• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • tinkerbell74

Här är en norrlänning som säger läker...... dialekt har ju inget med korrekt svenska att göra.

♥ Mamma till Ia 2 år o 3 mån och Alice 6 mån ♥
  • VulgusProfanum

Är något trasigt så läcker det. Håller något på att bli bättre så läker det

Beauty fades Dumb is forever
  • Lorelei

Tänk att jag har egentligen aldrig riktigt förstått sådan här frågeställningar. Det handlar inte om vad vi tycker att det heter utan vad det faktiskt heter. Det finns normer och regler för sånt vettni

Självklart så "läcker" det om något är trasigt.

• Shadilly
    MrsXanadu skrev 2007-08-20 13:02:59 följande:
    Korrekt svenska är ehlt enkelt det som är svenska språket inte dialekt. Sen om man säger vissa saker i vissa delar av landet innebär inte att det är korrekt svenska. Säger själv massa saker som man nog bara säger här i Göteborg. Men jag skriver tex inte dem sakerna när jag skriver brev. Då använder jag mig av svenska som det skall vara grammtiskt och språkligt. Oj blev kanske lite luddig nu, Men du förstår kanske vad jag menar??
    Jo fast i det fall du tar upp så handlar det inte om ett annat dialektalt ord för något, utan bara ett alternativt uttal. Som att många i Göteborg säger kjeks, andra landsändar säger käx, men alla stavar kex.

Jag tror tyvärr att det inte finns något akademiskt rätt och fel på din fråga, utan var och en svarar utifrån vad de är vana vid.
  • Cissi1976

Röret läker och gubben min är läcker!

• 02 05

precis.

Flikkan84 skrev 2007-08-20 11:36:54 följande:
    trasigt läcker... Läker är ju när något "helas", ex ett sår.. Tycker jag iallafall...
  • Nicke

Läker? hahahahah
    Röret läker? hahahahahah

• Nicke

Tyck inte så mycket.
    Det heter läcker.
    Inte läker.

Sluta tyck och lär folk att stava istället. :)

läker [l'ä:ker Uttal] läkte läkt läk! läka verb
    bota
    <A & x>

läker [l'ä:ker Uttal] läkte läkt läk! läka verb
    bli bra (igen) (om sår)
    <x &>

läcker [l'ek:er Uttal] läckte läckt läcka verb
    ha en läcka, vara otät (även bildligt "lämna ut hemliga upplysningar i smyg")
    <x & (y)>

Svar på tråden Läker eller Läcker???