• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • Shinna

sår läker och ett rör som är trasigt läcker såklart *ler*

• SVejsan

Jag är läcker (med eller utan sår)... Men mitt sår läker bra om det inte läcker var ...

• Asereht

Ett trasigt rör läcker, ett sår läker och Johnny Depp är LÄCKER (åtminstone i pirates)!

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Shadilly
    Sadie skrev 2007-08-21 09:45:23 följande:
    Ja, men tomten och tomten HAR olika betoning. Det har inte "läker" och "läcker", i båda ord ligger betoningen på "LÄ". Skillnaden mellan dessa två ord är snarare att det ena uttalas med långt ä och det andra uttalas med kort e. Betoning har ingenting med det att göra.
    Om man är från norrland och säger att kranen läcker uttalar man det som TS skrivit "läker". Men när man mailar hyresvärden för att han ska komma och laga kranen stavar man fortfarande LÄCKER.

Förstår du hur jag menar? Även om man dialektalt uttalar ordet olika är det ändå samma ord. Som "kjeks" och "käks" - bägge uttalen stavas kex och inget är fel. Och det är inte egna dialektala ord, som till ex. "broka", "tullut" "fjös" och "hardda" är.
  • Trileia

Personligen uttalar jag det läcker, som det stavas.. men alla runt omkring mig (Medelpad) säger läker.

Klart det är dialektalt.
    Finns andra ord också:
    Tuggummi är ett exempel, jag säger Tugg-gummi, medan medelpadingarna vill säga tö-gömmi.
    Lakris är ett annat, jag säger Lackris, medan medelpadingarna säger La-kris.
    Kaviar är ett tredje, jag säger Kavvjar, medan medelpadingarna säger kavi-jar.

• Sadie
    Shadilly skrev 2007-08-22 02:20:26 följande:
    Om man är från norrland och säger att kranen läcker uttalar man det som TS skrivit "läker". Men när man mailar hyresvärden för att han ska komma och laga kranen stavar man fortfarande LÄCKER.Förstår du hur jag menar? Även om man dialektalt uttalar ordet olika är det ändå samma ord. Som "kjeks" och "käks" - bägge uttalen stavas kex och inget är fel. Och det är inte egna dialektala ord, som till ex. "broka", "tullut" "fjös" och "hardda" är.
    Jag förstår precis vad du menar! Vad jag inte förstår är vad betoning har med detta att göra. (Och det var det jag reagerade på från början.)
  • Trileia

Men vad är det som du inte förstår?
    Ordet är läcker i dess rätta bemärkelse, men man uttalar det olika beroende på vart i landet man är.

Sadie skrev 2007-08-22 08:27:25 följande:
    Jag förstår precis vad du menar! Vad jag inte förstår är vad betoning har med detta att göra. (Och det var det jag reagerade på från början.)
  • Me o Mike

haha jag hade denna disskusion med min karl igår.. Han är från Luleå.. Där säger dom läker ist läcker..

• Sadie
    Trileia skrev 2007-08-22 10:06:28 följande:
    Men vad är det som du inte förstår?Ordet är läcker i dess rätta bemärkelse, men man uttalar det olika beroende på vart i landet man är.
    Att UTTALA orden olika är inte öht samma sak som att orden har OLIKA BETONING. Jag reagerade på att Shadilly sa att TS inlägg handlade om betoning, vilket det enligt mig inte alls gör. Betoning betyder att du lägger "tyngden" på en viss stavelse.
  • Trileia

Jaha DÅ hänger jag med. Nej betoningen är samma, men uttalas olika. Du har helt rätt!

Sadie skrev 2007-08-22 10:10:15 följande:
    Att UTTALA orden olika är inte öht samma sak som att orden har OLIKA BETONING. Jag reagerade på att Shadilly sa att TS inlägg handlade om betoning, vilket det enligt mig inte alls gör. Betoning betyder att du lägger "tyngden" på en viss stavelse.
  • Phidelie

jag brukar säga att det "läker" ur kranen. eller ännu mer dialektalt att "he läk". men jag skulle aldrig säga att vi har en "vattenläka" i köket. eller stava det läka när jag menar någon form av läcka.
    bör det tilläggas att jag bor norröver

• Shadilly
    Sadie skrev 2007-08-22 08:27:25 följande:
    Betoningen har med dialekten att göra. Finns en viss betoning i grunden resulterar det i ett alternativt dialkettalt uttal, men det är egentligen inte det viktiga. Bara du förstår poängen är jag nöjd.
  • Im Fabulous
    Monique81 skrev 2007-08-20 09:48:20 följande:
    Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%] Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker. Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.Hur säger ni?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Orden läcker och läker har helt olika innebörd.

Om det är trasigt så läcker det (ett vattenrör som droppar läcker)
    Hur man säger har ingen betydelse för ordet ''läcker'' ska stavas med 'ck' annars blir det lääääääker med lång vokal (i detta fall långt ä) och då får ordet en helt annan innebörd.
  • Monchhichi

Vi har samma grej, jag och min sambo. Han säger "läker" (Västerbotten) och jag säger "läcker" (Västergötland).

• Nicke

Vi säger "läcker" (Sverige)

Monchhichi skrev 2007-09-29 10:17:44 följande:
    Vi har samma grej, jag och min sambo. Han säger "läker" (Västerbotten) och jag säger "läcker" (Västergötland).
Svar på tråden Läker eller Läcker???