvarande pojkvän spydde ner min väska med mina kläder i.
    Då började jag få panikångest varje kväll så fort det blev mörkt. Kunde nästan aldrig göra nåt normalt längre. Har gått på kognitiv terapi och allt.
    För ca 2 år sedan så träffade jag en ny kille (min nuvarande) Och det blev bättre. Jag var ju bara så lycklig och tänkte inte på det så mycket längre. Jag blev gravid och klarade mig hur bra som helst utan mina sömnpiller o antideprissiva som jag knaprade innan. Nu när hösten kommer börjar det komma tillbaka. Speiellt när jag är ensam. Tex nu ikväll är min kille ute på krogen och jag är helt livrädd för att jag ska kräkas. Är jätteyr.
    Under denna tid jag haft dessa problem så har jag aldrig kunnat åka buss, åka bil med andra än mina närmaste, gå på toa på krogen,stå i en kö typ ingenting som man kan tänkas kräkas eller andra kan kräkas. Jag är helt låst med min fobi.. Orkar inte med det här längre. Jag vill aldrig visa min dotter hur jag mår men vad gör jag om min sambo inte är hemma när hon får tex maginfluensa? måste ju klara av det!

Finns det någon som har samma problem som har blivit av med fobierna. Är ju så jobbigt! Allt jag gör påverkas. Kan knappt träffa nya människor för då mår jag illa. Mår verkligen illa varje dag av inbillning för jag är såå rädd för att kräkas. Får panik!
    Allt jag gör förknippar jag med kräk eller maginfluensa.
    Orkar inte mer!!!

• Svar på tråden kräkfobi
  • MammaHela

Jag har med spyfobi, har 3 barn men klarar inte av kräks..

En gång så var inte mannen hemma när dottern hade magsjuka, då fick hon klara sig själv med en hink Generad, då var hon 6 år.

Men jag har "bara" panik för att andra ska kräkas, har inga problem att göra det själv (blev väl botad när jag har kräkts genom 3 graviditeter).

Detta gör att jag är väldigt begräsad i mitt liv. Klarar inte av att åka buss, åker inte flygplan eller utomlands.
    Går helst inte på krogen, går inte gärna på fest. (Men knäppt nog kan jag gå på festival).

Så fort min man är på toalätten mer än 10 min så måste jag fråga vad han gör och hur han mår.
    Säger nått av barnen att de har ont i magen, eller inte vill äta så får jag panikkänslor.

Går det magsjuka på dagis så kan jag inte lämna barnen där..

Ja så mitt liv är väldigt begränsat =(

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • MammaHela
    Anonym skrev 2007-08-10 22:40:10 följande:
    Men blir det en annan sak när det ör ens egent barn som kräks? Man måste ju ändå hjälpa det. Kan ju inte bara strunta i det. Är det lika farligt då ?
    tyvärr inte för mig =(
  • Anonym (tess)

Åh, nu var jag här igen. Måste bara haka på det sistnämnda hemska då karln går på toa hellst på natten o blir borta länge...huga vad rädd jag blir då eller som sagt då barnen säger att de har ont i magen..hjälp!!

Min förra kille fick magsjuka en gång o jösses vad han lät då han kräkade o mina känslor för han bara totalförsvan o jag kan inte gå in på hans toa längre för då tänker jag på den där natten.

• Anonym
    MammaHela skrev 2007-08-10 22:45:45 följande:
    Jag har med spyfobi, har 3 barn men klarar inte av kräks..En gång så var inte mannen hemma när dottern hade magsjuka, då fick hon klara sig själv med en hink , då var hon 6 år.Men jag har "bara" panik för att andra ska kräkas, har inga problem att göra det själv (blev väl botad när jag har kräkts genom 3 graviditeter).Detta gör att jag är väldigt begräsad i mitt liv. Klarar inte av att åka buss, åker inte flygplan eller utomlands. Går helst inte på krogen, går inte gärna på fest. (Men knäppt nog kan jag gå på festival).Så fort min man är på toalätten mer än 10 min så måste jag fråga vad han gör och hur han mår.Säger nått av barnen att de har ont i magen, eller inte vill äta så får jag panikkänslor.Går det magsjuka på dagis så kan jag inte lämna barnen där..Ja så mitt liv är väldigt begränsat =(
    precis allt du skriver stämmer in på mej. Har du försökt bli botad nån gång?
  • Anonym (tess)

På dagis i våras så säger en personal med ett leende på läpparna att idag har lille vad han nu hette spytt då vi lekte i kuddrummet. Jaha, tänkte jag han kanske fick magsjuka sa jag o de knöt sig i magen på mig. Nej, säger människan, de kom inget mer, se så pigg han är nu!
    Ahh! Ville springa därifrån, de hade alltså låtit ungen vara kvar! Vad säger man?

• Anonym

Anonym (tess) skrev 2007-08-10 22:53:03 följande:

På dagis i våras så säger en personal med ett leende på läpparna att idag har lille vad han nu hette spytt då vi lekte i kuddrummet. Jaha, tänkte jag han kanske fick magsjuka sa jag o de knöt sig i magen på mig. Nej, säger människan, de kom inget mer, se så pigg han är nu!Ahh! Ville springa därifrån, de hade alltså låtit ungen vara kvar! Vad säger man?
    att dom inte ringde mamman direkt!
  • MammaHela
    Anonym skrev 2007-08-10 22:50:41 följande:
    precis allt du skriver stämmer in på mej. Har du försökt bli botad nån gång?
    Nej, har försökt söka hjölp, men har bara blivit klappad på huvudet och fått höra "Det finns ingen som tycker om kräks, det är bara att bita ihop".

men jag får panik, hyperventilerar, gråter, och skakar..

och så blir jag arg på den som kräks =(
  • Anonym

Ni som har kräkfobi: Mår ni själva illa varje dag ? Det tycker jag är det jobbigaste att jag kan juh aldrig följa med på nåt för jag mår ju så illa hela tiden ? speciellt på kvällarna .

Har ni vart med om nåt trauma nån gång när kräk har vart inblandat?

Själv så gick min pappa bort när jag var 10 år och innan han dog fick jag se han kräkas varje dag. Men jag kommer inte ihåg nånting innan jag var tio vilket jag borde.

Kan ni dricka alkohol utan att inbilla er att ni mår illa av det?

• Anonym (tess)

Jag mår illa titt som tätt. Kvällarna är ju värst då sitter jag o oroar mig att jag ska li sjuk på natten.

Inget trauma vad jag vet iallafall. Alltid varit livrädd att kräkas...gråtit floder då jag var liten o mamma visste inte huur hon skulle stötta.

Alkohol kan jag dricka, brukar gå bra. Sällan kräkts av de.

• Anonym

okej .. jag kan inte dricka alkohol.. har inte kunnat på många år o det är så hmla tråkit. inte så kul att alltid vara den som är nykter på alla fester o på krogen men jag är såå rädd att må illa va det. har inte heller mått dåligt av alkohol innan men ..

Svar på tråden kräkfobi