• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • Sadie

Förstår inte alls frågan.

När något är trasigt så är det trasigt eller sönder eller itu.

Att något läcker är vad som händer om man har ett ämne i flytande form eller gasform i någonting som har ett hål där det inte borde vara ett hål.

Att något läker är vad som händer i kroppen när en skada reparerar sig själv.

Menar ni på allvar att det finns folk som tycker att saker som innehåller något som håller på att rinna ut, läker?

• Shadilly
    Niklas skrev 2007-08-20 13:21:15 följande:
    Tyck inte så mycket.Det heter läcker.Inte läker.Sluta tyck och lär folk att stava istället. :)läker [l'ä:ker Uttal] läkte läkt läk! läka verb bota <A & x>läker [l'ä:ker Uttal] läkte läkt läk! läka verb bli bra (igen) (om sår) <x &>läcker [l'ek:er Uttal] läckte läckt läcka verb ha en läcka, vara otät (även bildligt "lämna ut hemliga upplysningar i smyg") <x & (y)>
    Tyvärr så faller det där på att TS här har stavat efter uttalet för att vi ska kunna se skillnaden. Det alternativa uttalet LÄKER stavas fortfarande "läcker"
  • Nicke

Aha, där var jag inte med.
    Läcker och läker har ju två olika uttal.
    Det ena betyder läcker och det andra läker.
    Det är som mögel. Endel säger möggel och andra mögel trots att det stavas mögel.
    Typ... möööögel.. eller möggel.

Shadilly skrev 2007-08-20 13:23:15 följande:
    Tyvärr så faller det där på att TS här har stavat efter uttalet för att vi ska kunna se skillnaden. Det alternativa uttalet LÄKER stavas fortfarande "läcker"
  • Nicke

och det rätta är ju mögel. Inte möggel enligt ordlistans uttalsbeskrivning. ;)

• Lorelei
    Shadilly skrev 2007-08-20 13:23:15 följande:
    Faller vet jag ju inte om det gör. Läcker/läker som stavas med ck kan omöjligt utalas med k om du ska följa svensk grammatik och ordvetenskap.
  • Nicke

Ja, eller hur?
    Jag säger möggel när det heter mögel men jag stavar rätt. ;)

Lorelei skrev 2007-08-20 13:26:38 följande:
    Faller vet jag ju inte om det gör. Läcker/läker som stavas med ck kan omöjligt utalas med k om du ska följa svensk grammatik och ordvetenskap.
  • Lorelei
    Det är som att säga "Jag annade att du var där!" när man menar anar eller "Det är för varmt för täke" när man menar täcke...
  • Sadie
    Lorelei skrev 2007-08-20 13:31:51 följande:
    Det är som att säga "Jag annade att du var där!" när man menar anar eller "Det är för varmt för täke" när man menar täcke...
    Eller "damsugare" istället för "dammsugare"... Hur kan man komma på tanken??
  • Shadilly
    Lorelei skrev 2007-08-20 13:26:38 följande:
    Det är klart det kan, tusentals människor gör det varje dag. Med tanke på hur det låter är troligen uttalet "läker" mycket äldre än "läcker" dessutom.
    Det finns fler svenska ord som inte stavas som de borde om man utgår ifrån hur de uttalas vanligtvis. Vi har dessutom en massa homonymer som förvirrar språket.
  • Lorelei
    Sadie skrev 2007-08-20 13:32:35 följande:
    Eller "damsugare" istället för "dammsugare"... Hur kan man komma på tanken??
    *ASG* Lovely!!
Svar på tråden Läker eller Läcker???