• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • Toxiic

något som är trasigt läcker!

• Flikkan84

trasigt läcker... Läker är ju när något "helas", ex ett sår.. Tycker jag iallafall...

• TeeTee
    BabyEm skrev 2007-08-20 09:51:02 följande:
    wentworth miller är läcker =)
    word!
    Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • Månglimt
    Sallisen skrev 2007-08-20 09:49:45 följande:
    Det som är trasigt läcker.Ett sår däremot läker med tiden!Och Orlando Bloom är döläcker!!
    Behöver inte säga nå mer
  • Shadilly

Det beror väl helt på var i Sverige man befinner sig?

• MrsXanadu

Kankse har med dialekt att göra i vissa fall ja. Men skall man tala korekt svenska så heter det att röret läcker inte röret läker.

Shadilly skrev 2007-08-20 12:34:00 följande:
    Det beror väl helt på var i Sverige man befinner sig?
  • Shadilly
    MrsXanadu skrev 2007-08-20 12:54:37 följande:
    Kankse har med dialekt att göra i vissa fall ja. Men skall man tala korekt svenska så heter det att röret läcker inte röret läker.
    Men var någonstans talar man korrekt svenska? Jag har aldrig besökt en dialektlös plats, även om folk gärna vill tro att de inte har någon dialekt.
  • MrsXanadu

Korrekt svenska är ehlt enkelt det som är svenska språket inte dialekt. Sen om man säger vissa saker i vissa delar av landet innebär inte att det är korrekt svenska. Säger själv massa saker som man nog bara säger här i Göteborg. Men jag skriver tex inte dem sakerna när jag skriver brev. Då använder jag mig av svenska som det skall vara grammtiskt och språkligt. Oj blev kanske lite luddig nu, Men du förstår kanske vad jag menar??

Shadilly skrev 2007-08-20 12:56:41 följande:
    Men var någonstans talar man korrekt svenska? Jag har aldrig besökt en dialektlös plats, även om folk gärna vill tro att de inte har någon dialekt.
  • Mogika

Ett rör läcker, ett sår läker, en kille/tjej kan vara läcker!

Vi ska bli mamma och pappa!
Svar på tråden Läker eller Läcker???