• Anonym (knölen)

Knöl på handleden.

Upptäckte idag att jag har en bula/knöl ovanför den stora knölen som alla har. Jag har haft lite ont i handleden de senaste veckorna. Är det något jag behöver kolla upp? Vad kan det vara? Det är liksom en hård knöl som ben typ.
    Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Knöl på handleden.
  • Pallas Athena
    Lejlej skrev 2007-08-15 22:35:42 följande:
    jag började få ont i handleden i gymnasiet (för att jag spelade trumpet = höll handen ovanför hjärtat enligt skolsköterskan) har fått för mig att det oftast börjar på hösten....Ondast gör det vid stöd, tex armhävning eller luta sig mot något på samma sätt. När jag har knölen så syns den när jag böjer handen nedåt, så sitter den på handryggen i mitten vid handleden. nedanför blir det en håla då. ser ut som om underarmsbenet (ett smalt) sticker ut en bit.kanske jag har Ganglion?
    Det låter som det, ja! Det var så jag tyckte det såg ut innan jag sökte hjälp och fick veta att det i verkligheten var en klump med ledvätska.
  • Samilla4

Mm, tycker också det låter som en senknuta. Läkare kan suga ut vätskan med en spruta... asäckligt!! Kommer knutan sen tillbaka kan den opereras bort. Gjorde det för ganska många år sedan, och har varit ok sen dess. Lycka till!

• Anonym (knölen)

tack:)

• Anonym (knölen)

Funderar på att ringa nu och beställa tid..Hmm..Vet inte riktigt vad jag ska säga bara..

• Svirroo

Ja låter som ganglion vätska som bildas i leden har jag för mig. Fick operera samma handled 3 ggr innan den försvann men nu har den varit borta i många år. Gjorde jätte ont när man böjde på handeleden och knakade... Lycka till!

• Anonym (knölen)

Nu har jag ringt hon sa att jag borde gå till sjukgymnasten och kolla upp det. Är det dom som är bäst på sånt??

• Svirroo

Låter konstigt med sjukgymnast. Borde ju vara handkirurgi eftersomman opererar bort den... om det nu är samma som jag fick. Den gick inte att träna bort blev tvärtom sämre när jag ansträngde handleden.

• Majsan70

Anonym (Opererad) skrev 2007-08-15 22:34:56 följande:

Tycker du ska söka hjälp!Min knöl jag hade kallades för ganglion. Jag har tagit bort i båda händer + att jag hade carpaltunnelsyndrom.Det är att nerverna tvinnar sej i handledenBörja hos Vårdcentralen så du får remiss,sen hamnar du hos en ortoped eller handkirurg. Jag har opererat vänster hand 2 ggr, nu är den ganska ok.Lycka Till!!!
    Alltså bara en lite rättelse. Vid Carpaltunnelsyndrom så tvinnar sig inte nerverna i handleden.
    Det svullnar i handleden o nerverna kommer i kläm i den här tunneln eftersom den inte kan vidga sig helt enkelt.
  • Anonym (knölen)

Hon sa att de var bäst på armar och sånt..Men de skickar väl vidare ifall de hittar nåt som inte är deras område?

• Anonym (knölen)

Tyckte också det lät lite konstigt med sjukgymnast , men hon sa att de kan det bäst=/

Svar på tråden Knöl på handleden.