• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • Lorelei
    Shadilly skrev 2007-08-20 13:33:24 följande:
    Det är klart det kan, tusentals människor gör det varje dag. Med tanke på hur det låter är troligen uttalet "läker" mycket äldre än "läcker" dessutom.Det finns fler svenska ord som inte stavas som de borde om man utgår ifrån hur de uttalas vanligtvis. Vi har dessutom en massa homonymer som förvirrar språket.
    Det finns tusentals människor som inte kan skilja på han och honom också, det innebär inte att det är rätt att säga han istället för honom och tvärt om.
  • Shadilly
    Lorelei skrev 2007-08-20 13:34:48 följande:
    Det finns tusentals människor som inte kan skilja på han och honom också, det innebär inte att det är rätt att säga han istället för honom och tvärt om.
    Fast i det fallet handlar det om att ta fel ord. I TS exempel handlar det om hur man betonar ord, vilket beror på vilken typ av dialekt du har i grunden. Och alla har en dialekt i grunden, även om de inte tror att de har det.
  • lollsanT

Min man säger oxå läker och alla som han känner för den delen. De är norrlänningar så jag har fått för mig att det är dialekten där uppe som gör det (inte så långt upp utan han är från Hälsingland)

• Trynträ

Läcker. Läker gör sår. Det heter ju att en läcka sprungit lös. Inte läka.

• Sadie
    Shadilly skrev 2007-08-20 13:39:33 följande:
    Fast i det fallet handlar det om att ta fel ord. I TS exempel handlar det om hur man betonar ord, vilket beror på vilken typ av dialekt du har i grunden. Och alla har en dialekt i grunden, även om de inte tror att de har det.
    I och för sig, så har väl "läker" och "läker" samma betoning (dvs betoning på första stavelsen)?
  • Marlene B

-Röre under bänken lääk! Så kan jag som norrlänning säga men jag stavar såklart inte alla ord som jag uttalar dom.

• Shadilly
    Sadie skrev 2007-08-20 14:32:48 följande:
    I och för sig, så har väl "läker" och "läker" samma betoning (dvs betoning på första stavelsen)?
    Jo, på så vis är det en homonym. Hur menar du?
  • Monique81

Jag har skrivit som man uttalar orden. Läker som ett sår...läcker som en kille/tjej och något som är "ohelt"
    lite svårt att förklara med ord.

Jag kommer från sthlm och min sambo från norrland, men jag tror det är olika från person till person.

Joacim & Hugo är min änglar
Svar på tråden Läker eller Läcker???